کد خبر: ۷۲۴۴۵۴
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰

چگونه در برابر کرونا سینه سپر کنیم؟

سیستم ایمنی بدن شبکه‌ای پیچیده از ساختارها و فرآیندهای بیولوژیک است که کاهش عملکرد یا تغییر اندکی در هر یک از جنبه‌های آن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد.
چگونه در برابر کرونا سینه سپر کنیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

از سویی دیگر ویروس کرونا یا بیماری کووید ۱۹ که از ابتدای دسامبر سال ۲۰۱۹ ابتدا در چین و سپس در سطح جهان شیوع پیدا کرد، به سرعت در نقاط مختلف دنیا گسترش پیدا کرد و باعث مرگ صدها هزار نفر از مردم مختلف جهان شد.

یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قوی بودن سیستم ایمنی بدن در مقابله با ویروس کرونا می‌تواند باعث نابودی ویروس و در صورت ابتلا کاهش علائم ابتلا و کوتاه شدن دوره بهبودی شود.

کوثر حسن‌پور تصریح کرد: به طور خاص ماده غذایی‌ را نمی‌توان نام برد که سیستم ایمنی بدن را در برابر کرونا تقویت کند چون مصرف متعادل تمام گروه‌های مواد غذایی برای داشتن سیستم ایمنی قوی در بدن لازم است اما در این بین اهمیت مصرف پروتئین‌های حیوانی و گیاهی، مصرف میوه و سبزیجات متنوع بسیار پر اهمیت است.

وی ادامه داد: هنگام ابتلا به کرونا استفاده از مواد غذایی تند و پر ادویه به شدت پرهیز شود، خانواده سبزیجات به ویژه کلم، کاهو و گوجه فرنگی توصیه می‌شود همچنین گوشت قرمز کم چربی، مرغ و تخم مرغ و لبنیات برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن برای مقابله با کرونا مورد تاکید است.

این کارشناس تغذیه بیان کرد: از غلات سبوس دار در تهیه خوراک استفاده شود و پخت غذا به صورت آب پز و بخار پز بهترین روش برای بیماران کرونایی محسوب می‌شود.

حسن‌پور یادآور شد: آب به کنترل دمای بدن و دفع میکروب‌ها از بدن بسیار کمک کننده است از این رو نوشیدن مایعات زیاد، مخلوط آب میوه و سبزیجات و خوردن پروتئین و سبزیجات متنوع به‌ویژه خانواده کلم‌ها می‌تواند کمک زیادی به بهبود بیماران کرونایی کند.

وی بیان کرد: ورزش‌هایی مثل بدنسازی، کراس فیت، شنا، پیاده‌روی، دوچرخه سواری و ورزش‌هایی که سیستم تنفسی و قلبی را قوی نگه می‌دارند و به تقویت عضلات بدن کمک می‌کنند در کنار رژیم غذایی تاثیر زیادی بر تقویت سیستم ایمنی بدن دارند.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی افزود: از آنجا که نیاز بدنی ورزشکاران بیشتر از افراد بدون تحرک بدنی است بنابراین این افراد در ایام کرونا هم باید زیرنظر پزشک یا متخصص تغذیه مکمل‌ها را با توجه به نیاز بدنشان استفاده کنند.

حسن‌پور تصریح کرد: برای رعایت بهداشت مواد غذایی بهتره است که به جای مواد غذایی فله و باز از مواد غذایی بسته‌بندی شده،استفاده کرد همچنین از مواد غذایی پرشکر، پرنمک و فست فود به شدت پرهیز شود چرا که این مواد غذایی می‌توانند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کنند.

وی عنوان کرد: هر چند که تحقیقات نشان می‌دهد مصرف مکمل ویتامین C می‌تواند عفونت‌های تنفسی را کاهش دهد، ویتامین D باعث تولید گلبول سفید و زینک موجب کاهش دوره بیماری‌های تنفسی و تقویت بدن در مقابل عفونت شود اما تمام این مکمل‌ها هنگام کمبود آن ماده مغذی در بدن موثر هستند و تنها تغذیه متعادل و متنوع است که می‌تواند کمک‌دهنده اصلی باشد.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: وجود چربی اضافه در بدن می‌تواند تولید اکسیدان را زیاد و مقاومت قلب و دستگاه تنفسی را در برابر عفونت‌های تنفسی کاهش دهد، بنابراین چاقی و اضافه وزن یکی از عوامل خطر محسوب می‌شود و تاثیر زیادی بر کاهش مقاومت بدن افراد هنگام ابتلا به کرونا دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین