کد خبر: ۷۲۳۷۷۶
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳

خشکسالی و قحطی؛ کدام کشور نخستین قربانی است؟

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (WFP) می گوید خشکسالی بی وقفه در جنوب ماداگاسکار این کشور را در آستانه قحطی سراسری قرار داده است.
خشکسالی و قحطی؛ کدام کشور نخستین قربانی است؟
آفتاب‌‌نیوز :

این جزیره که در سواحل شرقی قاره آفریقا و در اقیانوس هند قرار دارد یکی از مهم ترین زیستگاه های حیوانات در معرض انقراض و گیاهان کمیاب است اما دانشمندان می گویند که تغییرات اقلیمی زندگی مردم جزیره را به نابودی کشانده است.

به گفته سازمان ملل گرسنگی در جزیره به مقیاسی غیرقابل باور افزایش یافته است و اگر به این بحران انسانی رسیدگی نشود جان میلیون‌ها شهروند و تمامی جانداران این کشور به خطر می افتد. مشکل مهم تر پس از گرسنگی، بی آبی است. خشکسالی باعث شده است تا مردم ماداگاسکار با کمبود آب شرب و آشامیدنی روبرو شوند.

شرایط نیمه خشک در جنوب ماداگاسکارهمراه با سطوح بالای فرسایش خاک و جنگل زدایی، زمین های قابل کشت را به زمین بایر تبدیل کرده است. طوفان های ماسه ای بی سابقه نیز مناطق زراعی را پوشانده و آن را غیر قابل استفاده کرده اند.

بحرانی ترین منطقه تحت تاثیر خشکسالی ناحیه «آمبووومب»‌ است. اغلب کودکان در این منطقه دچار سوء تغذیه هستند. در سال های اخیر درصد کودکان درگیر سوءتغذیه در این منطقه ۲۷ درصد افزایش داشته است. کودکان مبتلا به سو‌ء تغذیه ۴ برابر بیشتر از کودکان عادی جانشان را از دست می دهند.

عامر داودی، مدیر ارشد برنامه جهانی غذای سازمان ملل می گوید که اگر فوری اقدامی صورت نگیرد خانواده های بسیاری از گرسنگی تلف خواهند شد. بر اساس برآورد سازمان ملل دست کم ۳۰ هزار نفردر بدترین سطح ناامنی غذایی قرار دارند.

اوضاع از سپتامبر سال ۲۰۲۰ بحرانی شد و بسیاری از کشاورزان بدلیل خشکسالی تمام محصولاتشان را از دست دادند. با وخامت اوضاع، ۸۰ درصد مردم این منطقه به اقدامات ناامید کننده‌ا‌ی از جمله خوردن ملخ، میوه خام کاکتوس قرمز و برگ‌های وحشی روی آوردند. پیش بینی می شود تولید مواد غذایی در سال ۲۰۲۱ به پایین‌تر حد خود در دهه های اخیر و ۴۰ درصد کمتر از استانداردهای تولیدی این کشور باشد.برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد ماهانه به ۷۵۰ هزار نفر از طریق توزیع غذا و پول نقد کمک می کند. اما این سازمان، برای نجات جان مردم در جنوب ماداگاسکار و «جلوگیری از یک فاجعه» ، طی شش ماه آینده به ۷۴ میلیون دلار نیاز دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین