کد خبر: ۷۲۵۶۰۹
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶

دانستنی‌های واکسن کرونا برای مادران باردار

یک متخصص زنان و زایمان در خصوص نیاز به انجام تست بارداری قبل از تزریق واکسن، گفت: سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت چنین توصیه‌ای نداشته‌اند و قبل از دریافت واکسن نیازی به انجام تست بارداری نیست.
دانستنی‌های واکسن کرونا برای مادران باردار
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر مهین نجفیان در خصوص واکسیناسیون زنان باردار اظهار کرد: در حال حاضر برای زنان باردار، واکسن سینوفارم مورد قبول سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت ایران است. با توجه به اینکه این واکسن از ویروس کشته‌شده تولید شده است، زنان باردار با اطمینان می توانند این واکسن را دریافت کنند.

وی افزود: بعضا تصور این است که بارداری استعداد ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد که این گونه نیست اما اگر زنان باردار به کرونا مبتلا شوند، شانس مرگ و میر و عوارض شدید در زنان باردار و جنین بیشتر است.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اولویت‌بندی تزریق واکسن برای زنان باردار، گفت: زنان باردار بالای ۳۵ سال باید واکسن کرونا تزریق کنند اما تزربق واکسن در زنان باردار ۱۸ تا ۳۵ سال بر اساس اولویت‌بندی است. به طور مثال همسر یک فرد دارای شغل پر خطر، زنان باردار چاق، زنان باردار با دو یا چند قلو، زنانی که با روش‌های کمک بارداری باردار شده‌اند و زنان باردار دارای بیماری زمینه‌ای در اولویت دریافت واکسن هستند

وی با بیان اینکه یک سری باورهای غلط در جامعه وجود دارد، افزود: شایعاتی مبنی بر اینکه واکسن موجب ناباروری، سقط جنین یا نقص در جنین حتی پس از چند سال وجود دارد، که صحیح نیستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بهترین سن بارداری برای دریافت واکسن، پس از هفته دوازدهم تا هفته ۳۹ بارداری است و یک هفته قبل از زایمان نیز نباید واکسن تزریق شود.

وی بیان کرد: کسانی که واکسن دریافت می‌کنند خیال نکنند همه چیز تمام شد بلکه باید همچنان همه راه‌های پیشگیری از ابتلا را در دستور کار خود قرار دهند.

نجفیان در خصوص نیاز به انجام تست بارداری قبل از تزریق واکسن، گفت: سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت چنین توصیه‌ای نداشته‌اند و قبل از دریافت واکسن نیازی به انجام تست بارداری نیست.

وی عنوان کرد: برخی اوقات زنان باردار پس از تزریق واکسن، متوجه بارداری خود می‌شوند و فکر می‌کنند باید بارداری را ختم کنند. اگر مادری پس از تزریق دوز اول متوجه بارداری خود شد باید موضوع را اطلاع دهد و ما رصدهای لازم را انجام خواهیم داد. در صورتی که این مادر باردار در اوایل بارداری قرار داشته باشد دوز دوم را باید بعد از هفته ۱۲ دریافت کند.

این متخصص زنان و زایمان در خصوص بروز علائم کرونا پس از تزریق واکسن، گفت: در صورتی که زن باردار بین دوز اول و دوم دچار علائم کرونا شود باید به مراکز بهداشتی و پزشک خود مراجعه کند و در صورت ابتلا به کرونا، یک ماه پس از بهبودی کامل دوز دوم را دریافت کند.همچنین می‌تواند از طریق سامانه ۴۰۳۰ اطلاعات لازم را کسب کند.

وی در خصوص اتجام سی تی اسکن برای زنان باردار تصریح کرد: اگر مشکل ریوی مادر باردار حاد نباشد و امکان انجام درمان برای وی وجود داشته باشد، نیازی به انجام سی تی اسکن نیست اما در صورت در خطر بودن جان مادر باید سی تی اسکن انجام شود.

نجفیان گفت: زنان باردار بدانند تزریق واکسن کرونا و آمپول روگام تداخلی با هم ندارند اما فاصله زمانی بین تزریق واکسن کرونا و واکسن روتین بارداری و آنفلوآنزا باید حداقل دو هفته باشد.

وی ادامه داد: زنان باردار توجه کنند که واکسن به هیچ وجه ایمنی قطعی ایجاد نمی‌کند و همچنان احتمال ابتلا وجود دارد بنابراین باید پروتکل‌های بهداشتی را با جدیت رعایت کنند و در صورت بروز علائم به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند و در صورت عدم دسترسی به این اماکن برای از دست ندادن زمان با سامانه ۴۰۳۰ تماس بگیرند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: واکسن کرونا در بروز علائم خفیف‌تر و پیشگیری از مرگ و میر بسیار تاثیرگذار بوده است. در صورت مواجهه با یک فرد مثبت، شانس ابتلا در افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند ۷۵ درصد، در افرادی که یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند ۲۴ درصد و در افرادی که دو دوز دریافت کرده‌اند ۲ درصد بوده است بنابراین به همین میزان، بیماری‌زایی و مرگ ناشی از کرونا در دریافت‌کنندگان واکسن کاهش می‌یابد.

وی در خصوص تزریق واکسن به زنان باردار در معرض لخته خون در ریه یا آمبولی و همچنین زنان بارداری که داروهای ضد انعقاد مصرف می‌کنند، افزود: این افراد نیز می‌توانند واکسن کرونا دریافت کنند اما کسانی که داروهای ضد انعقاد مصرف می‌کنند باید این موضوع را به تزریق‌کننده واکسن یادآوری کنند تا واکسن عمیق‌تر تزریق شود.

نجفیان با اشاره به وجود کمیته دانشگاهی واکسیناسیون، گفت: در این کمیته واکسیناسیون بیماران با حال وخیم، افراد دارای بیماری نادر و افرادی که مصر به تزریق واکسن آسترازنکا هستند، بررسی و تصمیم‌گیری می‌شود.

وی عنوان کرد: همه نکاتی که در مورد واکسیناسیون زنان باردار گفتم تا ۴۲ روز پس از زایمان صدق می‌کند اما از روز ۴۳ به بعد مانند دیگر زنان و حتی در صورت شیردهی می‌توانند واکسن کرونا را تزریق کنند و نباید شیردهی را قطع کنند.

این متخصص زنان و زایمان در خصوص ممنوعیت واکسن برای برخی زنان باردار بیان کرد: مادران بارداری که تب دارند یا از ابتلا یا عدم ابتلا به کرونای آن‌ها اطمینان نداریم حتی در صورت منفی بودن تست، پس از گذشت یک ماه از تب و بهبودی واکسن برای آن‌ها تزریق می‌شود. مادران بارداری که از گذشته نسبت به مواد واکسن آلرژی داشته‌اند نیز نباید واکسن را دریافت کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین