کد خبر: ۷۲۴۷۰۳
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۵
طالبان می‌گویند مذاکرات تا حالا بی‌نتیجه مانده است

جنگ در ورودی‌های پنجشیر

امیرخان متقی، رئیس کمیسیون دعوت و ارشاد گروه طالبان در پیام صوتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است گفته است که تلاش‌های مکرر این گروه برای حل صلح‌آمیز مسئله پنجشیر تا حالا نتیجه نداده است.
جنگ در ورودی‌های پنجشیر
آفتاب‌‌نیوز :

امیرخان متقی گفته است افراد گروه طالبان در چهار طرف پنجشیر در حال آماده باش هستند. متقی به مردم پنجشیر توصیه کرده است که با هم مفاهمه داشته باشند.

امیرخان متقی گفته است: افرادی که خواهان جنگ هستند را بگویید که شما با همکاری آمریکا و ناتو کاری کرده نتوانستید، در یک جغرافیای کوچک چرا مردم را دچار مشکل می‌کنید.

تلاش برای دریافت نظر جبهه موسوم به "مقاومت دوم" به رهبری احمد مسعود تا حال بی‌نتیجه مانده است، اما چند روز پیش احمد مسعود گفت که او خواهان گفت‌وگو با طالبان روی ایجاد دولتی است که از همه مردم افغانستان نمایندگی کند و حقوق همه شهروندان در آن تضمین شود. وی افزود که اگر طالبان به جنگ روی بیاورند، او حاضر است از اصولی که مردم افغانستان به آن باور دارند، دفاع کند.

جنگ در ورودی‌های پنجشیر

نیروهای "مقاومت دوم" به رهبری احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود، علیه گروه طالبان در دره پنجشیر هستند.

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری پیشین افغانستان نیز در پنجشیر است و روشن نیست که هماهنگی میان آقای مسعود و آقای صالح تا چه حد است. آقای صالح مرتب گفته است که سر سازش با گروه طالبان ندارد و تسلیم نخواهد شد.

او در پاسخ به هشدار امیرخان متقی در صفحه فیسبوکش نوشته است:" مقاومت ما برای دفاع از حق همه شهروندان افغانستان است. این مقاومت مستقر در پنجشیر است نه برای پنجشیر و بخاطر پنجشیر. امروز این دره میزبان همه‌ای کشور و مایه امید برای همه‌ای ملت افغانستان است."

آقای صالح همچنین گفته است که:" اگر ملت ذره‌ای به شما اعتماد دارند پس این موج مردم در مرزهای کشور چرا صف کشیده اند که حاضرند همه داشته‌های خود را از دست بدهند و فقط زیر تسلط شما نباشند."

آقای متقی در صحبت‌هایش بدون ذکر نامی، توصیه کرده است که مردم پنجشیر صف خود را از جنگ‌طلبان جدا سازند.

گروه طالبان گفته است که والی تعیین شده از سوی این گروه از مردم پنجشیر است. جزئیات بیشتری در مورد اینکه والی گروه طالبان برای پنجشیر چه کسی است، داده نشد.

با آنکه گروه طالبان گفته اند که می‌خواهند موضوع پنجشیر را از طریق مذاکره حل کنند، منابع محلی به بی‌بی‌سی تایید می‌کنند که عملا در روزهای گذشته، گروه طالبان مرتب به نقاط مختلف پنجشیر از جمله کوتل خاواک و و در ورودی پنجشیر در نزدیکی گلبهار در ولایت پروان، حمله کرده اند.

گزارش‌هایی هم در مورد تلفات نیروهای مقاومت و گروه طالبان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

اما گروه طالبان آغاز حمله به پنجشیر را تکذیب می‌کنند.

پنجشیر تنها ولایت افغانستان است که گروه طالبان نتوانسته آن را تصرف کند. در ۱۸ روز گذشته و بعد از ورود نظامیان گروه طالبان به کابل، بزرگان پنجشیر و رهبران گروه طالبان با هم مذاکراتی داشته اند.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین