کد خبر: ۷۲۵۰۳۳
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹

تصاویر| برداشت رطب در شلحه امام حسن

شلحه امام حسن عسکری (ع) یکی از روستا‌های زیبا در ۱۳ کیلومتری شهرستان آبادان است که به دلیل نزدیکی نخلستان به آب رودخانه اروند رود دارای یکی از بهترین رطب‌های منطقه می‌باشد.
تصاویر| برداشت رطب در شلحه امام حسن
آفتاب‌‌نیوز :

روستای شلحه امام حسن عسگری (ع) یکی از دیدنی‌ترین و شگفت‌انگیز‌ترین مناطق جنوب ایران است. هر ساله از ابتدای شهریور برداشت رطب در این روستا آغاز و تا اوایل مهر ماه نیز ادامه دارد. این روستا یکی از جاذبه‌های گردشگری منطقه در فصل پاییز می‌باشد. خرما محصول اصلی این روستا است که نخل های سر به فلک کشیده آن زیبایی خاصی به منطقه بخشیده است.

از آن جایی که پیشه مردم این روستا باغداری، آن هم بیشتر در زمینهٔ خرما است و به دلیل شرایط خاص کاشت درخت خرما از جمله این که بین هر دو نخل خرما باید فاصلهٔ استاندارد ۶ متر رعایت شود، در گذشته برای استفاده بهینه از زمین‌های زراعی، روستاییان مابین نخل‌های خود، درختان دیگری همچون پرتقال، سیب و...، می‌کاشتند. اما پس از جنگ به دلیل خشکسالی و شوری آب، دیگر کاشت این درختان مقدور نبود به گونه‌ای که در حال حاضر، روستاییان فقط در زمینه نخل فعالیت می‌کنند.

لازم به ذکر نیز است که سابقاً آبیاری نخلستان‌ها بوسیله نهر‌هایی صورت می‌گرفت که خود روستاییان حفر کرده بودند و با جزر و مد رودخانه اروند، این زمین‌ها به صورت طبیعی، روزانه و روزی دو بار آبیاری می‌شدند. اما در حال حاضر به دلیل پایین آمدن سطح آب، آبیاری طبیعی کفاف زمین‌های زراعی را نمی‌دهد و روستاییان ناگزیر به استفاده از پمپ ها‌ی آب و وسایل مکانیکی می‌باشند.

هر ساله در روز‌های پایانی تابستان فصل برداشت خارک و رطب از نخلستان‌ها آغاز می‌شود و تا اواسط پاییز ادامه دارد. خارک، رطب و خرمای معروف این روستا بیشتر از نوع"بِرحی" است. محصول نخلستان‌های این روستای گردشگری به دلیل مرغوبیت بالای آن (طعم و درشتی محصول)، صادراتی است. بیش از ۲۰ نوع خرما در این روستا وجود دارد که از معروف‌ترین خرما‌های آن می‌توان به خرمای زاهدی، استعمران، برحی، بریم و بلیانی اشاره کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین