کد خبر: ۷۲۳۱۲۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۵۵
مشکلی برای تامین ارز واردات واکسن وجود ندارد

واکسیناسیون ۳۰ ساله ها تا اول آبان/ مذاکره برای واردات واکسن فایزر و مدرنا

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تشریح جزئیات مصوبات جلسه امروز و وضعیت بیماری در کل کشور، به شبهات پیش‌آمده پیرامون واردات واکسن کرونا پاسخ داد.
واکسیناسیون ۳۰ ساله ها تا اول آبان/ مذاکره برای واردات واکسن فایزر و مدرنا
آفتاب‌‌نیوز :

علیرضا رئیسی گفت: درمورد محدودیت‌ها بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیلی اصناف به جز مشاغل گروه یک تا روز ۳۰ مرداد برقرار بود و منع تردد بین استانی نیز تا ۵ شهریورماه برقرار است. ما از اصناف ممنونیم که در همه ایام کرونا بسیار همکاری کردند و این بار همکاری بسیار فوق‌العاده بود. مبنا بر این بود که از تعطیلات تاسوعا و عاشورا استفاده کنیم که رعایت اصناف بالاتر از ۸۰ درصد اتفاق افتاد. از طرفی ۷ گروه از مشاغل بیشترین سرایت بیماری را دارند که شامل رستوران‌ها، کافه‌ها، باشگاه‌ها، استخرهای سرپوشیده، نمایشگاه‌های تخصصی و عمومی در فضای بسته و ... می‌شوند و امروز مصوب شد این مشاغل همچنان تعطیل باشند. درباره پاساژها و بازارهای سرپوشیده نیز مبنا این شد که با پروتکل‌های سختگیرانه پیش برویم. کسب و کارها تعطیل می‌شود و توان جبران کل یا بخشی از خسارت افراد وجود ندارد و نمی‌توان ادامه‌دار مشاغل را تعطیل کرد.

وی افزود: ما از تجمع و تهویه نامناسب می‌ترسیم اما اگر پاساژی باشد که تهویه آن مناسب باشد و افراد ماسک بزنند، پاساژگردی رخ ندهد و خرید در سریع‌ترین زمان ممکن صورت گیرد، می‌توانند فعال باشند. پروتکل‌ها در ارتباط با پاساژها و بازارهای سرپوشیده تغییر خواهد کرد و ابلاغ می‌شود. برخی حتی می‌دانند کرونا چه خطراتی دارد اما باز هم پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند و در مقابل دوربین صداوسیما می‌گویند کیلومترها از شهرشان دور شدند که بیایند یک بستنی بخورند و بروند. زمانی بحث این بود که ما اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی را افزایش دهیم اما آیا اکنون سطح اطلاعات مردم در مورد کرونا پایین است؟ خیر، به نظر من به قدر کافی اطلاع‌رسانی شده است و الان حساسیت‌ها کاهش‌ یافته است. مثل پزشکی که می‌داند سیگار چه عوارض بدی دارد اما پزشک سیگاری هم داریم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: هیچ کاری برای مقابله با کرونا به تنهایی کافی نیست. واکسیناسیون مهم است اما باید پروتکل‌ها هم رعایت شود. الان در آمریکا میزان مرگ و میر کرونایی ظرف یک ماه از حدود ۱۱۰ نفر به بالاتر از ۱۰۰۰ نفر رسیده است و شرایط اروپا هم همین‌گونه است زیرا ماسک‌ها را بعد از واکسیناسیون برداشتند. اروپا جام ملت‌های اروپا را برگزار کرد و همه رفتند در استادیوم‌ نشستند و پس از آن ۳۴۰۰ نفر مبتلا شدند. الان ۹۰ درصد سوش غالب ویروس در دنیا نوع دلتا است و برخی کشورها نیز درگیر سوش لامبدا شده‌اند.

مشکلی برای تامین ارز واردات واکسن وجود ندارد / پاسخ به شبهات پیرامون واکسن کرونا

وی درباره واردات واکسن کرونا بیان کرد: تلاش‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است و چهار جلسه کاربردی خوب در این زمینه با تمام عوامل موثر داشتیم و حتی رئیس جمهور ما با رئیس جمهور چین در این مورد تلفنی صحبت کردند. ما تا پایان شهریور قطعا حدود ۳۰ میلیون دُز واکسن وارداتی خواهیم داشت. با یک تفاهم‌نامه دیگر از مهرماه، ۱۵ میلیون دز واکسن وارداتی دیگر و در آبان‌ نیز ۱۵ میلیون دز دیگر به دستمان می‌رسد که در تماس تلفنی رئیس جمهور کشورمان با رئیس جمهور چین قرار شد میزان واکسن آبان ماه در همان مهرماه به دستمان برسد بنابراین اگر از الان تا پایان مهر ۶۰ میلیون دز واکسن داشته باشیم می‌توانیم تا اول آبان به واکسیناسیون تا سن ۳۰ سال برسیم.

رئیسی در پاسخ به انتقادات به تاخیر در واردات واکسن، تاکید کرد: قبل از این هم تلاش برای واردات صورت می‌گرفت اما به عنوان مثال تا کشور چین یک میلیارد و ۳۰۰ هزار دُز واکسن تزریق نمی‌کرد به ما یا سایر کشورها واکسن نمی‌داد. کشوری مثل کانادا که هم‌پیمان آمریکاست ۳.۷ برابر نیازش واکسن از آمریکا پیش‌خرید کرده است ولی آمریکا تا زمانی که بالای ۵۰ درصد مردم خود را واکسن نزد، به کانادا واکسن نداد. سبد کووکس و قرارداد خرید واکسن از روسیه و قرارداد با چین اقدامات مهم ما برای واردات واکسن بود و تاکنون بیشترین واکسن را هم کشور چین به ما داده است. اینکه برخی مطرح می‌کنند پس چرا کشوری مثل آمریکا یا ... به فلان کشور همسایه واکسن داد برای این بود که آنها در کارآزمایی بالینی واکسن شرکت کردند و استراتژی ما این نبود. هزاران برگ سند برای اقداماتی که برای واردات واکسن انجام دادیم وجود دارد.

رئیسی گفت: رئیس جمهور تاکید کردند اولویت اول دولت بحث کروناست و در ارتباط با تامین ارز برای واکسن هیچ مشکلی نداریم. نهادهای مرتبط نیز تمام تلاش خود را انجام می‌دهند. نگرانی مردم برای واکسن طبیعی است اما این شبهه که آمریکا به ما واکسن فایزر و مدرنا می‌داد اصلا درست نیست. ما با یک یا دو کشور اروپایی وارد مذاکره شدیم برای گرفتن واکسن فایزر و مدرنا که اگر کارها خوب پیش برود حتما وارد خواهیم کرد. این موضوع خارج از تعهد کووکس است.

وی افزود: این شبهه وجود دارد که ما گفتیم چون واکسن تولید داخل داریم، واکسن وارد نکنند تا ما واکسن‌هایمان را بفروشیم. به عنوان کسی که از اول کرونا در ریز به ریز امور قرار دارم، شهادت می‌دهم اینگونه نیست و اگر واکسن دیر رسید برای این بود که به ما واکسن ندادند. واکسن‌هایی که وارد می‌شود توسط سازمان غذا و دارو تایید می‌شود و اینکه بگویند واکسن با کیفیت بد به دست ما می‌رسد درست نیست.

وی افزود: درمورد واکسن داخلی نیز ان‌شاءالله ظرف ۳ هفته آینده تحول خوبی در میزان تولید واکسن داخلی ایجاد خواهد شد و از مهر به بعد به تولید ۱۰ تا ۱۵ میلیون دز واکسن می‌رسیم.

وی درباره عوارض تزریق واکسن کرونا تصریح کرد: هر واکسنی که اکنون تولید می‌شود صرف نظر از اسم آن، حتما عارضه دارد اما این موضوع مثل هر دارویی است که عوارض دارد. کرونا می‌تواند ۱۰۰۰ عارضه داشته باشد اما در مقابل، واکسن چنین نیست. عوارض شایع تب و درد دست و ... طبیعی است. عوارض شدیدتر نیز درصد بسیار پایینی دارند.

رئیسی تصریح کرد: با توجه به اینکه بازوی بالارونده پیک پنجم کرونا بسیار بلند بود یکی از نگرانی‌های ما این بود که نمی‌دانستیم قله بیماری کجاست و در ۹۰ درصد استان‌ها پیک پنجم، بلندترین پیک بوده است. از طرفی در بسیاری از استان‌ها به جز سیستان و بلوچستان و یزد که روند نزولی شده است، تازه به قله رسیدند. کوچک‌ترین غفلت می‌تواند مجددا روند را صعودی کند.

سیاست‌های بازگشایی مدارس / واکسیناسیون ۸۵ درصد معلمان تاکنون

وی درباره بازگشایی مدارس تصریح کرد: این موضوع امر بسیار مهمی است و مقرر شد دو تیم برای این امر تشکیل شود که یک تیم وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش است. بطور کلی رویکرد ستاد ملی برمبنای بازگشایی مدارس به صورت حضوری است اما با اصول شرایط لازم بنابراین از اول مهرماه مدارس به شکل مجازی بازگشایی می‌شود. ما در کشور ۱۱۲ هزار مدرسه داریم که از این تعداد ۶۲ هزار ۵۰۰ مدرسه زیر ۱۰۰ نفر هستند و مبنایی که قائل شدیم این است که هیچ کلاسی نباید بیش از ۱۵ نفر باشد و در خیلی از مناطق این شرایط فراهم است. الان ۸۵ درصد معلمین سراسر کشور را واکسینه کردیم و در همین هفته مابقی نیز دز اول را دریافت خواهند کرد. از طرفی تمام کادر مدارس مشمول دریافت واکسن هستند و سرویس مدارس هم واکسینه خواهند شد و وقتی می‌گوییم تا اول آبان ۳۰ ساله‌ها واکسینه می‌شوند، یعنی پدر و مادران هم واکسینه می‌شوند و فقط دانش‌آموزان باقی می‌مانند که این موضوع هم جای بحث دارد.

تمدید یک هفته‌ای مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد در خاتمه به مصوبه اقتصادی ستاد ملی کرونا اشاره کرد و گفت: مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی یک هفته یعنی تا ۷ شهریور تمدید شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
0
26
شب می خوابند صبح تصمیم می گیرن یه امار الکی بدن.
حق
|
United States of America
|
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
0
10
بشنو و باور مکن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
0
13
از شش روز تعطیلی دو روز که عاشورا و تاسوعا بوده دو روز هم که پنج شنبه و جمعه بوده کشورهای دیگه یک ماه محدودیت کامل و صدرصدی اعمال کردند . تازه این چند روز تعطیلی مراسم عزاداری بوده که خدا میداند دو هفته دیگه آثار آن چه شکلی بروز کند فقط میخواهید نمایش دهید که به فکر مردم هستید و مسولیت از خودتان سلب کنید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین