کد خبر: ۷۲۵۰۴۹
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱
شش دور مذاکره در وین باعث احیای توافق هسته‌ای نشد

مذاکرات هسته‌ای در تعلیق؛ چه بر سر برجام خواهد آمد؟

اگر تیم تازه مذاکره کننده ایران خواستار کسب امتیازات بیشتری شود و بایدن نخواهد این امتیازات را ارائه دهد ما دوباره وارد مرحله تشدید تقابل میان دو کشور خواهیم شد.
مذاکرات هسته‌ای در تعلیق؛ چه بر سر برجام خواهد آمد؟
آفتاب‌‌نیوز :

تحلیلگران معتقدند در شرایطی که دولت اصولگرای تحت ریاست جمهوری "ابراهیم رئیسی" در ایران در قدرت است و "جو بایدن" رئیس‌جمهوری امریکا از وجود "گزینه‌های دیگر" روی میز صحبت می‌کند، بازگشت طرفین به برجام دشوار خواهد بود.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ شبکه خبری "الجزیره" در گزارشی ضمن دشوار خواندن مسیر برای بازگشت ایران و امریکا به برجام می‌نویسد: "تهران می‌گوید به دنبال رفع تحریم‌ها است. واشنگتن می‌گوید مهار برنامه هسته‌ای ایران اولویت امنیت ملی آن کشور است. در نتیجه، هر دو کشور می‌گویند منافعی در احیای برجام سال ۲۰۱۵ میلادی دارند. با این وجود، شش دور مذاکره در وین در اوایل سال جاری نتوانست باعث احیای برجام شود.

به نوشته الجزیره، انتخاب رئیس‌جمهوری اصولگرا چون رئیسی در ایران، شرایط را پیچیده‌تر کرده و مذاکرات به حالت تعلیق در آمده است. با تثبیت قدرت اصولگرایان در ایران در تمام قوا و مواجه بودن "جو بایدن" رئیس‌جمهوری امریکا با بحران‌های متعدد درون امریکا تحلیلگران می‌گویند احیای توافق هسته‌ای دشوار خواهد بود.

مرتضوی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی نسبت به امکان حصول توافق هسته‌ای میان ایران و امریکا بدبین است و با دیده تردید می‌نگرد. او به "الجزیره" می‌گوید دولت رئیسی توسط ایدئولوگ‌ها اداره می‌شود و بیش‌تر به برقراری روابط نزدیک‌تر با چین و روسیه علاقمند است و برای مذاکره با امریکا عجله‌ای ندارد. برای من عجیب نخواهد بود اگر مشاهده کنیم که بازگشتی به برجام رخ نخواهد داد. این موضوع نه تنها از جانب ایران بلکه از سوی دولت بایدن نیز صدق می‌کند. علیرغم آنکه بایدن وعده بازگشت امریکا به برجام را داده بود به نظر نمی‌رسد او مایل به هزینه کردن سرمایه سیاسی مورد نیاز برای این بازگشت باشد.

شبکه خبری "الجزیره" با اشاره به اولویت گسترش روابط منطقه‌ای ایران با کشور‌های همسایه و همچنین تقویت روابط با چین که از سوی دولت رئیسی اعلام شده، این پرسش را مطرح می‌سازد که آیا این موضوع می‌تواند رفع تحریم‌های امریکا را به موضوعی کم‌اهمیت برای ایران تبدیل کند؟

"نیسان رفعتی" تحلیلگر ارشد مسائل ایران در گروه بین المللی بحران می‌گوید: "اصولگرایان به مفهوم اقتصاد مقاومتی باور دارند. طرفداران این ایده استدلال می‌کنند که ایران با اتکا به توانمندی‌های داخلی خود و تجارت منطقه‌ای از جمله صادرات نفت و گاز حتی علیرغم تحریم‌ها نیز می‌تواند اقتصادش را زنده نگه دارد، علیرغم آنکه ممکن است نتواند باعث پیشرفت اقتصادی شود".

"الجزیره" می‌افزاید: "داده‌های بانک جهانی نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی ایران علیرغم افت شدید در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی همزمان با تحریم‌ها و شیوع کرونا در حال بازگشت به وضعیت مثبت است". رفعتی، اما می‌گوید تولید ناخالص ملی بسیاری از خطا‌ها در اقتصاد ایران را پنهان کرده و نشان نمی‌دهد از جمله نرخ بالاتری بیکاری و تورم شدید که باعث اعتراضات سال گذشته در ایران شد. در ایران افرادی هستند که معتقدند رفع تحریم‌ها و ضرورت آن موضوعی مبالغه شده است. از نظر آنان ایران توانسته از طریق چانه‌زنی از زیر بار تحریم‌ها جان سالم به در ببرد و می‌تواند این رویه را ادامه دهد.

طوسی از شورای ایرانی – امریکایی (نایاک) نیز در گفتگو با "الجزیره" هشدار می‌دهد که در صورت عدم حل مسئله هسته‌ای تنش میان تهران و واشنگتن تشدید خواهد شد.

طوسی به "الجزیره" می‌گوید: "اگر تیم تازه مذاکره کننده ایران خواستار کسب امتیازات بیشتری شود و بایدن نخواهد این امتیازات را ارائه دهد ما دوباره وارد مرحله تشدید تقابل میان دو کشور خواهیم شد. در آن زمان احتمالا ایران غنی‌سازی اورانیوم را تشدید خواهد کرد و امریکا این بار با حمایت اروپایی‌ها تحریم‌های بین‌المللی را علیه ایران تقویت خواهد کرد. چنین چرخه‌ای از تنش می‌تواند طرفین را در آستانه جنگ قرار دهد".

 مرتضوی می‌گوید: "دولت بایدن سیاست تحریمی فشار حداکثری ترامپ علیه ایران را پس از به قدرت رسیدن ادامه داده است. از طرف ایران نیز دولت تازه مسیری را در پیش گرفته که ایران و امریکا را از نیمه راه نزدیک شدن به یکدیگر دور ساخته است".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
2
23
شاید هم برخی در ایران بخواهند خیلی زود برجام احیا شود ولی خجالت می کشند که بزودی در میز برجام دیده شوند چرا که شش سال است به ان بد و بیراه گفته اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
اون جماعت نمیدونند خجالت خوردنیه یا پوشیدنی .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
1
14
بابا هرچی شد دیگه بیخیال
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
1
22
کلا اظهار نظر نکنید.....اینکه فکر می کنید دولت الان قراره کاری غیر از خواست رهبر رو انجام بده ناشی از ساده لوحی شما هست.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
2
19
هرچه زودتر با کشورها تعامل کنید و این تورم افسار گسیخته را مهار کنید اکثر مردم زیر بار گرانی دارند له میشند و صدایشان به هیچ جا نمیرسه @
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
7
1
هزینه سازش بیشتر از هزینه مقاومت است. عقل وتجربه این را به وضوح نشان می دهد.

هزینه مقاومت < هزینه سازش
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
احسنتکو گوش شنوا هزینه برجام مثل ینکه از یادشان رفته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
1
9
دولتی که قدرت تصمیم گیری نداشته باشد و تکلیف مسائل مهمی همچون برجام را مشخص نکند یقیناً این ملت است که متضرر خواهندشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
1
6
آخرش نفهمیدیم این برجام خسارت محض است یا راه نجات!؟!؟!
اگر خسارت محض است( طبق گفته دوستان آقای رئیسی) چرا آتیشش نمی زنند؟؟؟؟ اگر راه نجات است چرا درداین چند مدت بهش تاختند و تخریب کردند و سنگ اندازی کردند و نگذاشتند به نتیجه برسد.
آتش زدنش در مجلس یادمان نرفته. که داشتند موکت رو هم آتش می زدند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین