کد خبر: ۷۲۳۲۵۱
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۵
بی‌فایده دانستن آموزش مجازی و تن دادن به حضور کودکان در مدرسه

واکنش والدین به آغاز آموزش حضوری از مهر

عدم واکسیناسیون کودکان با وجود شیوع ویروس کرونا، آموزش حضوری را برای مادران نگران‌کننده کرده است، بنابراین اگر آموزش مجازی باشد، حداقل خاطر مادران از بابت سلامتی فرزندانشان آسوده خواهد بود.
واکنش والدین به آغاز آموزش حضوری از مهر
آفتاب‌‌نیوز :

با توجه به اعلام مکرر از سوی وزارت آموزش و پرورش و همچنین تاکید معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش درباره نگرانی از در خانه ماندن دانش آموزان به مدت طولانی و مبتلا شدن آن‌ها به بیماری‌های غیرواگیر و افت تحصیلی دانش‌آموزان به ویژه در مقطع ابتدایی بعد از ۱۸ ماه آموزش غیرحضوری، از سوی این دو وزارتخانه اعلام شد که از مهر سال ۱۴۰۰ آموزش‌ها به شکل حضوری خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش در آخرین اظهارات خود درباره بازگشایی مدارس و نگرانی والدین از بابت شیوع کرونا در مدارس گفته است که تمام ملاحظات و تدابیر بهداشتی برای بازگشایی مدارس درنظر گرفته شده است؛ بنابراین برای خانواده‌ها جای نگرانی وجود ندارد و نباید نگران حضور فرزندانشان در مدارس باشند.

پیش‌تر نیز توضیحاتی درباره ساعات و روزهای حضور در مدرسه از سوی وزیر آموزش و پرورش در این حد اعلام شد که برای کاهش جمعیت دانش آموزان آن‌ها را تقسیم‌بندی خواهیم کرد.

در شرایطی که کرونای نوع دلتا جولان می‌دهد و موج پنجم نیز درگیری بیشتری نسبت به موج‌های قبلی داشته و تا مهر هم زمان زیادی باقی نمانده است، هیچ توضیح مبسوطی از سوی مسئولان با توجه به تاکیدشان بر بازگشایی مدارس درباره شیوه آموزش حضوری بیان نشده است. در عین حال آموزش مجازی هم طی ماه‌های اخیر نتوانسته رضایت والدین را آنطور که باید کسب کند.

شاد که دیگر عملا کاربردی برای دانش آموزان ندارد و اغلب اگر هم بخواهند از آموزش مجازی استفاده کنند، از پلتفرم‌های قوی‌تری نسبت به شاد استفاده خواهند کرد. این گزارش که حین سنجش دانش آموزان در مدرسه ایمان منطقه ۱۰ از والدین گرفته شده، نشان می‌دهد برخی والدین نسبت به برگزاری آموزش حضوری اعلام رضایت دارند، زیرا از نتیج آموزش مجازی راضی نبوده‌اند. از طرفی برخی والدین هم با توجه به درگیری بیشتر کودکان به بیماری کووید۱۹، آموزش مجازی را ترجیح می‌دهند و نمی‌خواهند فرزندانشان در شرایط فعلی به مدرسه برود.

کودکان در آموزش مجازی نکات درسی را درک نمی‌کنند

از نظر من آموزش حضوری برای دانش آموزان بهتر است، زیرا بازخوردی که از سایر مادران گرفتم این بوده که کودکان در کلاس‌های مجازی نکات درسی را درک نمی‌کنند.

برای گفتگو با والدینی که برای فرآیند سنجش و ثبت نام فرزند خود در پایه اول دبستان اقدام کردند به مدرسه ایمان در منطقه ۱۱ تهران می‌رویم. در اتاق مدیر مدرسه، پدر و مادری همراه دو فرزند دختر خود در حال تحویل مدارک به مدیر هستند. پدر نوآموز بعد از تحویل مدارک و تکمیل فرآیند سنجش بینایی، شنوایی و هوش فرزندش با ابراز تمایل نسبت به آموزش حضوری گفت: من از والدین دانش آموزان کلاس اولی هستم و امروز برای کارهای سنجش دخترم به مدرسه ایمان آمدیم. از نظر من کلاس‌های حضوری برای دانش آموزان بهتر است، زیرا بازخوردی که من از مادرانی که فرزندانشان در مقاطع بالاتر آموزش مجازی دیده‌اند، گرفتم این بوده که کودکان در کلاس‌های مجازی نکات را درک نکردند.

وی افزود: ضمن اینکه سطح سواد مادران متفاوت است و به نظرم مدرسه به شکل حضوری می‌تواند آموزش یکسانی به دانش آموزان بدهد و هم بازخورد بهتری داشته باشد، اما ما پدر و مادرها به خاطر شیوع کرونا نگران هستیم و انتظار داریم در صورت آموزش حضوری، حتما پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود. همچنین تعداد دانش آموزان در کلاس درس هم برای ما نگرانی دارد، چون ممکن است تعداد دانش آموزان در یک کلاس محدود نباشد.

تا جایی که ما اطلاع داریم آموزش مجازی چندان مثمر ثمر نبوده، زیرا دانش آموزان درس‌هایشان را به خوبی نیاموخته‌اند.

همسر او در ادامه توضیح داد: من با نظر همسرم موافقم آموزش حضوری به شرطی که پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود. البته تا جایی که ما اطلاع داریم آموزش مجازی چندان مثمر ثمر نبوده، زیرا دانش آموزان درس‌هایشان را به خوبی نیاموخته‌اند.امیدواریم که کووید ۱۹ از بین برود و مدارس به روال عادی برگردند.

در همین حین یکی از مادران که آخرین مرحله سنجش فرزند خود را به اتمام رسانده و یک فرهنگی نیز هست درباره‌ عدم تمایل خود از برگزاری آموزش حضوری گفت: با توجه به اینکه خودم هم فرهنگی هستم و دانش‌آموز سوم ابتدایی دارم با در نظر گرفتن ویروس دلتا که قدرت سرایت فوق‌العاده بالایی دارد، اگر آموزش به صورت مجازی ادامه پیدا کند، خیلی بهتر است.

با آموزش مجازی موافقم، زیرا وضعیت کرونا نگران کننده است

در ابتدای شیوع ویروس کرونا عنوان کردند که کودکان به آن مبتلا نمی‌شوند، ولی من نوزاد ۱۱ ماهه‌ای را می‌شناسم که به علت ابتلا به کووید ۱۹ در آی سی یو بیمارستان بستری است.

وی افزود: اکنون خانواده و بچه‌ها در شیوه کار کردن با آموزش مجازی راه افتاده‌اند و نتیجه خوبی هم بابت آن حاصل شده است، به نظرم اینطور نبوده که نتوانند با آموزش مجازی همگام شوند. با اینکه الان همه فرهنگیان در حال واکسینه شدن هستند، اما اگر کودکان درگیر ویروس شوند ما باید پاسخگو باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر نگرانی ما فقط بیماری است، در ابتدای شیوع ویروس کرونا عنوان کردند که کودکان به آن مبتلا نمی‌شوند، ولی من نوزاد ۱۱ ماهه‌ای را می‌شناسم که به علت ابتلا به کووید ۱۹ در آی سی یو بیمارستان بستری است. این یعنی کودکان هم به کرونا مبتلا خواهند شد. با توجه به اینکه افراد زیر ۱۸ سال واکسینه نمی‌‎شوند، بنابراین من آموزش مجازی را صلاح می‌دانم.

پدر و مادر دیگری که برای امر سنجش نوآموز خود به مدرسه ایمان مراجعه کرده‌اند، هر دو موافق آموزش حضوری هستند، اما مانند همه پدر و مادرها نگرانند که فرزندانشان در محیط مدرسه به کرونا مبتلا شوند. مادر دانش آموز می‌گوید: اگر آموزش حضوری باشد مسلما خوب است، اما با این رویه‌ای که کرونا در کشور دارد، پدر و مادرها از بابت اینکه فرزند خود را به مدرسه بفرستند نگرانند.

وی گفت: اگر واکسیناسیون انجام شود، احتمال دارد یک سری از خانواده‌ها به آموزش حضوری راضی شوند. دانش آموزان وقتی حضوری در کلاس درس باشند بهتر آموزش می‌بینند برای برخی که در کلاس اول ابتدایی هستند هم این مساله مهم‌تر است، به هر حال در این دوره دانش آموز کلمات و جملات را یاد می‌گیرد که با تصویر یادگیری آن دشوار می‌شود.

وی ادامه داد: دختر من دوره پیش دبستانی را به شکل مجازی گذراند، وقتی با موبایل کار می‌‎کرد بعد از مدت کوتاهی از گوشی موبایل خسته و کلافه می‌شد و دست‌هایش درد می‌گرفت. دانش آموزان دوست دارند با دفتر و مداد آموزش ببیند و در مدرسه با دوستان جدیدی آشنا شود، ولی در آموزش غیرحضوری این امکان وجود ندارد.

در ادامه یکی دیگر از والدین که برای سنجش فرزند خود در مقطع اول دبستان به مدرسه ایمان آمده است، می‌گوید: اگر آموزش مجازی‌ باکیفیت باشد، بد هم نیست، اما به هر حال ما نگران حال فرزندانمان هستیم و اگر بتوانند کیفیت آموزش مجازی را ارتقا دهند بهتر است. کلاس اول اگر حضوری‌ باشد خوب است، اما اگر رویه آموزش مجازی هم پیشرفته‌تر شود، نکته مهمی است.

والدین با آموزش مجازی خاطر آسوده‌تری دارند

شیوع ویروس کرونا و عدم تزریق واکسن به کودکان، باعث شده آموزش حضوری برای مادران نگران کننده باشد.

در همین حال مادر یکی دیگر از نوآموزان که به گفته خود مرخصی ساعتی گرفته تا برای سنجش به مدرسه ایمان بیاید با استقبال از آموزش مجازی گفت: شیوع ویروس کرونا و عدم تزریق واکسن برای کودکان، باعث شده آموزش حضوری برای مادران نگران کننده باشد.

وی افزود: اگرچه آموزش‌ باید حضوری باشد، اما به دلیل اینکه هنوز کودکان واکسن نزده‌اند و از طرفی با توجه به اینکه در بیمارستان تخت خالی پیدا نمی‌شود، حساسیت مسئله جدی‌تر از قبل است. اکنون حتی شاهد ابتلای کودکان به کرونا هستیم، بنابراین اگر آموزش مجازی باشد حداقل، خاطر مادران از بابت سلامتی فرزندشان آسوده خواهد بود و می‌دانند که دیگر فرزندشان به ویروس کووید ۱۹ مبتلا نخواهند شد.

در صورت آموزش حضوری باید زمان کلاس‌ها کاهش یابد

برای آموزش حضوری باید ظرفیت‌ها را کم کنند تا کلاس‌های درس شلوغ نشود و زمان آموزش را نیز کاهش دهند.

پدر یک نوآموز دیگر در این باره گفت: اگر آموزش حضوری باشد، یادگیری بهتر می‌شود، اما وضعیت به لحاظ شیوع کرونا واقعا ترسناک است، زیرا می‌دانیم که کودکان چندان نمی‌توانند پروتکل بهداشتی را رعایت کنند. بچه‌ها در کلاس حضوری آموزش را بهتر یاد می‌گیرند، زیرا در خانه حین آموزش مجازی بازیگوشی می‌کنند و با این رویه چیزی یاد نمی‌گیرند.

وی گفت: اگر قرار است آموزش حضوری برگزار شود، باید شرایطی را فراهم کنند تا اوضاع نگران کننده نباشد مثلا ظرفیت‌ها را کم کنند تا کلاس‌های درس شلوغ نباشد و زمان آموزش را کاهش دهند تا مشکلی برای کودکان در مدرسه به وجود نیاید.

اگرچه بعضا گفته می‌شود، شاید دولت جدید با آموزش حضوری در مهر موافقت نکند، اما «محمد محسن بیگی» مدیر کل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در این باره گفته بود که تغییر دولت‌‎ها تاثیری در تصمیم بازگشایی مدارس ندارد و آموزش حتما حضوری خواهد بود، ضمن اینکه شیوه نامه حضور در مدارس در شهریور ماه امسال اعلام خواهد شد.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین