کد خبر: ۷۲۵۰۳۰
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵

تصاویر| موزه رئیسعلی دلواری، سردار تنگستان

۱۲ شهریور سالروز شهادت شهید رئیسعلی دلواری مبارز مشروطه‌خواه و بزرگمردی بود که در جنگ جهانی اول، هدایت قیام جنوب در تنگستان و بوشهر علیه نیرو‌های انگلیس را بر عهده داشت و توانست با مجاهدت و رهبری خود و در راستای حفاظت از ایران استعمار پیر را به زانو درآورد و در این راه جان خود را از دست داد.
تصاویر| موزه رئیسعلی دلواری، سردار تنگستان
آفتاب‌‌نیوز :

شهید رئیسعلی دلواری در ۱۲ شهریور ۱۲۹۴ به همراه چند نفر از همرزمانش به قصد شبیخون به قرارگاه‌های سربازان انگلیسی به تنگک صفر واقع در ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی بوشهر عزیمت کرد. آن‌ها در مواضعی حساس قرار گرفته، اردوگاه افراد دشمن را آماج گلوله‌های خود می‌سازند، اما ناگهان رئیسعلی مورد هجوم یکی از همرزمان خائن خود قرار گرفته و به شهادت می‌رسد.

پیکر شهید رئیسعلی به گورک سادات منتقل و پس از تغسیل و تکفین طی مراسم خاصی و با حضور اکثر اهالی تنگستان و مناطق همجوار تشییع و به آبادی مل گپ انتقال داده می‌شود و در محلی موسوم به کله بند در جوار امامزاده‌ای که در آنجا مدفون است به رسم امانت نگهداری می‌گردد. شش ماه بعد تابوت وی را به نجف اشرف انتقال داده و در قبرستان وادی السلام به خاک می‌سپارند. خانه رئیسعلی که امروز به موزه شهید رئیسعلی دلواری تبدیل شده است یادگار این سردار دلیر تنگستان است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین