کد خبر: ۷۲۴۷۲۱
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۸

گفت‌وگوی تلفنی وزرای امور خارجه ایران و فرانسه

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فرانسه در گفت وگویی تلفنی در خصوص مهمترین تحولات روابط دوجانبه، منطقه ای و بین المللی با یکدیگر تبادل نظر کردند.
گفت‌وگوی تلفنی وزرای امور خارجه ایران و فرانسه
آفتاب‌‌نیوز :

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه در این گفت وگو، ضمن تبریک به وزیر امور خارجه کشورمان، گسترش تماس‌ها و گفت وگوها در خصوص موضوعات مورد توجه طرفین را خواستار شد.

به گزارش مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این تماس تلفنی تاکید کرد که هیات حاکمه آمریکا به واسطه خروج غیر قانونی از برجام و اعمال تحریمهای ظالمانه علیه مردم بزرگ ایران و طرفهای اروپایی به دلیل بی عملی شان، مسؤول بروز شرایط فعلی هستند و بایستی به اجرای کامل تعهدات برجامی شان بازگردند و بر این اساس جمهوری اسلامی ایران در مذاکراتی که نتایج ملموسی را در تامین حقوق و منافع مردم ایران در بر داشته باشد، حضور خواهد یافت.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: متاسفانه هیات حاکمه فعلی آمریکا نیز به رغم ادعاهای قبلی، در صدد استفاده از تحریمهای غیرقانونی به عنوان ابزار فشار بر جمهوری اسلامی ایران است اما بایستی بداند که ما تسلیم چنین فشارهایی نخواهیم شد و اروپا نیز باید با موضعگیری های سنجیده، تلاش کند نقش سازنده ای را ایفا کند.

طرفین در ادامه از اهداف کنفرانس بغداد در ترغیب تعاملات منطقه ای حمایت کردند.

وزیر خارجه کشورمان در این ارتباط اظهار کرد: بحرانهای منطقه ای نتیجه سیاستهای مداخله جویانه قدرتهای خارجی است و سیاست خارجی دولت سیزدهم به روابط با همسایگان اولویت می دهد و همان گونه که در نشست اخیر بغداد تصریح کردیم، ثبات منطقه راهکار بومی و درون منطقه ای دارد و هرگونه رفتار مداخله جویانه و غیرمسؤولانه، می تواند آشفتگی منطقه را بیشتر کند.

وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و فرانسه همچنین در مورد تحولات افغانستان گفت وگو کرده و بر ضرورت همکاری برای ترغیب تمامی طرفها به تشکیل دولت فراگیر، به منظور تضمین ثبات و امنیت در این کشور و منطقه تاکید کردند. طرفین توافق کردند به گفت وگوهای فی مابین در خصوص موارد یاد شده ادامه بدهند.

در همین پیوند، تارنمای رسمی وزارت امور خارجه فرانسه نیز گزارش داد؛ ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه در گفت وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود بر اهمیت و ضرورت ازسرگیری مذاکرات وین تاکید کرده و خواستار بازگشت به اجرای کامل برجام شده است.

وی در این گفت وگوی تلفنی ابراز امیدواری کرد که برقراری گفت وگوها میان پاریس و تهران بتواند به از سرگیری و حصول نتیجه مذاکرات هسته ای و همچنین تقویت ثبات و امنیت منطقه در راستای کنفرانس بغداد بیانجامد.

لودریان با اشاره به بحران کنونی افغانستان، بر لزوم رعایت قطعنامه ۲۵۹۳ مصوب ۳۰ اوت شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین اهمیت خروج امن اتباع خارجی و نیز افغان هایی که قصد خروج از کشور را دارند، تاکید کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین