کد خبر: ۷۲۴۴۸۷
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹

واشنگتن پست: آمریکا پیشنهاد طالبان برای حفظ کابل را رد کرده بود

واشنگتن پست نوشت: درآستانه سقوط کابل، طالبان به آمریکایی‌ها پیشنهاد کرده بودند تا امنیت شهر کابل را برعهده بگیرند ولی آمریکایی‌ها نپذیرفتند.
واشنگتن پست: آمریکا پیشنهاد طالبان برای حفظ کابل را رد کرده بود
آفتاب‌‌نیوز :

به نوشته واشنگتن‌پست، هرج و مرج ایجاد شده پس از خروج غیرمنتظره و سریع اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان از کابل پس از ورود نیروهای طالبان به این شهر که حتی بدون اطلاع آمریکا صورت گرفت، دلیل یک جلسه محرمانه بین رهبران ارشد نظامی آمریکا در دوحه ، از جمله ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده سنتکام و عبدالغنی برادر، رئیس شاخه سیاسی طالبان شد.

در این ملاقات حضوری و شتابزده، برادر به مک‌کنزی گفت: ما مشکل داریم. دو پیشنهاد داریم، یا شما [ارتش ایالات متحده] مسئولیت تأمین امنیت کابل را بر عهده بگیرد، یا به ما اجازه دهید که این کار را انجام دهیم.

اما بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بر تصمیم خود مبنی بر خروج تمامی نیروهای آمریکایی از افغانستان راسخ بود و فروپاشی دولت افغانستان نظر او را تغییر نداده بود. مک‌کنزی با آگاهی از این دستورات به برادر گفت که ایالات متحده فقط ماموریت تخلیه شهروندان آمریکایی، متحدان افغان و افراد در معرض خطر را دارد.

او به برادر گفت، ایالات متحده برای انجام این کار فقط به فرودگاه نیاز دارد.

به عنوان بخشی از توافقی که در ملاقات محرمانه بین این دو مقام آمریکایی و طالبان به دست آمد، آمریکایی‌ها کنترل فرودگاه کابل را تا مهلت مقرر به دست گرفتند تا بتوانند شهروندان خارجی، کارکنان دیپلماتیک و متحدان خود را که مایل به خروج هستند تخلیه کنند. در حالی که طالبان کنترل کابل را به دست گرفتند.

فروپاشی ناگهانی شهر کابل که جامعه اطلاعاتی ایالات متحده پیش بینی نمی‌کرد حداقل برای یک ماه اتفاق بیفتد، باعث وحشت افغان‌ها و خارجی‌ها شد و باعث شد به فرودگاه هجوم آوردند.

حقانی، یکی از فرماندهان طالبان می‌گوید: به دروازه‌های کابل که رسیدیم شگفت‌زده شدیم، ما حتی یک سرباز یا پلیس ندیدیم. چندین ساعت بنا به دستور صبر کردیم.

اما پس از دریافت خبر سقوط دولت، او و افرادش در عرض یک ساعت در مرکز شهر بودند. بعد از ظهر ، آنها به کاخ رسیده بودند: "ما نمی‌توانستیم احساسات خود را کنترل کنیم، بسیار خوشحال بودیم. اکثر رزمندگان ما گریه می کردند. ما هرگز فکر نمی‌کردیم که کابل را به این سرعت بگیریم."

از زمان ورود طالبان به افغانستان و در دست گرفتن کنترل پایتخت، فرودگاه کابل محل صحنه‌های آشفته و مرگبار بوده است. مردم سعی داشتند از کشور فرار کنند، حتی با آویزانشدن به درها و چرخ‌های هواپیما.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین