کد خبر: ۷۲۲۷۶۷
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵

لاوروف: طالبان کنترل کامل افغانستان را ندارد

وزیر امور خارجه روسیه امروز پنج‌شنبه گفت، مسکو از اعلام آمادگی طالبان برای آغاز گفت‌وگو با دیگر نیروهای سیاسی در افغانستان استقبال کرده و از مذاکرات حمایت می‌کند.
لاوروف: طالبان کنترل کامل افغانستان را ندارد
آفتاب‌‌نیوز :

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه بعد از مذاکرات با خانم نجلا منقوش، وزیر خارجه دولت وفاق ملی لیبی گفت: ما همچنین از اعلامیه طالبان درباره تمایل به شروع گفت‌وگو با سایر نیروهای سیاسی در افغانستان استقبال کردیم. یک اعلامیه در مورد برنامه‌ریزی برای برگزاری دیداری با مشارکت عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی برای سازش ملی، حامد کرزای رئیس جمهور سابق افغانستان و گلبدین حکمتیار، رئیس حزب اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، لاوروف گفت: ما از هر راه ممکنی این فرایندها را ترغیب می‌کنیم.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت، دولت عزل شده افغانستان قصد نداشت توافق‌ها برای گفت‌وگو با طالبان را اجرا کند. او به خبرنگاران گفت: دولت افغانستان و رئیس‌جمهوری افغانستان تلاش چندانی برای اجرای این توافق‌ها در رابطه با طالبان انجام نمی‌داد. ‌

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه امروز همچنین گفت، طالبان هنوز بر کل افغانستان سیطره نیافته است و یک جنبش مقاومت در دره پنجشیر وجود دارد. او به خبرنگاران گفت: طالبان هنوز کنترل کامل اراضی افغانستان را در دست ندارد. گزارش‌هایی از اوضاع در دره پنجشیر و فعالیت نیروهای جنبش مقاومت تحت نظر امرالله صالح، معاون رئیس‌جمهوری افغانستان و احمد مسعود، یکی از رهبران جنبش مقاومت علیه طالبان وجود دارد.

وزیر خارجه روسیه همچنین تاکید کرد، مسکو درک می‌کند که تمام این نیروها تمایل به مذاکره در مورد منافع مردم افغانستان دارند و گفت که روسیه همه کاری که در توانش باشد برای تشویق گفت‌وگو انجام خواهد داد و اطمینان حاصل خواهد کرد که چنین گفت‌وگوهایی منجر توافق‌های قاطع خواهد شد.

در این راستا، لاوروف گفت که روسیه آماده است تا به اصطلاح "فرمت مسکو" مذاکرات در مورد افغانستان را از سر بگیرد. او اشاره کرد که علاوه بر نیروهای بین افغان، تمام پنج کشور آسیای میانه به علاوه چین، پاکستان، هند، ایران و ایالات متحده در مذاکرات فرمت مسکو در گذشته شرکت کرده‌اند.

لاوروف گفت: ما هیچ پیشنهادی رسمی‌ای ارائه نداده‌ایم، اما اثربخشی این گروه در پیگیری مذاکرات افغانستان همواره از سوی همه به رسمیت شناخته شده است و ما آماده خواهیم بود که اگر مناسب باشد، برای بازگرداندن این فرمت اقدام کنیم.

روسیه از آوریل ۲۰۱۷ میزبان رایزنی‌های "فرمت مسکو" درباره افغانستان بوده و هدف اعلام شده آن، تسهیل یک فرایند سازش ملی و تضمین صلح در این کشور جنگ‌زده بوده است.

سرگئی لاوروف در بخش دیگری از صحبت‌هایش در مورد لیبی گفت، خروج نیروهای خارجی از لیبی باید گام به گام، هماهنگ شده و بدون برهم زدن توازن قدرت‌ها در این کشور انجام شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین