کد خبر: ۷۲۳۱۱۴
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۹

میشل عون: استعفا نمی‌دهم

رئیس جمهور لبنان تأکید کرد که کابینه باید بتواند اصلاحات انجام دهد و از فراکسیونها رأی اعتماد بگیرد.
میشل عون: استعفا نمی‌دهم
آفتاب‌‌نیوز :

میشل عون رئیس جمهور لبنان در سخنانی خطاب به مردم این کشور گفت که در لبنان، در برابر هر طرح، ایده یا ابتکار عمل، مانع‌تراشی می‌شود.

پایگاه خبری «النشره» به نقل از عون گزارش داد، از سخنرانیها عوام‌فریبانه و اتهام‌پراکنی برای روپوش گذاشتن بر واقعیتها، هیچ کاری آسانتر وجود ندارد.

وی با بیان اینکه از زمان اغاز بحران سوخت در لبنان، خواستار یک راهکار عملی و سریع بوده است، تصریح کرد: «در نشستی که در کاخ ریاست جمهوری برگزار شد، تصمیم گرفتیم که یارانه سوخت تا پایان سپتامبر آتی ادامه یابد تا همزمان با برداشتن تدریجی یارانه، کوپن نیز صادر شود».

عون ادامه داد: «اما تصمیم بانک مرکزی لبنان مبنی بر توقف یارانه سوخت، آن هم بدون مشورت با دولت، باعث شد که وضعیت وخیم و بحرانی شود».

رئیس جمهور لبنان خاطر نشان کرد: «از همه اختیاراتم استفاده کردم، ولی پارلمان اقدام عملی انجام نداد... گویا تلاش می‌شود که وضعیت وخیمتر شود و مردم نیز در صفوف [سوخت] بایستند».

وی درباره کابینه نیز گفت: «کابینه با همکاری من و مأمور تشکیل کابینه تشکیل خواهد شد. اصل بر این است که کابینه بتواند اصلاحات انجام دهد و از فراکسیونها رأی اعتماد بگیرد».

عون تأکید کرد: «من به کار خود ادامه خواهم داد تا به راهکار دست پیدا کنیم.. تحت تأثیر تبلیغات قرار نخواهم گرفت. از مسئولیت خود کناره‌گیری نخواهم کرد».

لبنان در تاریخ چهارم اوت سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد) صحنه انفجاری مهیب در بندر بیروت بود که بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به جای گذاشت. این انفجار کشور لبنان را وارد یک بحران سیاسی-اقتصادی-اجتماعی کرد.

به دنبال این انفجار و تشدید بحران سیاسی در این کشور «حسان دیاب»‌ نخست‌وزیر پیشین این کشور استعفا کرد و «مصطفی ادیب» با رأی پارلمان لبنان به عنوان مأمور تشکیل کابینه انتخاب شد.

دیاب هم بعد از گذشت چند هفته انصراف خود را اعلام کرد تا «سعد الحریری»‌ نخست‌وزیر اسبق لبنان مأمور تشکیل کابینه شود.الحریری هم چند هفته پیش انصراف خودش را از این مأموریت اعلام کرد و اکنون میقاتی مأمور این امر شده است.

ناظران می‌گویند که گره باقی مانده در مسیر تشکیل دولت لبنان کرسی دو وزارت دادگستری و وزارت کشور لبنان است. عون اصرار دارد این دو کرسی سهمیه مسیحیان باشد تا وزرایش مشخص شوند اما نجیب میقاتی مأمور تشکیل کابینه نیز بر دو کرسی مذکور اصرار دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین