کد خبر: ۷۲۳۰۷۱
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۲

اتحادیه اروپا طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد

رئیس کمیسیون اروپا امروز تأکید کرد که اتحادیه اروپا علی‌رغم آن که به تماس‌های فنی خود با طالبان ادامه می‌دهد اما قصد ندارد این گروه را به رسمیت بشناسد.
اتحادیه اروپا طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد
آفتاب‌‌نیوز :

«اورسلا فن درلاین» رئیس‌ کمیسیون اروپا امروز (شنبه) تأکید کرد که اتحادیه اروپا همچنان تماس‌های فنی خود با طالبان را حفظ خواهد کرد اما هیچ مذاکرات سیاسی با این گروه نخواهد داشت و قصد ندارد آن را به رسمیت بشناسد.

بنابر گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، رئیس کمیسیون اروپا امروز در جریان دیدار از مرکز پذیرش موقت پناهجویان افغان در اسپانیا در خصوص موضع اتحادیه اروپا در قبال طالبان گفت: «اتحادیه اروپا تماس‌های عملیاتی خود با طالبان را حفظ می‌کند و این امر برای نجات جان افراد ضروری است اما ما هیچ‌گونه مذاکره سیاسی با آن‌ها نخواهیم داشت و آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم».

گروه طالبان یکشنبه (۱۵ اوت/۲۴ مردادماه) بعد از خروج «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور سابق افغانستان وارد شهر کابل شد. وال‌استریت‌ژورنال، ورود نیروهای طالبان را به منزله خاتمه تلاش‌های ۲۰ ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای «بازسازی افغانستان به شکل یک دموکراسی مدرن» دانسته است.

موضع جدید اتحادیه اروپا در قبال گروه طالبان در حالی مطرح شده است که پیش از این نیز «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرده بود که این اتحادیه مجبور به برقراری ارتباط با گروه طالبان برای خارج کردن اتباع خودف کارمندان افغان و خانواده‌هایشان از افغانستان است اما این به معنی به رسمیت شناختن سلطه طالبان بر افغانستان نیست.

وی تأکید کرده بود که قدرت گرفتن طالبان در افغانستان بزرگ‌ترین اتفاق ژئوپولتیک برای اروپا پس از الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه در سال ۲۰۱۴ محسوب می‌شود.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شدند کنترل افغانستان را به دست بیاورند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

بعد از آنکه دولت افغانستان روز یکشنبه (۲۴ مردادماه) هفته گذشته سقوط کردT ارتش آمریکا به منظور خارج کردن دیپلمات‌های خارجی و شهروندان آمریکایی از افغانستان تأمین امنیت فرودگاه کابل را در اختیار گرفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین