کد خبر: ۷۲۴۴۹۶
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
پرونده برجام از وزارت خارجه گرفته می‌شود؟

چالش‌های تغییر در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای؛ بازی از نو؟

تیم مذاکره‌کننده و ترکیب آن یکی از معضلات و چالش‌های رئیسی است؛ اینکه آیا او تیم قدیمی به سرپرستی "عباس عراقچی" را حفظ خواهد کرد یا تیم تازه‌ای که از صفر شروع می‌کند را تعیین می‌کند و از تجربه فوق العاده عراقچی در مذاکرات هسته‌ای محروم خواهد شد.
چالش‌های تغییر در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای؛ بازی از نو؟
آفتاب‌‌نیوز :

در حالی که قدرت‌های بین المللی به دنبال راهی برای از سرگیری مذاکرات بین ایران و جامعه بین المللی در وین هستند، تهران گفته که مذاکرات را از طریق ساختار، برنامه و رویکردی تازه انجام خواهد داد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ بخش عربی خبرگزاری روسی "اسپوتنیک" در گزارشی با اشاره به اینکه رویکرد تازه ایران در مذاکرات هسته‌ای وین با روی کار آمدن "ابراهیم رئیسی" چه خواهد بود، می‌نویسد: "ناظران باور دارند که ایران قصد دارد تاکتیک‌های مذاکره را در وین تغییر دهد و به دنبال یافتن فرصتی برای تغییر تیم مذاکره‌کننده فعلی است. ایران با تغییر مداوم رویکرد امریکا در شش دور گذشته مذاکرات هسته‌ای مواجه بوده است.

"عماد آبشناس" تحلیلگر سیاسی ایرانی معتقد است که مشخص نیست مجلس ایران قصد دارد مذاکرات وین با ساختاری تازه انجام شود یا خیر. با این وجود، او اشاره می‌کند که این احتمال وجود دارد که صلاحیت بررسی و مدیریت پرونده مذاکرات از وزارت خارجه به شورای عالی امنیت ملی واگذار شود که دارای اختیارات وسیعتری در عرصه تصمیم‌گیری و سیاستگذاری‌های کلان است.

او به "اسپوتنیک" می‌گوید: "ایران شاید خواستار ارتقای سطح نمایندگانی شود که به وین اعزام می‌کند تا اختیار تصمیم‌گیری بدون بازگشت به تهران را داشته باشند و بتوانند در هر مرحله سریع‌تر تصمیم‌گیری کنند".

آبشناس معتقد است که بزرگترین مانع پیش روی شش دور مذاکرات قبلی آن بود که پس از بازگشت شرکت‌کنندگان در مذاکره به پایتخت‌های‌شان در مورد پیش‌نویس توافق صورت گرفته مخالفت‌هایی مطرح می‌شد و طرح‌ها رد می‌شدند و این امر در مورد طرف امریکایی به وفور رخ داد.

باور ناظران آن است که دولت رئیسی اصرار دارد دور تازه مذاکرات تنها بر نحوه بازگشت همه طرفین امضاکننده برجام به توافق هسته‌ای و اجرای مفاد آن محدود شود و مسائل دیگر مطرح نشوند.

"محمد محسن ابوالنور" رئیس انجمن عربی تحلیل سیاست‌های ایران معتقد است که ایران از تغییرات تاکتیکی امریکا در هر شش دور گذشته مذاکرات وین غافلگیر شد چرا که خواسته‌های واشنگتن در هر دور از مذاکرات در مقایسه با دور قبلی افزایش می‌یافت و این موضوع تهران را در شرایط نامساعدی قرار داد. معضل واقعی آن بود که مذاکره‌کنندگان ایرانی نمی‌توانستند بدون بازگشت به تهران و کسب اجازه از مقام‌های عالی‌تر در مواجهه با این تغییر تاکتیکی امریکا تصمیم‌گیری کنند.

ابوالنور معتقد است تیم مذاکره‌کننده و ترکیب آن یکی از معضلات و چالش‌های رئیسی است؛ اینکه آیا او تیم قدیمی به سرپرستی "عباس عراقچی" را حفظ خواهد کرد یا تیم تازه‌ای که از صفر شروع می‌کند را تعیین می‌کند و از تجربه فوق العاده عراقچی در مذاکرات هسته‌ای محروم خواهد شد.

ابوالنور معتقد است که ایران به دور هفتم مذاکرات نخواهد رفت مگر آنکه خود را برای تغییرات تاکتیکی امریکا به طور کامل آماده کرده و به آن پاسخ دهد. معضلات ایران متعدد هستند از حضور نام رئیسی در فهرست تحریم‌های امریکا و مشکلات احتمالی او برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به منظور سخنرانی گرفته تا عدم امکان دسترسی ایران به بانک‌های غربی به دلیل تحریم‌های اقتصادی امریکا".

تحلیل رسانه‌ها درباره تحولات روز ایران

مجله خبری هفتگی "لوپوان" فرانسه نیز در آخرین شماره خود در گزارشی درباره تحولات ایران می‌نویسد: "فعالیت‌های هسته‌ای ایران اتحادیه اروپا را نگران ساخته است. پس از افزایش سطح غنی سازی اورانیوم ایران به ۶۰ درصد که نقض برجام محسوب می‌شود، نگرانی اروپایی‌ها افزایش یافته است.

 این یک شگفتی بزرگ در مورد ایران است، پس از شگفتی و حیرت ایجادشده به دنبال حذف اکثریت نامزد‌های اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا و مانع شدن از شرکت آنان در رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری ماه ژوئن گذشته در ایران. اکنون به نظر می‌رسد با حذف منتقدان در داخل ایران اوضاع به سمت بدتر شدن پیش می‌رود و ممکن است با ریاست جمهوری "ابراهیم رئیسی" شانس حصول توافق هسته‌ای تازه دچار مخاطره شود و از دست برود. آیا واقعا دیگر کسی هنوز خواستار توافق هسته‌ای با ایران است؟ در حالی که مذاکرات متوقف شده و تهران در زمینه مسائل هسته‌ای تحرکات تحریک‌آمیزی انجام می‌دهد."

نگرانی از تشدید برنامه هسته‌ای ایران

روزنامه فرانسوی "لوموند" نیز در گزارشی با اشاره به تحریم‌های آمریکا که به شدت بر اقتصاد ایران تاثیر منفی گذاشته نسبت به تشدید فعالیت‌های هسته‌ای ایران هشدار داده و می‌نویسد:"این موارد در کنار یکدیگر می‌توانند منجر به دامن زده شدن به آشفتگی‌های سیاسی و اجتماعی بیش‌تر در ایران شوند. سیگنال‌های ارسالی از سوی ایران بر بدبینی و تردید بیش‌تر درباره ماهیت برنامه هسته‌ای آن کشور دامن می‌زند."

*محتوای این گزارش مورد تائید آفتاب‌نیوز نیست و صرفا تلاش شده تا رویکرد و نگاه‌های جامعه بین‌الملل درباره ایران منعکس شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
4
23
تحلیلگروسیاستمدار زبده نیازنیست ازمردم کوچه وبازاربپرسید همه میگویندمذاکرات را بیهوده کش آوردندو سنگ اندازی کردندکه به اسم جناح خودشان تمام شود غافل ازینکه مردم ایران هوشیارترازین حرفها هستندودیگراین شیوه ها فرسوده شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
17
6
تجربه عراقچی در واگذاری موقعیت های ایران؟!
اگر نبود مصوبه مجلس و تغییر دولت عراقچی ها اش را با جاش در قبال هیچ معامله می کردند. پشت سرمان را بنگریم.
ابوالفضل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
22
1
آمریکا از برجام خارج شده و باید بدون پیش شرط به برجام برگرده و به تعهداتش عمل کنه
اگر هم قصد عمل کردن نداره پس دیگه مذاکره معنایی نداره
عراقچی و تیم همراهش هر چی در چنته داشتن رو کردن و نتیجه ای نگرفتیم اگه میخواهیم نتیجه تغییر کنه باید افراد دیگه ای بفرستیم که ذلیلانه تن به خواسته های آمریکان ندن و خواسته های ایران رو هم بیان کنن و براش اصرار کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
ابولفضل جان مگرسیاست خارجه آنهم درموضوع به این حیاتی دست وزیروعراقچی است ؟!!! نمی فهمید یا خودتان را به علی چپ میزنید؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
دلار 100 هزارتومانی و فقر و فلاکت مردم نابودی سرمایه ها و رشد کاسبان تحریم نتیجه اصرار بر روی مواضع است . وضعیت ونزولا را کمی مطالعه کن .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
ناشناس 1:18
عجب سوالی می فرمائید. معلوم است که نمی فهمند. بدبختی ملت ایران و افغانستان وجود همین ... دنباله رو است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
2
24
لنگ میبندیم و نان خشک میخوریم،شما به برادران طالبان برسید.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
3
10
سلام
چنانچه اقای عراقچی از تیم مذاکره کننده حذف شود
الفبای مذاکره با چالش روبرو میشود
جز رفتن وامدن نتیجه ی دیگری ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
3
14
با توجه به اینکه بیشتر کاسبان تحریم فعلاً بر سر کار هستند پس سیاست کلی این خواهد بود که نه مذاکره می کنیم و نه مذاکره را رد می کنیم. نتیجه پرو پیمون تر شدن جیب کاسبان تحریم. خوشحال تر شدن اسرائیل و عربستان و امارات و بحرین و بالاخره بدبخت و فلاکت زده تر شدن مردم ایران. بند آخر هم که برای مسئولین فعلی به اندازه پشیزی اهمیت ندارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
3
9
مگر چند نوبت برای برجام مذاکره می شود؟! برجام تیاز به مذاکره مجدد و یا اصلاحیه و یا قرارداد متمم و الحاقیه ندارد. بحث مذاکراتی ای که آقای عراقچی با اجازه نظام با طرف آمریکایی بطور غیرمستقیم و با حضور شرکای ۱➕۴ در وین اتریش به پایان رساندند الآن باید در مورد تصمیم گیری نهایی در خصوص نحوه بازگشت آمریکا به برجام و بازگشت ایران به تعهدات برجامی خود باشد و نه مذاکرات مجدد یامذاکرات از نو.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین