کد خبر: ۷۲۴۹۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۶
قطب‌بندی خیانت است؛ زیر میز می‌زنیم

ضرغامی: سفر و شادی حق همه مردم است/ برنامه جدی درباره امامزاده‌ها داریم/ سفر را ارزان کنید

عزت‌الله ضرغامی در گردهمایی انجمن‌های صنفی دفاتر خدمات مسافرتی با بیان این‌که زیر میز موانع و مشکلات می‌زنیم، خواست که سفر برای اقشار کم‌درآمد ارزان شود و تاکید کرد: سفر و شادی حق همه مردم است، نه فقط یک گروه خاص.
ضرغامی: سفر و شادی حق همه مردم است/ برنامه جدی درباره امامزاده‌ها داریم/ سفر را ارزان کنید
آفتاب‌‌نیوز :

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در گردهمایی شماری از انجمن‌های صنفی دفاتر خدمات مسافرتی که در شهر شیراز برگزار شد، در سخنانی که به صورت ویدئو کنفرانس پخش می‌شد، از انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی درخواست کرد: بسته‌های متنوع گردشگری و گردشگری ارزان قیمت طراحی کند؛ چرا که اقشار متوسط و فرودست نیز حق دارند به سفر بروند، به همین منظور باید بسته‌های ارزان قیمت فراهم کنیم.

وی بیان کرد: مردم ما با همه دنیا متفاوت هستند. شما خط مقدم معرفی این ملت، فرهنگ و میراث ناملموس و ملموسی که فوق‌العاده ارزشمند است، هستید. رتبه و جایگاه ما در این خصوص در دنیا مشخص است.

قطب‌بندی خیانت است؛ زیر میز می‌زنیم

ضرغامی با بیان این‌که روی کمک بخش خصوصی در مشورت‌دهی و اجرای طرح‌های مهم حساب کرده‌ام، افزود: به یاری خدا و به کمک شما (اصناف) زیر میز موانع و مشکلات می‌زنیم. هر کسی گردشگری را قطب‌بندی کند خیانت کرده، سفرهای زیارتی در کنار سفرهای سیاحتی، حق مسلم مردم ایران است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان این‌که شوق زندگی و امید برای مردم در سفر اوج می‌گیرد، یادآور شد: یکی از راه‌های برون‌رفت از بحران‌ها و رفع موانع، وحدت و همدلی است. همه اصناف، تشکل‌ها و انجمن‌ها باید همدل و یک صدا شوند.

وی بیان کرد: این مزیت‌های نسبی با هم آمیخته شده و هر کس که بخواهد این آمیختگی را جدا و قطب‌بندی کند به این ملت خیانت کرده است. ما این اشتباهات را داشتیم، درک و فهم درستی در این خصوص نشد. عده‌ای کاسب‌کار آمدند و از این شرایط کاسبی کردند و گفتند این‌ها یک مجموعه هستند و آن‌ها یک مجموعه دیگر. دینی‌ها و زیارتی‌ها یک مجموعه هستند و غیردینی‌ها یک مجموعه دیگر. من جلسات فراوانی در خصوص شادی، گردشگری و اوقات فراغت و تفریحات مردم گذاشتم. به نظر من همه این موارد نیاز جدی روح و روان ملت شریف ایران است.

نظر رهبری درباره سفر صریح و شفاف است

ضرغامی افزود: بعضی‌ها این موارد را به عنوان وظیفه شرعی فکر می‌کنند که ارزشی است و باید از مردم بگیرند و در این خصوص نیز ندانسته طی سال‌ها تلاش کردند و البته دشمن هم کمک کرد. دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص تفریح و سفر خیلی صریح و شفاف است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: بعضی از نمایندگان مجلس بعد از این صحبت‌ها پیش من آمدند و گفتند واقعا نگاه مقام معظم رهبری نسبت به این مقوله این گونه است و من گفتم خیلی بیشتر از این‌هاست. مقام معظم رهبری به من فرمودند که شما در شروع کار خود حتما باید جایگاه این دو بزرگوار را در شیراز به عنوان یک قطب زیارتی محقق کنید. در واقع من برداشتم این بود که از نظر ایشان آن طور که شایسته است این قطب زیارتی میان مردم خوب کشورمان جا نیفتاده است. برنامه‌ریزی خاصی انجام گرفت و من لازم می‌دانم از همه عزیزانی که در استان فارس برای تحقق این موضوع کمک کردند، به ویژه دوستان عزیزی که در صدا و سیما بودند و هستند و الان در معرفی این قطب زیارتی با انواع و اقسام برنامه‌های متنوع نقش ویژه داشتند. فکر می‌کنم تا حد زیادی فرمایشات ایشان محقق شده است.

ضرغامی ادامه داد: تفکرات شهید مطهری کاملا مشخص است. من قبل از کرونا در رونمایی کتاب اخیر ایشان که از مجموعه سخنرانی‌هایش با عنوان "اسلام و مسأله ملیت" تدوین شده بود و پنج سخنرانی شهید مطهری و بعضی دست‌نوشته‌های او ذکر شده بود، شرکت کردم، چون خانواده شهید مطهری خیلی به من لطف دارند و از من خواستند در مراسم رونمایی این کتاب صحبت کنم. آن‌جا صحبت مفصلی کردم، حتی اگر لازم بشود می‌توانیم نوار آن را تهیه کنیم و به عنوان سند، چون مربوط به این مقوله‌هاست در اختیار شما قرار دهیم تا از آن استفاده کنید.

وی افزود: شهید مطهری خیلی صریح صحبت کرده و گفته ایران خیلی مهم است. مطهری وقتی توضیح می‌دهد که لشکر اسلام آمد و ایران را فتح کرد، بعضی‌ها خیال می‌کنند که لشکر اسلام عِده و عُده‌اش زیاد بود، جنگاوریش بهتر از ایرانیان و حتی ایمانشان قوی‌تر بود، اما شهید مطهری می‌گوید هیچ‌کدام از این‌ها نیست.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ایران نیمی از دنیا در اختیارش بود و امپراطوری بلامنازع بود و در همه این موارد از لشگر اسلام سر بود. البته در بُعد ایمان شهید مطهری می‌گوید صرف ایمان کافی نیست وگرنه قیام اباعبدلله و ۷۲ تن که به لحاظ ایمان در طول تاریخ نمونه ندارد، ولی خوب بر حسب ظاهر از لشکر چند ده‌هزار نفر شکست خوردند. شهید مطهری می‌گوید هیچ کدام نبود، هم ایرانیان جنگاور بودند و هم قدرتمند و هم تعدادشان خیلی بود، تمام لشگر اسلام در هفت جنگ، ۵۰ هزار نفر نبود. شهید مطهری می‌گوید اگر فقط در یک جبهه ایرانیان راه را باز می‌کردند، لشگریان اسلام می‌آمدند داخل راه را می‌بستند و حمله می‌کردند و پیروز می شدند، اما چرا لشکر اسلام پیروز شد، چون خود ایرانیان می‌خواستند. خود ما، پدران ما و نیاکان ما. این افتخار بزرگی برای نیاکان ما در آن سال‌هاست که با تمام وجود اسلام را پذیرفتند، تمکین کردند و راه را باز کردند و اسلام را پذیرفتند.

وی بیان کرد: البته شهید مطهری یک دلیل برای آن می‌داند که جامعه طبقاتی، ملت ایران را بیچاره کرده بود و جامعه طبقاتی شده بود، از یک طبقه به طبقه دیگر. به طوری‌که یک طبقه نظامی‌ها، یک طبقه پیشه‌وران و یک طبقه روحانیون بودند. بعد مردم شنیدند یک دینی آمده که به زیر میز طبقات زده و آن دین اسلام است. گفتند "پیامبرش کسی هست وقتی وارد مسجد می‌شوی نمیدونی کدام هست زیرا همه دورهم نشستند و پیامبر معلوم نیست کدام است. " ایرانیان عاشق این رفتار بودند لذا آغوش برای اسلام باز کردند.

ضرغامی گفت: چه کسی می‌آید بگوید این‌ها یک جریان هستند و آن‌ها یک جریان دیگر و آن‌ها را مقابل هم قرار می‌دهند. این کارها شده است و ما باید بهم بزنیم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سپس به شهادت امام زین‌العابدین (ع) اشاره کرد و گفت: غبطه می‌خورم به حضور شما عزیزان که در کنار مضجع شریف اﺣﻤﺪ ﺑـﻦ ﻣﻮﺳـی (ع) و ﻣﺤﻤـﺪﺑﻦ ﻣﻮسی (ع) دو استوانه بزرگ تاریخ اسلام و تشیع هستید. مردم خوب استان فارس و شیراز توفیق این مجاورت را داشتند و دارند.

وی بیان کرد: امروز مردم خوب ما می‌دانند که بعد از مشهد و قم، شاه‌چراغ شیراز جایگاه سوم زیارتی کشور است و بسیاری از مردم که به این استان سفر می‌کنند هم انگیزه زیارتی برای مضجع شریف این دو بزرگوار دارند و هم تاریخ شنیدنی آن. در کنار تمام این موارد این استان سایر جاذبه‌های گردشگری را در همه ابعاد دارد.

ضرغامی اظهار کرد: فارس استانی استثنایی است، تعارُف نداریم. ویژگی‌هایی را که برای این استان در ذهنم هست، فوق‌العاده متنوع است. ظرفیت‌های گردشگری و استفاده از مزیت‌های نسبی که این استان دارد خیلی بیشتر از آن چیزی بوده که الان است، یکی از بحث‌هایی که انشالله با کمک شما باید در مجلس جلو ببریم و من هم مقداری به آن ورود پیدا کردم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین با استقبال از پیشنهادهای مطرح شده در گردهمایی انجمن‌های صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، گفت: در تصمیم‌گیری‌های خود حتما از نظرات تشکل‌ها استفاده می‌کنیم، زیرا بخش خصوصی برای ما محوریت دارد. همچنین آن قانونی که یکسال مانده باید زودتر جمع و جور کنیم و اصلاحات را انجام دهیم و به مجلس ارائه دهیم، سپس پیگیری کنیم. برنامه پنج ساله را نیز باید اصلاح کنیم. دو و سه لایحه عملیاتی داریم که باید جمع و جور کنیم.

ازسرگیری صبحانه‌خوری ضرغامی با اولویتِ فرمانده ناجا

وی افزود: در کارها باید فوری موانع را بررسی و سپس رفع کنیم. انشالله از هفته آینده برنامه‌های صبحانه کاری خود را از سر می‌گیرم. دیدار با سردار اشتری، فرمانده محترم ناجا جزو اولین صبحانه‌ها خواهد بود تا با یکدیگر مشکلات را بررسی کنیم و ببینیم مشکلاتی که به ناجا برمی‌گردد، چیست.

ضرغامی یادآور شد: با کمک شما موانع را برمی‌داریم. این دولت آمده است تا موانع را بردارد و راه را باز کند و از پشت میز پا شود و به میدان برود، زیرا مشکلات باید در میدان حل شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همچنین از انجمن‌های صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی خواست علاوه بر کاهش قیمت سفر، بسته‌های متنوعی را برای گردشگری، البته برای بعد از کرونا آماده کند.

وی افزود: اگر برنامه‌ریزی خوبی انجام شود بخش عظیمی از گردشگری و اهداف ما از این بخش تأمین می‌شود. طبیعت‌گردی، مکان‌های تاریخی مزیت نسبی ما هستند. من برای گردشگری سلامت، دریایی، کشاورزی، تاریخی، ماجراجویانه، ‌ کوهستان، کویر و... به شکل مستقل برنامه‌ریزی می‌کنم و پروژه‌محور به سمت جلو پیش می‌روم. نقطه قوتی که از آن استفاده می‌کنم، بدنه ارزشمندی است که در این حوزه و در بخش‌خصوصی وجود دارد.

اطلاع‌رسانی گردشگری با من!

ضرغامی گفت: بسته‌های متنوع گردشگری نیاز داریم تا با یک تعطیلی همه به سمت شمال نروند و جاده‌ها بسته شود. مگر فقط شمال ظرفیت گردشگری ما است. همه جای کشور ظرفیت گردشگری دارد. البته یک مقدار در این خصوص کار انجام شده، اما اصلا کافی نیست. باید مردم را آگاه و اطلاع‌رسانی کرد. اطلاع رسانی با من است. یکی از مزیت‌های نسبی من وقتی آمدم به این حوزه سابقه‌ام در اطلاع‌رسانی است.

وی بیان کرد: در حوزه رسانه، بچه‌های تلویزیون و رسانه قول داده‌اند، هرکاری بتوانند برای من انجام می‌دهند. من این کار را شروع کرده‌ام شما (دفاتر خدمات مسافرتی) باید کمک کنید و بسته‌ها را به من ارائه دهید.

ضرغامی گفت: قول می‌دهم زیرنویس‌های تلویزیون در خدمت این کار بیاید و مرتب به مردم بگوید کجا بروند. این کار ما است. فکر نکنید که این زیرنویس‌ها آگهی بازرگانی می‌شود و باید پول بدهید. کاری می‌کنم که این اتفاقات نیفتد. همین استان فارس به محض این‌که پیام من را به آقای عسگری ـ رییس صدا و سیما ـ برسانند، این کار را در استان فارس برای معرفی جاذبه‌های گردشگری انجام می‌دهند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تاکید کرد: بسته‌های گردشگری را متنوع و عملیاتی کنیم، وگرنه غافل‌گیر می‌شویم و همه می‌روند شمال و جاده‌ها بسته می‌شود، چرا باید بقیه جاها خالی بماند.

او با تاکید دوباره بر ضرورت ارزان‌سازی سفر، اظهار کرد: گردشگری حق همه مردم هست. گردشگری لاکچری نیست و متعلق به همه است و من به بعضی آقایان گفتم که علمای ما فرهنگشان این بوده از یک نقطه دنیا می‌رفتند به یک نقطه دیگر و هزاران کیلومتر را طی می‌کردند تا در محضر یک یک استاد باشند و بیاموزند و دوباره برمی‌گشتند.

اگر این مملکت دست چینی‌ها و روس‌ها بود...

وی همچنین گفت: ما نسل قدیم هر وقت می‌خواستیم تفریح برویم و هوای خوبی بخوریم، به امامزاده داوود می‌رفتیم. در واقع یکی از جاهای دیدنی و خوش آب و هوای تهران است. شهادت آن شخصیت برجسته داستان مفصلی دارد. امامزاده‌ها هر وقت تحت فشار بودند، می‌آمدند و به سمت طبرستان می‌رفتند. حکومت‌های علویان جنگ می‌کردند و شهید می‌شدند، یا به مرگ طبیعی از دنیا می‌رفتند که در کوه و دشت از آثار این امامزاده‌ها زیاد است. البته با برادر عزیزم آقای دکتر خاموشی ـ رییس سازمان اوقاف ـ در این خصوص بحث کردم. ان شالله برنامه جدی درباره امامزاده‌ها داریم، زیرا این اماکن جزو ظرفیت‌های گردشگری‌مان بوده، یک بُعد گردشگری، زیارت است که همه ابعاد دیگر در کنار آن شکل گرفته است.

بنابر متن سخنرانی منتشر شده در وب سایت خبری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ضرغامی اظهار کرد: گردشگری زیارتی مهم است. در حقیقت یکی از مزیت‌های نسبی ما گردشگری زیارتی است، یعنی این مملکت اگر دست چینی‌ها و روس‌ها بود، آن‌ها اگر می‌خواستند در خصوص گردشگری تصمیم بگیرند، همین موضوع را اولویت اصلی قرار می‌دادند، زیرا گردشگری بر این اساس است، هم گردشگری داخلی و هم خارجی.

برای ایرانیان خارج از کشور طرح دارم

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه گفت: طرح‌هایی برای تمام ایرانیان خارج از کشور که دلشان برای ایران می‌تپد، خواهیم داشت و باید در این خصوص کارهای زیادی انجام شود. آن‌ها برای حفظ تاریخ و فرهنگ کشورمان بانی هستند و می‌خواهند کمک کنند، اما مسیرها را نمی‌دانند. ان شالله با کمک شما انجام این کارها را محقق می‌کنیم.

اختلافات را کنار بگذارید

ضرغامی سپس اظهار کرد: تشکیلات خود وزارتخانه مهم، خوب و پرقدرت است. کارشناسان، نخبگان و مدیران باسابقه دارد که کارشان را دارند انجام می‌دهند، اما آنچه من تشخیص دادم این است که این حوزه نخبگان، کارشناسان، بخش خصوصی، سازمان‌های مردم‌نهاد وتشکل‌های مختلف و متنوع دارد که در برخی جاها با یکدیگر اختلاف دارند، ما باید تلاش کنیم این اختلافات کنار گذاشته شود تا کاملا در این بدنه ارزشمند وحدت ایجاد شود. همه با هم هستیم و بازی برد- برد برای همه فعالان این حوزه است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: درحال آشنایی با تمام ظرفیت‌ها هستم. در این چند روز جلساتم با این مجموعه‌ها بوده است. یک هفته سرکار آمده‌ام، اما تعداد جلساتم زیاد بوده است.

بعد از واکسیناسیون پرگاز جلو می‌رویم

ضرغامی گفت: در حال انجام فعالیت‌ها هستیم که ان شالله اگر واکسن‌ها زده شد و ایمنی مردم بیشتر تأمین شد، گردشگری را شدت ببخشیم و پرگاز به سمت جلو پیش برویم تا بتوانیم از این وضعیت، گردشگری را نجات دهیم. اقدامات لازم در حال انجام است. من حتی نگران این هستم به فضل الهی وقتی کرونا ریشه‌کن بشود در کشور سونامی عظیم گردشگری ایجاد شود. اصل آن خیلی لذت‌بخش است و آرزوی ما است که این ویروس هر چه سریعتر برود و مردم بتوانند به دنبال تفریح و سفر بروند.

اولین درخواست وزیر جدید گردشگری از مردم: سفر نروید

وی همچنین بیان کرد: به عنوان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از مردم تقاضا می‌کنم سفر نروند، توصیه می‌کنم مردم در خانه بمانند. باید زود این ویروس را مدیریت و کنترل کنیم تا این بیماری جمع شود. آرزو می‌کنم به سرعت این موضوع رفع بشود و سونامی ایجاد شود. ما باید آمادگی داشته باشیم، زیرا شرایط تغییر می‌کند. سرمایه‌هایی که شما گذاشته‌اید، هدر نمی‌رود و با سرعت جایگزین می‌شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: در مجلس شورای اسلامی چون جلسات کمیسیون و برخی از جلسات تخصصی فراکسیون زیاد بود، فقط با مجمع سه استان جلسه داشتم که یکی از آن‌ها فارس بود. در آن جلسه از نظرات برخی نمایندگان فارس (قادری و نجابت) استفاده کردم، آن‌ها صحبت‌های خوبی کردند و وظیفه‌ خود را نسبت به گردشگری به خوبی انجام دادند و هم وظیفه نمایندگی‌شان که برای استان دارند به خوبی اجرا کردند.

ضرغامی افزود: در مجلس هم اشاره کردم، همه شما خط مقدم هستید و جزو جریان‌های خط مقدم هستید تا بسیاری از ماموریت‌ها که مردم دوست دارند را به خوبی انجام دهید. من خیلی کلمه نظام، حکومت و دولت را نمی‌خواهم ذکر کنم، زیرا آن‌ها هم در جای خود اهمیت دارند.

وی همچنین گفت: از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی برای رأی خوبی که دادند و همکاری‌هایی‌هایی که کردند، تشکر می‌کنم. نشان دادند این فکر را قبول دارند و اگر مسیر اشتباه بود، باید اصلاح شود، زیرا همه مکمل هم هستیم.

بعضی فکر می‌کنند گشت زدن لهو و لعب است

او با اشاره به احادیثی که در قرآن در ارتباط با سفر وجود دارد، اظهار کرد: در مبانی نظری که برای من جمع‌آوری می‌شود، احادیثی را پیدا کردیم که می‌گوید سفر کنید تا سلامت باشید. سفری که حتی تفریحی و نزهت باشد. برخی فکر می‌کنند این گشت زدن‌ها لهو و لعب است. به گشت و نزهت سفارش شده است. وظیفه ما است شرایط آن را فراهم کنیم تا مردم سفر بروند. از همه تقاضا دارم روی بسته سفر فکر کنند.

ضرغامی با اشاره به گردشگری بین‌المللی، گفت: اولین صحبت را با وزیر امورخارجه کردم که او در نطق خود در مجلس به موضوع گردشگری و صحبت‌های من در این خصوص اشاره کرد. در این خصوص برنامه‌هایی داریم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: سازمان فرهنگ و ارتباطات و بسیاری از نهادهای دینی داریم که می‌توانند در بخش گردشگری کمک کنند. رایزن‌های فرهنگی ما باید خیلی روی این موضوع کار کنند. یکی از مأموریت‌های آن‌ها باید رونق توریسم باشد و کار آژانس‌ها را راه بیندازد وآژانس‌های گردشگری هم باید در همه جای دنیا دفتر بزنند.

ضرغامی گفت: تصورم این است، هرچیزی که دیدنی است، به موضوع گردشگری برمی‌گردد و من این دایره را وسیع دیده‌ام. ان شالله با کمک شما این مفاهیم را راه می‌اندازیم و ظرفیت تمام دستگاه‌ها را پای کار می‌آوریم و باید بزنیم زیر میز موانع تا این حوزه را ارتقاء دهیم. ظرفیت آن را داریم و من روی مشورت و کمک شما حساب باز کردم. ان شالله با کمک شما تحول اساسی که شأن این حوزه و ملت ایران باشد بتوانیم محقق کنیم.

چند درخواست از ضرغامی

حرمت‌الله رفیعی ـ رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ نیز پیش از این اظهارات، مطالباتی را از عزت‌الله ضرغامی درخواست کرد و گفت: با توجه به فرصتی که برای تدوین برنامه هفتم توسعه ایجاد شده است، کمیته‌ای را متشکل از بخش خصوصی و دولت تشکیل دهد تا ابهامات و خلاء‌های برنامه‌های قبلی تکرار نشود.

او بیان کرد: تدوین برنامه اجرایی بدون حضور و نظر بخش خصوصی هیچ جایگاهی ندارد. تشکیل کمیته‌ای برای تدوین برنامه هفتم توسعه با نظر بخش خصوصی و رفع ایرادهای آن، درخواست مرکز پژوهش‌های مجلس نیز بوده است.

رفیعی همچنین بر لزوم بازنگری در آیین‌نامه‌های اخیرالصدور تاکید کرد و افزود: برخی از این آیین‌نامه‌ها که به نظر می‌رسد حاصل نظر و سلیقه شخصی بوده و این اواخر هم شدت گرفته بود، نه تنها دست گردشگری را نمی‌گیرد و کمک نمی‌کند که پای گردشگری را می‌گیرد و اجازه حرکت نمی‌دهد.

وی همچنین گفت: لایحه اهداف و وظایف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که باید در مردادماه به مجلس ارائه می‌شد هنوز به صورت جامع تحویل نشده است. بازنگری در این لایحه نیز درخواست می‌شود.

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی با اشاره به قانون توسعه ایرانگردی و جهانگردی مصوب سال ۱۳۷۰، اظهار کرد: با توجه به تغییر سریع شیوه فعالیت کسب و کارها، آن قانون دیگر نیازهای صنعت گردشگری را تامین نمی‌کند و حتی در سال‌های اخیر گاه مانعی بر سر راه توسعه این صنعت ایجاد کرده و لازم است بازنگری شود.

او همچنین با تاکید بر ضرورت فعال کردن دفاتر مشترک خارج از کشور، راه‌اندازی اتاق گردشگری ایران در کشورهای دیگر پیشنهاد کرد و افزود: خاطرم هست در اجلاس همدان ۲۰۱۸ سفیر مالزی از جایگاه ایران در گردشگری با وجود شمار زیاد بناهای تاریخی ابراز تعجب کرد. متاسفانه سفرای ایران در خارج از کشور هیچ‌وقت اهتمام ویژه‌ای برای رشد و شکوفایی گردشگری نداشته‌اند. نه تنها سفرا، بلکه استانداران هم اهتمام ویژه‌ای نداشته و ندارند. درحالی که می‌توانستند از این همه جاذبه گردشگری کسب درآمد کنند و دستشان به سمت دولت دراز نشود.

رفیعی به مداخله دستگاه‌های دولتی در امور گردشگری اشاره کرد و خطاب به نمایندگان مجلس حاضر در این گردهمایی که در شهر شیراز با حضور تعدادی از انجمن‌های صنفی دفاتر خدمات مسافرتی برگزار شد، گفت: به آقای ضرغامی کمک کنید تا امور گردشگری که در اختیار دستگاه‌های دیگر است را به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگردد. یک زمانی گردشگری سلامت در ایران رویش پیدا کرده بود، اما به خاطر دخالت وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی و شدت گرفتن فعالیت دلال‌ها تعداد این گردشگران ریزش پیدا کرد، به خود اجازه می‌دهند به شرکت‌های تسهیل‌گر مجوز بدهند، درحالی که جز وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بقیه دستگاه‌ها اجازه صدور چنین مجوزی را ندارند.

این نشست با حضور رؤسای انجمن‌های صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی فارس، اصفهان، مرکز، تهران، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، قزوین، قم، خراسان رضوی و شمالی و جزیره کیش در شهر شیراز برگزار شد و ضرغامی در بخشی از آن به صورت ویدئوکنفرانس حضور داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
0
5
گردشگری بدون تعامل با دنیا معنا ندارد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین