کد خبر: ۷۲۴۲۶۷
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۷
مشکل امنیتی در مرزها نداریم

وزیر کشور: به دنبال انتخاب سریع‌تر استانداران هستیم

وزیر کشور با اشاره به توضیحاتی درباره سفر رییس جمهور و تصمیمات اتخاذ شده در خوزستان گفت: اولین برنامه ما این است که وزارت کشور در جایگاه اصلی خود بنشیند.
وزیر کشور: به دنبال انتخاب سریع‌تر استانداران هستیم
آفتاب‌‌نیوز :

احمد وحیدی وزیر کشور در گفتگوی تلوزیونی با اشاره به سفر رییس جمهور به خوزستان گفت: استان خوزستان از ابعاد مختلف اهمیت ویژه و فراوانی دارد، خوزستان برگردن همه ما دین دارد و ما مدیون آن مردم و خطه پاک هستیم خوزستان مشکلاتی دارد که به رقم سرمایه گذاری هایبزرگ در طول ساهلی مختلف بعضا حل نشده و باقی مانده است.

وی ادامه داد: ریاست جمهور نظرشان این بود که اولین سفرشان به خوزستان و رسیدگی به مسائل این منطقه باشد انتخاب کاملا هدفمند بود به ویژه اینکه عزیزان ما دچار تنش آبی هم شده بودند.

وزیر کشور با اشاره به تصمیمات این سفر گفت: تصمیمات لازم در محل گرفته شود و اقدامات لازم به سرعت توسعه پیدا کند در محل تصمیماتش گرفته شود به همین دلیل خوزستان اولین سفر رسمی آیت الله رییسی بود. این اولین سفر سرزده در مقام ریاست جمهوری آیت الله رییسی بود. ایشان از نزدیک مشکلات و مسائل را دیدند و از طرح آب رسانی و طرح غدیر بازدید کردند و از شبکه فاضلاب و برنامه های این حوزه بازدید کردند از مناطقی که آب به آنها رسیده بود نیز بازدید کردند.

وحیدی تصریح کرد: در نهایت نیز در شورای عشایر و شیوخ و حضور پیدا کردند تصمیمات مهمی گرفته شد طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مطرح است که باید مورد بهره برداری کشاورزی قرار بگیرد بخشی از آن در سال های گذشته با عنایت رهبر انقلاب انجام شده بخش دیگری مانده است که تصمیم گرفته شد انجام شود بحث شبکه آب و فاضلاب بود که باید تسریع شود مدتی که در نظر گرفته شده بود۳۶ ماهه بود که قرار شد در مدت زمان کمتری انجام شود درباره روان آب ها تصمیم گیری شد درباره محصولات کشاورزی به ویژه خرما تصمیم گیری شد تا به سرعت قیمت های تضمینی دولت اعلام شود تا نخل داران خیال شان راحت شود. تصمیم گیرهایی که باید درباره آن بررسی های بیشتری صورت گیرد از جمله توسعه برخی از صنایع در پایین دست پتروشیمی همچنین الگوی کشت باید مورد گفتگو و تفاهم با مردم قرار بگیرد و از موضوعات مهمی است.

وی درباره انتخابش به عنوان وزیر کشور گفت: وزارت کشور یک وزارتخانه مهم است و یک حکمرانی عمومی با وزارت کشور است و نقش تجمیع کننده با وزارت کشور و استانداری ها است. باید تجمیع و یکپارچگی ایجاد شود بین کارکردهای مختلف دولت در یک سرزمین خاص مانند استان، شهرستان و... اگر این تجمیع ایجاد نشود مشکلاتی مواجه می شویم و اینجا نقش وزارت کشور پررنگ می شود همچنین بسیج کنندگی این ظرفیتها توسط وزارت کشور انجام می شود میدان داری و موتور محرک بودن از کارکردهای مختلف حکمرانی است که در وزارت کشور باید اتفاق بیفتد. اولین برنامه ما این است که وزارت کشور در جایگاه اصلی خود بنشیند. ارتقای کیفیت و کفایت حکمرانی اولین موضوعی است که ما دنبال می کنیم. حکمرانی فقط مشمول جریانات دولتی و دستگاه های دولتی نیست حکمرانی یک امر عمومی است و باید بین دولت و مردم و مردم با دولت و مردم با مردم تعریف شده باشد. این حکمرانی نیز باید براساس الگوی بومی ما شکل بگیرد. جریان حکمرانی باید با الگوی خودمان انجام شود. بروکراسی مدرن نظم مردمی را بهم زده است. حکمرانی باید به مردم برگردانده شود.

وی با بیان اینکه ما چند سند بالا دستی مهم داریم. یکی از آنها سند آمایش سرزمینی است. باید استراتژی ها به این سند آمایش ملی بیاید تا مسیر حرکت مشخص شود، ادامه داد: ما برنامه بخشی، ملی و استانی داریم اگر این برنامه ها با هم تعادل نداشته باشد با مشکلاتی مواجه می شویم. این تعادل توازن منطقه ای و عدالت ایجاد می کند. برخی از صنایع را در جایی بردیم که اتفاقا در آنجا کمبود آب داریم و در حال حاضر با مشکل آب مواجه شده ایم چراکه توجه نکردیم این برنامه باید با استان هماهنگ شود. ما در حال حاضر وزارت خانه محور کشور را اداره می کنیم یک نگاه دیگر نیز این است که باید استانی محور کشور را اداره کنیم. ما نمی توانیم نگاه سرزمینی را حذف کنیم. رشد، توسعه و پیشرفت در سرزمین اتفاق می افتد. من هم قائل به روش دوم هستم. نوع نگاه دقیق به این مسأله و تفاهم عمومی روی این موضوع کار مهمی است که ما دنبال می کنیم.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر اختیارات استاندار و فرمانداران کم است کسانی که می خواهند سرزمین را سامان دهند و باعث پیشرفت شوند اختیاراتشان کم است. باید بودجه ها را استانی بنویسیم و با دادن اختیارات از استانداران بخواهیم تا درمدت مسئولیت شان استان را سامان دهند این نوع نگاه به نظر من کارسازتر است.

وحیدی با اشاره به شاخص های تعیین استانداران تصریح کرد: در وصیت های حضرت امام که یکی از سندهای مهم است، حضرت امام به شاخص های استانداران می پردازد و می فرمایند استاندار باید آدم عاقل، متدین و متعهد و سازگار با مردم باشد که اگر اینگونه باشد آرامش در کشور برقرار می شود. مخاطب این فرمایش امام همه ما وزرا هستیم. ما امروز فکر می کنیم که استانداران باید مشکلات بزرگ کشور را بشناسند؛ مشکل اصلی کشور ما اقتصاد است و استانداران باید این مشکلات را بشناسند و متعهد باشند. استانداری ها و همه دستگاههای اداری محلی برای اعمال نظر شخصی و سیاسی نیست. دستگاه اداری یک دستگاه عظیمی است که باید براساس برنامه و وظایف مشخص در خدمت مردم باشد و باید متعهد به منافع ملی و مردم باشد.

وی اشاره به اینکه اختیارات استاندار کم است، تصریح کرد: وقتی اختیار، برنامه و پول به استانداری ها بدهیم می توانیم از آن ها نتیجه را بخواهیم.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: پاک دستی، مبارزه با فساد و اعتقاد به اینکه باید خدمتگذار مردم باشد از خصوصیات متدین بودن است. اگر استاندار، بخشدار، فرماندار و... خودشان را خدمتگذار مردم ندارند حتما از درجه اعتبار برای آن مسئولیت ساقط هستند چه ما آنها را کنار بگذاریم وچه نگذاریم اما این افراد از مسئولیت ساقط هستند. ما مدیر را برای مردم انتخاب می کنیم. جوانگرایی برای ما یک اصل است حتما باید انتخاب براساس شایسته ها باشد اما تلاش می شود از میان جوانان این شایسته ها انتخاب شوند.

وحیدی تصریح کرد: ما در انتخاب مسئولین از مشاور همه معتمدین استفاده می کنیم تا به بهترین ها برسیم. معیار انتخاب شایسته سالاری و بهترین ها است. ما مدیر را برای مردم و انجام وظیفه انتخاب می کنیم و مدیر پروازی توهین به استان و شهرستان است

وی درباره مقابله با کرونا گفت:محدودیت ها باید به صورت هوشمند ارائه شود. اولین مسئله این است که این مدیریت محدودیت ها را هوشمند کنیم. یک پلتفرم محدودیت هوشمند در حال بررسی است و امیدواریم به زودی عملیاتی شود. ما با شناخت هر مشکل در هر منطقه ای متناسب با همان نقطه برنامه ریزی کنیم. باید اختیارات استان ها را بیشتر کنیم و ساختارهای قرارگاهی را تقویت کنیم. قرارگاه مبارزه با کرونا را در هر استان تقویت کنیم و این قرار گاه کاملا هوشمند تغییرات را رصد کند تا بتوانیم هوشمندانه تر محدودیت ها را اعمال کنیم. همچنین باید کاملا سوالات و ابهامات مردم را پاسخگو باشیم.

وزیر کشور با اشاره به آسیب های اجتماعی گفت: گاهی ما در آسیب با معلول برخورد می کنیم شاید این در کوتاه مدت مشکل را حل کند اما در نهایت مشکل حل نمی شود باید به بسترها و ریشه ها برویم ریشه های عمیقی که آسیب های اجتماعی در آن شکل می گیرد. آسیب های اجتماعی از نمودهای مختلفی برخوردار است. یک نمونه آن حاشیه نشینی است که از کارکردهای غلط ناشی می شود. وقتی منابع به درستی توزیع نشود و اشتغال زایی نشود همه به حاشیه شهرها می آیند. در حال حاضر ۳۰ درصد سکونتگاههای روستایی خالی است چرا که شغل ایجاد نشده است.

وحیدی خاطرنشان کرد: اولین مسئله حاشیه نشینی تحقیر است یعنی کسی که در حاشیه است با کسی که در متن شهر است تفاوت دارد و این باید در نگاه آمایشی برطرف شود اینکه در برخی از روستاها شغل نیست بستر ماجرا است ما باید مهاجرت معکوس را شکل دهیم اگر شغل در روستاها داشته باشیم مردم به روستاها برمی گردند. بعضی آسیب ها هم در داخل شهرها است و هدف باید حل مشکل آن منطقه باشد. حدود ۲۷۰۰ محله داریم که دچار آسیب هستند و این محلات باید تک به تک بررسی شده و برای آنها برنامه ریزی شود. نگاه کلان نباید ما را از نگاه جزیی بازدارد.

وی با اشاره به موضوع قاچاق کالا گفت: باید به مسأله قاچاق نظام سیستمی داشت و باید از مبدا تا مسیر داخل کشور و تا مصرف، کالاها مورد نظارت قرار گیرد.نگاه سیستمی یعنی نگاه از مبدا تا مصرف کالا داشته باشیم. با طراحی سامانه ها و ارتباط آنها با هم، روند انتقال کالاها را رصد کنیم تا اگر قاچاقی رخ می دهد، از ابتدای مسیر کالای قاچاق رصد شود.

وزیر کشور تاکید کرد: نظام بانکی هم مهم است زیرا پول قاچاق شاید بخواهد وارد بانک ها شود. باید عالمانه، دقیق با قاچاق برخورد کرد. کوله بری را باید از بین برد. مرزها باید شکوفاترین محل برای تجارت و فعالیت اقتصادی باشد. توجه به اقتصاد مرزها اهمیت زیادی دارد.

وی درباره امنیت مرزها گفت: با حضور نیروهای مسلح و نیروی انتظامی مشکلی در امنیت مرزها نداریم البته دشمن تلاش می کند تا این امنیت را برهم بزند اما تلاش نیروهای مسلح و به ویژه نیروی انتظامی این نقشه را برهم زده است. با این حال گروه های تروریستی در مرزها دنبال نفوذ به کشور بوده و اقدام تروریستی انجام می دهند.

وحیدی درباره برنامه وزارت کشور در خصوص رفع مشکلات نیروی انتظامی گفت: از زحمات نیروی انتظامی قدردانی و تشکر می کنم. نیروهای انتظامی یک فداکاری شبانه روزی مداوم انجام می دهند. حوزه ماموریت نیروی انتظامی نه روز می شناسد و نه شب و در هر موقعیت و شرایطی در حال انجام وظیفه هستند و همه باید قدردان آن باشیم و اقتدار نیروی انتظامی در هیچ جایی نباید خدشه دار شود. هدف نیروی انتظامی تامین امنیت فردی و اجتماعی است و اگر حرفی می زند همه باید از آن تمکین کنند. طبیعتا باید تلاش کنیم تا مشکلات نیروی انتظامی را برطرف کنیم اگرچه همه ماموران در نیروی انتظامی فداکار و پای کار هستند. باید اگر مشکلاتی از نظر تجهیزات و حقوق دارند برطرف کنیم. نیروی انتظامی نماد قدرت داخلی ما در کشور است و باید بتواند از بهترین تجهیزات و امکانات برخودار باشد البته اقدامات خوبی انجام شده است اما برای یک سرزمینی مانند ایران و مرزهای طولانی باید اقدامات بیشتری در این خصوص صورت گیرد.

وزیر کشور همچنین درباره مبارزه با قاچاق مواد مخدر گفت: باید با استفاده از دیپلماسی، از دولتمردان افغانستانی بخواهیم با این پدیده برخورد کنند. از سویی باید با باندهای بزرگ مواد مخدر در نطفه برخورد کرد. کشت مواد مخدر بعد از حضور آمریکا در افغانستان ده ها برابر شده است و آمریکایی ها متهم اصلی هستند.

وی ادامه داد: ما باید فعالیت اطلاعاتی و دیپلماسی را فعال‌تر کنیم و کنترل مرزها و مبارزه در داخل کشور هم باید جدی تر دنبال شود. از سوی دیگر باید تقاضا در داخل کشور را کاهش دهیم این مسأله اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است و باید در این زمینه تلاش کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین