کد خبر: ۷۲۴۴۷۴
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷

تصاویر| گوزن زرد ایرانی در پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری

پناهگاه حیات وحش دشت ناز در شهر ساری دارای اکوسیستمی طبیعی و منحصر به فرد است و پوشیده از جنگل‌های زیبای هیرکانی می‌باشد. در پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری، به حفاظت و نگهداری گوزن زرد ایرانی پرداخته می‌شود و علف دادن گوزن‌ها به شکل دستی انجام می‌گیرد. اطراف پناهگاه حیات وحش دشت ناز، حصار کشی‌ای صورت گرفته است و گوزن‌ها را می‌توان از پشت دیوار‌های سیمی مشاهده نمود
تصاویر| گوزن زرد ایرانی در پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری
آفتاب‌‌نیوز :

 منطقه حفاظت شده دشت ناز با ۵۵ هکتار مساحت در ۲۵ کیلومتری شمال شرق ساری قرار دارد و از جمله دیدنی‌های ساری به شمار می‌رود. این منطقه کوهستانی به شمار می‌رود و پوشیده از جنگل‌های هیرکانی است. با ۴۴۷ گونه گیاهی، برخی از گیاهان روییده در دشت ناز شامل ممرز، راش، توسکا، انجیلی می‌شود.

در سال ۱۳۴۶، این منطقه تحت حفاظت قرار گرفت و در سال ۱۳۵۴ به‌عنوان پناهگاه حیات وحش نامیده شد.

در این پناهگاه ضمن حفاظت و نگهداری از گوزن زرد ایرانی، سالانه تعدادی از گوزن‌های متولدشده در اسارت را به زیست‌گاه‌های اصلی، یعنی حواشی رودخانه‌های دز و کارون منتقل می‌کنند.

در روز‌هایی که فضای مجازی و رسانه‌ها پر از خبر‌های تلخ و نگران‌کننده محیط زیستی هستند، شنیدن این خبر که تعداد گوزن‌های زرد ایرانی سایت دشت‌ناز طی کمتر از دو سال حدود ۶۰ درصد افزایش یافته، خوشحال‌کننده و جذاب است.

سال ۱۳۹۷ تعداد گوزن‌های موجود در این سایت ۳۳ رأس بود که با اجرای برنامه‌های حفاظتی برای پیشگیری از تلف شدن و طعمه قرار گرفتن گوزن‌ها، اکنون تعدادشان به بیش از پنجاه رأس رسیده است.

گروه‌های حفاظتی و گشت‌های شبانه روزی از دوسال گذشته در این پناهگاه ۵۵ هکتاری فعال شدند و با استفاده از دوربین‌های نظارتی تلاش شده است تا این گونه در خطر انقراض در بهترین شرایط نگهداری شوند.

پناهگاه حیات وحش دشت ناز، نخستین مرکز تکثیر گوزن زرد ایرانی در کشور با هدف افزایش جمعیت و حفظ و احیاء این گونه با ارزش، میباشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین