کد خبر: ۷۲۴۹۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳
کاهش امید طالبان به توافق و هشدار مخالفان نسبت به جنگ طولانی‌مدت

فیلم| در پنجشیر چه می‌گذرد؟

همزمان با کاهش امیدواری شبه‌نظامیان طالبان به موفقیت مذاکرات آنها با جبهه مخالفان مستقر در دره پنجشیر، طرف مقابل نیز شکست مذاکرات دو جانبه را «خطری بزرگ» توصیف کرد و نسبت به آغاز جنگی طولانی مدت در افغانستان هشدار داد.
فیلم| در پنجشیر چه می‌گذرد؟
آفتاب‌‌نیوز :

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی شبه‌نظامیان طالبان در تازه‌ترین اظهارنظر خود در مورد مذاکرات جاری با نمایندگان جبهه مخالفان، شانس موفقیت این مذاکرات را ۶۰ درصد عنوان کرد. این در حالی است که او پیشتر این شانس را تا ۸۰ درصد برآورده کرده بود.

در مقابل، خالد نور، فرزند عطا محمد نور، والی سابق ولایت بلخ، به خبرگزاری رویترز گفت که جبهه مخالفان با پیوستن مارشال عبدالرشید دوستم، رهبر کهنه‌کار ازبک، برای «مذاکره جمعی» با شبه‌نظامیان طالبان فراگیرتر و متحد می‌شود ولی در عین حال تاکید کرد که این مذاکرات با «خطر بزرگ» شکست مواجه است.

او تصریح کرد که جبهه مخالفان به هیچ وجه در برابر شبه‌نظامیان طالبان تسلیم نخواهد شد.

نعام الله سمنگانی، عضو کمیسیون فرهنگی طالبان روز شنبه از پیشروی چندجانبه نیروهای امارت اسلامی در دره پنجشیر خبر داده بود.

البته محمد الماس زاهد، رییس هیات گفت‌وگو کننده جبهه مخالف طالبان این خبر را تکذیب کرد و گفت که دور دوم مذاکرات آنها با شبه‌نظامیان طالبان روز دوشنبه برگزار خواهد شد.

زاهد همچنین هشدار داد که شکست این مذاکرات زمینه مداخله را برای نیروهای خارجی‌ها فراهم می‌‌سازد و به رخداد جنگی طولانی مدت دامن می‌زند.

پیشتر محمد علم ایزدیار، یک عضو هیات طرفداران احمد مسعود نیز در صفحه فیسبوک خود نوشته بود که در جریان دور نخست مذاکرات که حدود ۳ ساعت به طول انجامیده، مقرر شد که طرفین پیام‌های رد و بدل شده را با رهبران خود در میان بگذارند و تا برگزاری دور دوم مذاکرات طرفین هیچگونه حمله نظامی به مواضه یکدیگر نداشته باشند.

اما انعام الله سمنگانی، عضو کمیسیون فرهنگی طالبان با ابراز نارضایتی از محتوای دور نخست این مذاکرات گفته بود که طالبان خواهان گفتگو برای حل مساله پنجشیر بود اما نیروهای طرفدار احمد مسعود خواهان گفتگو درباره ساختار دولت آینده بودند.

سمنگانی تصریح کرده بود که به دلیل تفاوت جدی در محورهای مورد نظر دو طرف، این مذاکرات پیشرفت چندانی نداشت.

دره پنجشیر تقریبا تنها منطقه‌ای از افغانستان است که هنوز به تصرف شبه‌نظامیان طالبان درنیامده است؛ آنچنان که آنها در دور نخست برقراری حکومت امارت اسلامی نیز موفق به تصرف این منطقه نشدند.

سخنگوی طالبان: چند منطقه و ۴ ایست بازرسی در پنجشیر را تصرف کردیم

همچنین ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان امروز جمعه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، این جنبش توانسته چند منطقه و چهار ایست بازرسی را در استان پنجشیر تصرف کند.

ذبیح الله مجاهد همچنین اضافه کرد:، دست کم در جریان درگیری‌های اخیر مربوط به استان پنجشیر ۳۱ تن از نیروهای مقاومت در این استان از جمله سه فرمانده کشته شدند.

شایعه سقوط پنجشیر

در حالی که برخی منابع خبری به نقل از طالبان اعلام کرده اند که پنجشیر سقوط کرده است، احمد مسعود این خبر را تکذیب کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
0
9
روسیاهیش بمونه برای حکام ...که ازطالبان حمایت میکنه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین