کد خبر: ۷۲۵۲۰۵
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۴

تصاویر| چرا اردنی‌ها هنوز صدام را دوست دارند

علیرغم سوابق تیره و تار صدام در عرصه حقوق بشر، بسیاری از اردنی‌ها او را به دلیل آرمان‌های ملی‌گرایانه عربی به خاطر می‌آورند و مقاومت‌اش در برابر مداخلات غرب در خاورمیانه را تحسین می‌کنند.
تصاویر| چرا اردنی‌ها هنوز صدام را دوست دارند
آفتاب‌‌نیوز :

علیرغم نقض گسترده حقوق بشر در دوران زمامداری "صدام حسین" رهبر اسبق عراق، او کماکان چهره‌ای محبوب در اردن کشور همسایه عراق است و تصاویرش در آنجا دیده می‌شود. دلیل این علاقه اردنی‌ها به صدام، رویکرد او در قبال امریکا و حمایت از ایدئولوژی پان‌عربیسم است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ سایت تحلیلی "میدل ایست آی" در گزارشی درباره علاقه زیاد اردنی‌ها به صدام می‌نویسد: "از تصویرش بر روی پوشش گوشی تلفن همراه تا ماسک‌های محافظت‌کننده در برابر ویروس کرونا در همه جا دیده می‌شود. اینجا امان پایتخت اردن است.

علیرغم سوابق تیره و تار صدام در عرصه حقوق بشر، بسیاری از اردنی‌ها او را به دلیل آرمان‌های ملی‌گرایانه عربی به خاطر می‌آورند و مقاومت‌اش در برابر مداخلات غرب در خاورمیانه را تحسین می‌کنند.

همچنین، آنان صدام را به دلیل حمایت‌اش از فلسطینیان؛ از جمله پرداخت پول به خانواده‌های کشته‌شدگان فلسطینی توسط اسرائیل و اعطای کمک هزینه تحصیل دانشجویان فلسطینی و اردنی برای ادامه تحصیل در عراق دوست دارند. عراق در دوره صدام کمک‌های اقتصادی زیادی به اردن از جمله عرضه نفت انجام داد.

بسیاری در اردن نام فرزندان‌اش را صدام انتخاب می‌کنند تا یاد صدام حسین را گرامی بدارند.

"میدل ایست آی" در ادامه می‌افزاید: اردن مانند بسیاری از کشور‌های عربی در جریان جنگ ایران و عراق در دهه ۸۰ میلادی از عراق حمایت کرد. این کشور همچنین پس از اشغال کویت توسط عراق در دهه ۹۰ میلادی به حمایت خود از صدام ادامه داد که امری نادر در میان کشور‌های عربی محسوب می‌شد؛ چرا که اکثر دولت‌های عربی با اشغالگری عراق در کویت مخالفت کرده بودند.

در جریان حمله نظامی امریکا علیه عراق نیز ملک حسین پادشاه وقت اردن آن را مداخله امریکا علیه همه اعراب و مسلمانان -و نه تنها عراق- قلمداد کرد و موضع بیطرفی را اتخاذ نمود.

"اسامه یعقوب" کاسبی ۲۵ ساله در امان تصویری از صدام را روی پوشش تلفن همراه خود دارد. او می‌گوید: "صدام رهبری بود که مقاومت کرد. او بهترین رهبر عرب بود. او قهرمانی بود که در برابر اشغالگران مقاومت کرد و من با افتخار تصویر او را دارم. من او را دیکتاتور نمی‌دانم. او جان‌اش را برای مردم‌اش فدا کرد".

"ولیده حسنی" نویسنده می‌گوید برای بسیاری از اردنی‌ها صدام حسین تصویر قهرمان گمشده اعراب است که در برابر امریکا و اسرائیل مقاومت کرد؛ آنان در صدام تصویری مشابه "جمال عبدالناصر" رئیس‌جمهوری اسبق مصر را می‌بینند.

"ابراهیم عماری" راننده تاکسی که عکس صدام را در خودرویش آویزان کرده به مسافران‌اش نقش صدام در مقابله با اسرائیل را یادآوری می‌کند. او می‌گوید: "صدام با موشک به اسرائیل حمله کرد؛ حتی یک رهبر عرب دیگر جرات انجام چنین کاری را نداشت. برخی از اردنی‌ها صدام را دوست ندارند، اما اکثر مسافران او عاشق عکس صدام آویزان شده در خودرو هستند و درباره او خاطرات خوبی را نقل می‌کنند".

یک زن اردنی به نام "نادین"، اما می‌گوید: "صدام با حمله به کویت، عراق را ویران کرد. او بدبختی را برای مردم‌اش به بار آورد و از سلاح شیمیایی علیه کرد‌ها در حلبچه استفاده کرد".

"میدل ایست آی" در ادامه می‌نویسد: "حمایت اردن از عراق در جنگ اول خلیج فارس بدون تبعات برای آن کشور نبود. صد‌ها هزار مهاجر اردنی که در کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس کار می‌کردند به همراه فلسطینی‌ها و یمنی‌ها که رهبران‌شان از صدام حمایت می‌کردند از آن کشور‌ها اخراج شدند.

این در حالی بود که پول‌های ارسالی کارگران مهاجر اردنی در خارج از کشور منبع مهم تامین ارز خارجی اردن بود. این جنگ در منطقه بر اقتصاد اردن ضرری ۴ تا ۸ میلیارد دلاری تحمیل کرد".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین