کد خبر: ۷۲۳۰۷۳
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۶
با محافظه کاری نمی توان تحول در آموزش و پرورش ایجاد کرد

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: نیازمند تربیت دخترانه، اسلامی و معنوی هستیم

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه رئیس جمهور با انتخاب خود نشان داد که به دنبال تحول در آموزش و پرورش است، گفت: من مطالبه گری و جرات لازم برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش را دارم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: نیازمند تربیت دخترانه، اسلامی و معنوی هستیم
آفتاب‌‌نیوز :

حسین باغ گلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه، 30 مردادماه) مجلس شورای اسلامی از اعتماد رئیس جمهور به دلیل معرفی خود به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تشکر و عنوان کرد: انتخاب آقای رئیس جمهور نشان داد که ایشان به صورت جدی و به معنای واقعی کلمه به دنبال تحول هستند و من برای شما توضیح خواهم داد که مسیری که آموزش و پرورش را نجات می دهد، مشخصا یک مسیر تحولی بوده و نیازمند جرات مندی بالایی است که آقای رئیس جمهور این را نشان داده بود.

باغ گلی همچنین از مجلس شورای اسلامی به دلیل فراهم کردن زمینه گفت وگوی کارشناسی پیرامون برنامه ارائه شده خود تشکر و از همه نمایندگانی که به عنوان موافق و مخالف اظهارنظر کردند، تقدیر کرد.

وی عنوان کرد: پیش فرض قلبی و ذهنی من این است که تمام اظهاراتی که در کمیسیون ها و صحن پیرامون برنامه ارائه شده بیان شد برای کمک به ارتقاء نظام آموزشی کشور است لذا به همه دوستانی که اظهارنظر کرده اند به ویژه مخالفان تشکر می کنم.

کمیسیون آموزش در این مدت کوتاه چطور گزارشی تفصیلی و مستحکم آماده کرده است

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش همچنین از کمیسیون آموزش برای قرائت گزارش مربوط به ارزیابی برنامه خود به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تشکر کرد و گفت: اجازه دهید یک شوخی با دوستان کمیسیون داشته باشم که چطور در این مدت زمانی که به بحث و گفت وگو نشستیم این چنین گزارشی آن هم با این استحکام برای من عجیب بود، این موضوع را از منظر پژوهشی عرض می کنم اما در عین حال به جمع بندی کمیسیون احترام می گذارم.

پاسخ باغ گلی به دلخوش درباره فعالیتش در مهدکودک

باغ گلی خطاب به دلخوش نماینده مردم صومعه سرا در مجلس گفت: خواهش من این است به صحبت های رئیس جمهور اطمینان کنید، آقای رئیس جمهور در مورد من عنوان کرد که مربی و مدیر پیش دبستان، مدرسه و دانشگاه بودم، هرچند اگر بخواهید می توانم در مشهد به شما آدرس دهم که چندین پیش دبستانی پسرانه با کادری تماما آقا اداره می شود.

وی ادامه داد: من در حوزه پیش دبستانی مدلی طراحی کرده ام که در رابطه با این مدل ادعا دارم؛ در پیش دبستانی امام رضا (ع) مدلی پیش بینی کرده ام که والدین را هم درگیر می کند و می تواند به صورت پایلوت در کشور اجرا شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از والدین بیننده مذاکرات ما از طریق رسانه ها هستند، گفت: باید به والدین، دانش آموزان و معلمان این اطمینان را دهم که من اینجا هستم تا کمک کنم نظام آموزش و پرورش ما جنس تعلیم و تربیت پیدا کند.

باغ گلی تاکید کرد: انقلاب اسلامی ایران حاصل پرورش یافتگان نهضت امام خمینی (ره) بود و گام دوم نیز محقق نمی شود مگراینکه یک سرمایه گذاری ویژه ای روی نسل کودک و نوجوان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ما در گام دوم کار مهمی باید انجام دهیم و این کار مهم را باید به انسان های توانمند بسپاریم، افزود: اگر قرار است این کارمهم را به سرانجام برسانیم باید تمام ظرفیت های نظام از دولت تا نظام پای کار بیایند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه از مجموعه بحث هایی که در مورد نظام آموزش و پرورش انجام دادم به این نتیجه رسیدم که در حال حاضر با پیچیدگی هایی مواجه هستیم، گفت: برای حل این پیچیدگی ها باید به صورت جرات مندانه وارد روش های جدید شویم، تکرار تجربه های گذشته باز تولید روش های گذشته است لذا باید اقدام جدید انجام دهیم.

باغ گلی با تاکید بر اینکه دولت این آمادگی را دارد پای کار بیاید و مشکلات آموزش و پرورش را حل کند، گفت: من نیز به عنوان فردی انتخاب شدم که جرات مندی لازم برای مطالبه گری در این حوزه را دارم. هنوز من کار خود را آغاز نکرده ام ولی در جلسه ای که روز گذشته با آقای زاکانی شهردار تهران داشتم عنوان کردم که در قانون سهمی وجود دارد که شهرداری ها باید به آموزش و پرورش عوارضی پرداخت کنند همان جا از آقای زاکانی قولی گرفتم که این عوارض را به آموزش و پرورش پرداخت کند.

وی با بیان اینکه ما نیازمند افرادی هستیم که این چنین پیگیر مسائل باشند و موضوعات را در بخش های مختلف به نتیجه برسانند، ادامه داد: اصلی ترین کار من این است که سند تحول را اجرایی کنیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: برداشت من از صحبت های شما این است که آقای باغ گلی جوان و کم تجربه است پس در اجرای تحول ناتوان است اما وزیر قرار است یک مدیریت تیمی برای انجام ماموریت های خود داشته باشد.

وی افزود: اولین کار وزیر باید این باشد که حلقه بسته مدیریتی در آموزش و پرورش را بشکند تا نیروهای تازه نفس اجازه نفس کشیدن در آموزش و پرورش را داشته باشند. متاسفانه سیستم محافظه کار آموزش و پرورش اجازه تنفس به بسیاری از این معلمان را نمی دهد.

باغ گلی گفت: ما در آموزش و پرورش با دوگانه هایی مواجه هستیم که یک جایی باید در برابر آن ها بایستیم و جانب یک گروه را بگیریم ما باید آموزش و پرورش را با نگاه تربیتی پیش ببریم.

با توسعه مدارس غیردولتی موافق نیستم

باغگلی در ادامه با بیان اینکه هر چه به مدیریت سطوح بالا می‌رویم، مدیریت ادراکی حرف اول را می زند، عنوان کرد: آموزش و پرورش ، سیستم تربیتی است و باید وزیر آن را بفهمد و صرفاً درباره تجهیزات، حقوق و چاپ کتاب صحبت نکند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه وضع جدید با محافظه‌کاری متحول نمی‌شود و فرصت آزمون و خطا نداریم، اظهار داشت: باید بعد از 40 سال وارد تجربه جدیدی شویم و بدانیم مسئله امروز ما مافیای حفظ وضع موجود است و همین که می‌گویند کسی باغگلی را نمی‌شناسد و با او همراهی نمی‌کنند و از همه استان‌ها برای عدم رأی اعتماد به او پیامک زده می شود خود حاکی از این است که گروهی نگران بوده و نمایندگان را تحریک می‌کنند.

باغگلی اضافه کرد: امیدوارم بتوانم با گرفتن رأی اعتماد نمایندگان آموزش و پرورش متفاوتی را ایجاد کنم و از معلمان خواهش می‌کنم که به نمایندگان پیامک مثبت هم ارسال کنند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه با توسعه مدارس غیردولتی موافق نیستم چرا که زمینه‌ساز عدول از اجرای قانون اساسی است، یادآور شد: باید علت تمایل به ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی را جستجو کرد که البته کم بودن کیفیت مدارس دولتی است و راه علاج آن تقویت این مدارس بوده که ما نیز قصد داریم به این نوع از آموزش‌ها کیفیت ببخشیم.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که مافیای کنکور داریم اما مشکل ما تنبلی و کار نکردن و صرفا ارائه گزارش است.

عقب‌ماندگی در اجرای سند تحول مبنایی‌ترین چالش آموزش و پرورش است

باغگلی بیان داشت: باید قاعده را تغییر دهیم و بدانیم مبنایی‌ترین مسئله و چالش امروز، عقب‌ماندگی در اجرای سند تحول آموزش و پرورش است، گفت: مقام معظم رهبری درباره اجرای برخی از بندهای این سند دستور مستقیم صادر کرده‌اند اما ما نتوانسته‌ایم اهداف 131گانه آن را اجرا کنیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش نیازمند عمل جراحی است، اظهار کرد: باید فعالیت‌ها را گام به گام پیش برده و همه آنها را بر اساس سند راهبردی اجرا کنیم؛ در دولت قبل باید برای ایجاد تحول ریل‌گذاری می‌شد که من قول می‌دهم این ریل‌گذاری را به مجلس ارائه کنم، همچنین لوایح اصلاح قوانین مربوط به اهداف آموزش و پرورش، بازگشایی مدارس و تقویم آموزشی، جذب و به کارگیری فرهنگیان و اصلاح اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان را طی چند ماه آتی به مجلس ارائه کنم.

تربیت اسلامی و معنوی را سرلوحه وزارت آموزش و پرورش قرار می‌دهم

وی در ادامه با بیان اینکه سند 2030 به دلیل خلأ ایجاد سند تحول ایجاد شد، عنوان کرد: این سند باید به گونه‌ای اجرا شود که کارایی آن به همگان اثبات شده لذا متعهد می‌شوم موارد مربوط به سند 2030 را از بین برده و تربیت اسلامی و معنوی را سرلوحه قرار دهم و بزرگترین آرزوی من اجرای آن است.

باغگلی افزود: هنوز جرأت نکرده‌ایم حرف‌های خود را به صورت جذاب به دنیا تحویل دهیم که به کمک معلمان این فرصت را برای ایران فراهم می‌کنیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به ارتباط خود با نیروهای جوان آموزش و پرورش عنوان کرد: شرایط لازم برای توانمندسازی جهت زیست مومنانه کافی نیست و علاوه بر جریان آموزش، تربیت هم نادیده گرفته شده که بنده به این موضوع و در کنار آن هنر، ورزش و دانش‌های کاربردی که درجه 2 و 3 شده‌اند، توجه خواهم کرد.

وی ادامه داد: برای برنامه ریزی آموزشی باید شاخصه ها و رشته های تحصیلی را اصلاح و بسترهای یادگیری متنوع، غنی و حساس جنسیت پسرانه و دخترانه را تنظیم کنیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با انتقاد از اینکه امروزه تربیت دخترانه در جامعه ما از قدرت لازم برخوردار نیست، تصریح کرد: حذف جنسیت یکی از موضوعاتی است که سند 2030 بر آن تاکید دارد و می گوید آموزش باید یکسان باشد در حالی که ما هم اکنون این موضوع را انجام می دهیم؛ امروزه به شدت نیازمند تربیت دخترانه هستیم و تحقق این مهم نیازمند فعال تر شدن جامعه معلمان زن در آموزش و پرورش است.

باغ گلی با انتقاد از اینکه تصمیم گیری ها در آموزش و پرورش جنس مردانه دارد، گفت: نیازمند سازمان سنجش و ارزیابی تنظیم کیفیت خدمات آموزشی و تربیتی هستیم.

وی با بیان اینکه معلم ستون خیمه آموزش و پرورش و قلب تپنده نظام تعلیم و تربیت است، ادامه داد: راه اصلی و درست به اعتماد به معلمان است و اگر تربیت را تخصصی بدانیم معلمان ما متخصص هستند و باید به تخصص آن ها احترام بگذاریم و معلمان خوب کمبودها و همچنین ضعف های این حوزه و همچنین کتاب ها را تا حدود زیادی می توانند حل کنند؛ باید به جامعه معلمان توجه کرد زیرا انگیزه لازم برای تلاش را ندارند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اجرای منطقی طرح رتبه بندی معلمان را راهگشای مناسبی برای رفع مشکلات معلمان دانست و گفت: یکی از وظایف و تعهدات مهم دولت، اجرای این طرح برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش و بهبود معیشت معلمان است.

باغ گلی با تاکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان به فرموده رهبر معظم انقلاب باید تنها درگاه ورودی نیروی انسانی در آموزش و پرورش باشد، افزود: این دانشگاه با 850 عضو هیات علمی کفاف 130 هزار دانشجو و معلم را ندارد و باید نسبت به تقویت آن اقدام و همچنین به مدرسان و اعضای هیات علمی توجه کرد تا آموزش ها با کیفیت مطلوب ارائه شود.

وی یادآور شد: همچنین علاوه بر جذب و تربیت معلمان باید برای نگاهداشت آن ها تدبیر کنیم؛ صندوق ذخیره فرهنگیان قرار بود معیشت معلمان را بهبود ببخشد اما سوءاستفاده و بی تدبیری در مدیریت آن دردآور بوده و نیازمند بازنگری و اصلاح است و فرهنگیان به عنوان سهامداران باید از سود آن بهره ببرند نه اختلاس گران.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با یادآوری اینکه موج بازنشستگی 270 هزار نفری تا پایان دولت سیزدهم هم فرصت است هم تهدید، گفت: فرصت از آن جهت که می توانیم با برنامه مطلوب فرصت شغلی و تضمین کیفیت آموزشی را ایجاد کنیم و تهدید است اگر استخدام های بی حساب و کتاب داشته باشیم و آینده 30 ساله تعلیم و تربیت را بفروشیم به طور قطع هرکسی صلاحیت نشستن بر کرسی تعلیم و تربیت فرزندان من و شما را ندارد و آموزش و پرورش دچار تمرکزگرایی شدید و مزمن است ما برای شرایط کرونا و پسا کرونا برنامه های ویژه داریم.

وی یادآور شد: علاوه بر آموزش های برخط باید فرصت های دیگری فراهم و همچنین بهره وری لازم از داشته هایمان را داشته باشیم. باید به تمامی مناطق توجه کرد نه تنها به تهران یا پایتخت و موظف هستیم به همه استان ها خدمات یکسان ارائه کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین