کد خبر: ۷۲۳۲۴۶
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۷

چرا رژیم غذایی پرچرب قاتل قلب است؟

نتایج تحقیقات حاکی از این است که داشتن رژیم غذایی با چربی بالا، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. اکنون محققان در توضیح مکانیسم این یافته معتقدند که این نوع رژیم غذایی با عملکرد طبیعی روده مواجه می‌شود و رشد میکروب‌های مضر را ترویج می‌دهد.
چرا رژیم غذایی پرچرب قاتل قلب است؟
آفتاب‌‌نیوز :

علاوه بر این، میکروب های روده مواد شیمیایی را در غذاهای چرب به یک متابولیت مضر تبدیل می‌کنند و با تشکیل پلاک ها باعث اختلال شریان ها می‌شود.

تا همین اواخر، دانشمندان از مکانیسم دقیق اثرات مضر رژیم غذایی پرچرب مطمئن نبودند، اما در حال حاضر، محققان مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت، در نشویل، این پدیده را توضیح داده‌اند.

تحقیقات این گروه در موش‌ها نشان می‌دهد که داشتن رژیم غذایی با چربی بالا، اپیتلیوم روده را آسیب می‌زند و باعث التهاب درجه پایین می‌شود. همچنین این پژوهش نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی با چربی بالا با تولید انرژی میتوکندری مواجه می‌شود.

مواد غذایی که ما می‌خوریم، تعاملات پیچیده‌ای با روده، از جمله میکروبیوتای آن دارد.

میکروبیوتا روده نقش مهمی در سلامت انسان و پیشگیری از بیماری بر عهده دارند و در نتیجه، تغییرات در عملکرد منظم آن ممکن است بخشی از مشکلات پزشکی، مانند سندرم روده تحریک پذیر، چاقی و بروز بیماری های قلبی عروقی را ایجاد کند.

محققان با تاکید بر اینکه غذاهای مبتنی بر گیاه یک منبع تامین کننده عالی برای رشد باکتری‌های روده هستند، معتقدند فیبر رژیمی، عمدتا از غذاهای گیاهی، تامین می‌شود و باید در رژیم غذایی روزانه افراد گنجانده شود.

منابع اولیه فیبر محلول، میوه‌ها و سبزیجات هستند و غلات و محصولات دانه، فیبر نامحلول را فراهم می‌کنند، بیشتر غذاهای با فیبر بالا حاوی هر دو نوع فیبر هستند.

توصیه‌های فعلی برای مصرف فیبر بزرگسالان در بیشتر کشورهای اروپایی و ایالات متحده ۳۰ تا ۳۵ گرم در رو برای مردان و ۲۵ تا ۳۲ گرم در روز برای زنان است، اما بیشتر رژیم های غذایی این افراد کمتر از این است . این یافته ها نشان می‌دهد که بیشتر باید مصرف فیبر غذایی را حدود ۵۰ درصد افزایش دهیم.

خوردن خوراکی‌های با فیبر بالا با کاهش وزن و التهاب مزمن، افسردگی و خطر بیماری قلبی عروقی و سرطان کولورکتال در ارتباط است. مهمتر از همه، همچنین اثر مفید فیبر غذایی بر روی میکروبیوم انسان تایید شده است.

خوردن مقدار زیادی فیبر، غذاهای متنوع و بدون فراآوری میوه‌ها و سبزیجات تازه در سلامت بدن نقش اساسی دارد.

یافته‌های آنها در مجله Science منتشر شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین