کد خبر: ۷۲۳۰۵۹
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۶

اعتراض نمایندگان لٌر به رئیسی

روز نخست بررسی صلاحیت کابینه دولت سیزدهم توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حواشی همراه بود که از جمله آن بی‌توجهی به نطق مخالفت نماینده مشهد بود.
اعتراض نمایندگان لٌر به رئیسی
آفتاب‌‌نیوز :

پس از اینکه حجت الاسلام ابراهیم رئیسی به سخنان خود در دفاع از کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم در صحن علنی مجلس خاتمه داد، محمدباقر قالیباف با اشاره به بند ۲۰۴ آئین‌نامه داخلی مجلس به میزان زمان باقی مانده رئیس دولت از مجموع ۱۵۰ دقیقه اشاره و فرصت باقیمانده او را یک ساعت و نیم اعلام کرد و گفت که آقای رئیسی می‌توانند این زمان را در رابطه به پاسخگویی به مخالفین برنامه پیشنهادی و کابینه دولت استفاده کنند.

شلوغی صحن و بی‌توجهی به تذکرات قالیباف

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی اولین نماینده مخالف کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم بود که پشت تریبون صحن علنی مجلس قرار گرفت؛ اما همزمان با حضور او برای ارائه نطق خود، نمایندگان برای خوش و بش با کابینه به سمت صندلی‌های آن‌ها که در ردیف اول قرار دارد رفتند؛ علیرغم تاکید حسین‌زاده بحرینی و تاکید قالیباف به نمایندگان برای اینکه در جایگاه خود برای استماع نطق نماینده مشهد قرار بگیرند، اما نمایندگان دقایقی را به گفت‌وگو با کابینه پیشنهادی صرف کردند.

این بی‌اعتنایی با تذکر چند باره همراه بود و تا جایی پیش رفت که متفکرآزاد عضو هئیت رئیسه مجلس برای راهنمایی نمایندگان به جایگاه‌هایشان از صندلی هئیت رئیسی به صحن آمد و آن‌ها را به سمت صندلی‌های خود هدایت کرد.

همراهی رئیسی توسط نمایندگان احسنت‌گو

اتمام سخنان رئیس‌جمهور درباره کابینه پیشنهادی با تحسین تعدادی از نمایندگان همراه بود به گونه‌ای که از گوشه کنار مجلس نمایندگان احسنت‌گویان رئیسی را تا نشستن بر روی صندلی مشخص شده، همراهی کردند.

خوش و بش با وزرای پیشنهادی

با توجه به حضور اعضای پیشنهادی کابینه دولت سیزدهم در ردیف نخست صندلی‌های مجلس، اغلب نمایندگان به تناوب با آنها به گفت‌وگو پرداختند؛ بیشترین افرادی که از کابینه مورد توجه قرارداشتند و نمایندگان با آنها به خوش و بش می‌پرداختند، وزرای اقتصادی دولت از جمله خاندوزی، عبدالملکی و فاطمی امین بودند.

پای مسائل خوزستان به جلسات رای اعتماد هم باز شد

همچنین سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور که روز پیش از رای اعتماد به این سمت منصوب شد؛ در صحن مجلس مدام با نمایندگان مختلف به گفت‌وگو می‌پرداخت.

سید محمد مولوی نماینده خوزستان در میان نطق خود خطاب به نمایندگان با بیان اینکه «اجازه دهید حاج آقا بشنود» از آنها خواست اجازه دهند که رئیس‌جمهور به سخنان او درباره وضعیت بحران خوزستان توجه کند. سید کریم حسینی نماینده اهواز هم دیگر نماینده‌ای بود که خواستار حل مشکلات خوزستان شد.

رئیسی همچنان در صحن/ نمایندگان همچنان بی نظم

بر خلاف دوره های پیشین که رئیس‌جمهور پس از ارائه نطق خود در دفاع از کابینه پیشنهادی خود از مجلس خارج و ادامه کار را به معاون اول خود می‌سپرد، ابراهیم رئیسی در مجلس ماند و ترجیح داد که با نمایندگان به گفت‌وگو بپردازد؛ البته احتمالا حضور او برای شنیدین سخنان مخالفان کابینه بوده اما حضور نمایندگان در کنار صندلی او عملا امکان توجه به نطق نمایندگان را از او سلب کرده است.

نکته جالب اینکه با وجود اعلام تنفس سی دقیقه‌ای رئیس‌جمهور با آغاز به کار دوباره صحن همچنان در مجلس حضور دارد و در حال استماع حرف‌های مخالفان و موافقان کلیات برنامه دولت سیزدهم است.

عکس یادگاری نمایندگان در جلسه رای‌اعتماد

رئیس مجلس در ابتدای جلسه صحن علنی پس از تنفس گفت: آن گونه که به من اعلام شده مردم برداشت خوبی را از همهمه و عدم مراعات برخی پروتکل‌ها ندارند. خطابم به افرادی است که در حال عکس گرفتن هستند.

غیبت برخی وزرای پیشنهادی در نوبت عصر مجلس

نوبت عصر صحن علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و با سخنرانی رئیس‌جمهور آغاز شد. رئیسی در حالی به دفاع از کابینه پیشنهادی خود در مقابل مخالفت برخی از نمایندگان پرداخت که قاطبه سخنان رئیسی پیرامون وزاری اقتصادی و برنامه‌های اقتصادی دولت بود.

اما در نوبت عصر مجلس تعدادی از وزرای پیشنهادی حاضر نشدند. گفتی است ارائه برنامه وزرا قرار است بر اساس حروف الفبا بررسی شود.

یادآوری نمایندگان لرزبان به رئیس‌جمهور

ابراهیم رئیسی در پایان سخنرانی خود به اقوام ایرانی اشاره کرد اما فراموش کرد که اسمی از قوم لر ببرد که نمایندگان با فریاد زدن "لر"، لر" به او یادآوری کردند که فراموش کرده از همه اقوام نام ببرد.

رئیس جمهور صحن علنی مجلس را ترک کرد

سید ابراهیم رئیسی بعد از ارائه نطق دوم خود در مجلس، صحن علنی را ترک کرد و مخبر و اعضای کابینه در ادامه بررسی حضور خواهند داشت.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی رئیس‌جمهور را تا در خروج همراهی و مشایعت کردند.

میرتاج‌الدینی: نباید از تریبون مجلس به قبر فروشی و بدن فروشی اشاره می‌کردید/ محمودزاده: از این جهت ناراحت شده‌اید که خودتان سال‌ها معاون دولت‌های نهم و دهم بودید

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده تبریز در نوبت عصر صحن علنی در واکنش به اظهارات محمودزاده که در مخالفت با کلیات برنامه رئیسی صحبت کرده بود، اظهار داشت: حدیث داریم که تا سخن نگفته‌ای مالک آن هستی و وقتی سخن گفتی سخن مالک توست. ما نباید به گونه‌ای صحبت کنیم که رسانه‌های بیگانه از آن سوءاستفاده کنند. نباید از تریبون مجلس به قبر فروشی و بدن فروشی اشاره می‌کردید؛ شایسته نیست این سخن‌ها پشت تریبون مجلس گفته شود و سیاه‌نمایی‌کنید.

در پایان صحبت‌های موافقان و مخالفان کلیات برنامه رئیس‌جمهور نیز محمودزاده در پاسخ به گلایه میر‌تاج‌الدینی طی اخطار قانون اساسی و در واکنش به صحبت‌های محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده تبریز که اظهارات او را «سیاه‌نمایی» دانسته بود، گفت: اولا سیاه‌نمایی نیست و همه مردم وضعیت جامعه را می‌دانند. ما نماینده هستیم و نمایندگان در بیان مخالفت و موافقت آزاد هستند.

وی ادامه داد: شما می‌توانید نظر خودتان را بیان کنید و حق ندارید صحبت‌های بنده را سیاه‌نمایی معرفی کنید.

محمودزاده همچنین خاطرنشان کرد: من گفتم فقر و بیکاری و تورم و کودکان کار و قبرخوابی حاصل تصمیمات غلط دولت‌های گذشته است؛ البته ایشان شاید از این جهت ناراحت شده‌اند که خودشان سال‌ها معاون دولت‌های نهم و دهم بوده است.

وی افزود: از طرفی نمایندگان مجلس در اظهارنظر خود آزاد هستند اگر کسی خلاف عقاید ما صحبت کرد، نباید حقوق او را نادیده بگیریم و صحبت‌های او را تفسیر کنیم، من مشکلات فراروی آقای رئیسی و ایرادات کابینه را بیان کردم این در حالی است که من به عنوان موافق تعدادی از وزرا هم ثبت‌نام کرده‌ام.

اصرار نمایندگان برای شعرخوانی و انکار دلخوش

دلخوش اباتری در نطق خود در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت که یک دو بیتی هم درباره آقای باغگلی آماده کرده بودم که آن را نمی‌خوانم اما نمایندگان "بخوان" "بخوان" گویان تاکید کردند که دلخوش شعر خود را بخواند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین