کد خبر: ۷۲۳۲۹۹
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۰

لاوروف: طالبان درباره گفت‌وگوهای صلح پایبند هستند

سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه اعلام کرد که نمایندگان گروه طالبان در زمان حاضر به اظهارات خود درباره عفو عمومی، پایان اقدامات نظامی و آمادگی برای گفت‌وگوهای بین افغانستانی پایبند هستند.
لاوروف: طالبان درباره گفت‌وگوهای صلح پایبند هستند
آفتاب‌‌نیوز :

 لاوروف روز یکشنبه در نشست مقامهای ارشد و نامزدهای انتخاباتی حزب حاکم روسیه واحد گفت: در زمان حاضر ما شاهدهستیم که گروه طالبان اقداماتی را برای پایان اعمال نظامی، عفو همه افراد درگیر این رویارویی مسلحانه و گفت‌وگوهای ملی برای تشکیل سازمان های دولتی بکار می گیرند و به بیانات خود پایبند هستند.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیه۲۴،وی افزود: از جمله روز گذشته تماس های با حامد کرزای رئیس جمهوری پیشین افغانستان، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی و حتی با نمایندگان منطقه پنجشیر در شمال افغانستان که رهبران تاجیک مقاومت در برابر طالبان را اعلام کرده‌اند، آغاز کردند.

لاوروف ادامه داد: امروز حتی خبر رسید که طالبان با نمایندگان مقاومت در دره پنجشیر تماس گرفته‌اند.

به گفته این دیپلمات ارشد روس، این مساله برای روسیه از نقطه نظر امنیت شرکای آن در منطقه آسیای مرکزی اهمیت فراوان دارد.

روسیه در روزهای اخیر با گروه طالبان تماس برقرار کرده است.

دیمیتری ژیرنوف سفیر روسیه در کابل روز سه شنبه با نمایندگان گروه طالبان دیدار کرد و نتیجه مذاکرات خود را با این گروه سازنده خواند.

ژیرنوف سه شنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ با اشاره به دیدار خود با نمایندگان گروه طالبان گفت: مذاکرات در فضای سازنده انجام گرفت.

وی گفت: دیدار با نمایندگان سطح بالای طالبان در شهر کابل انجام گرفت. نتیجه مذاکرات مثبت و سازنده بود.

سفیر روسیه خاطرنشان کرد: نمایندگان طالبان گفتند که رویکرد بسیار دوستانه ای نسبت به روسیه دارند و امنیت دیپلمات های روسی در کابل را تضمین کردند.

وی افزود: نمایندگان طالبان اطمینان دادند که هیچ گونه مانعی برای فعالیت سفارت روسیه در کابل ایجاد نمی کنند. هیچ گونه کاهش موقعیت سفارت نسبت به دوره حکومت سابق افغانستان صورت نخواهد گرفت.

سفیر روسیه در افغانستان امروز نیز اعلام کرد که گروه طالبان از روسیه خواستار کمک برای برقراری گفت و گوهای سیاسی و توافق با مخالفان این گروه در منطقه پنجشیر شده است.

ژیرنوف در گفت‌وگو با کانال روسی «سالاویوو لایو» گفت: امروز در افغانستان فقط منطقه پنجشیر مانده است که تحت کنترل طالبان قرار ندارد.

وی خاطرنشان کرد که روز شنبه یک مقام ارشد گروه طالبان به سفارت روسیه در کابل آمده و گفت که روسیه از اعتبار بالایی در میان گروه‌های سیاسی افغانستان برخوردار است.

به گفته سفیر روسیه، این مقام گروه طالبان از مسکو خواستار کمک برای برقراری گفت‌وگوهای سیاسی میان طالبان و نمایندگان منطقه پنجشیر شد.

پس از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. در هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد و توانست ۲۴ مرداد و پس از سقوط دولت اشرف غنی، وارد کابل شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین