کد خبر: ۷۲۵۷۴۹
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳

ایران از طالبان حمایت می‌کند؟

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طالبان قابل اعتماد نیست؛ گفت: اگر جنگ در دره پنجشیر و با احمد مسعود ادامه داشته باشد حتی اگر احمد مسعود هم در کشور نباشد این جنگ فراگیر می شود و قطعا طالبان در این میان پیروز نخواهد بود.
ایران از طالبان حمایت می‌کند؟
آفتاب‌‌نیوز :

فداحسین مالکی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند موضع سکوت ایران در برابر اقدامات طالبان در افغانستان به معنای حمایت از طالبان است؛ گفت: غیر قابل اعتماد بودن طالبان واقعیتی است که باید مد نظر قرار داد اما اینکه گفته می شود ایران از طالبان حمایت می کند درست نیست چراکه جمهوری اسلامی ایران حوادث افغانستان را رصد می کند و به سمتی می رود که همه جریانات درگیر در داخل افغانستان ،منهای کشورهای منطقه و آمریکا را سر میز مذاکره بنشاند تا آنها بتوانند خودشان تصمیم قطعی برای سرنوشت شان بگیرند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مورد درگیری ها در پنجشیر اظهار کرد: آن بخشی از طالبان که افراطی هستند شناختی از پنجشیر نداشتند، طالبان واقع گرا می دانند که پنجشیر دره مرگ است. ارتش سرخ شوروی در پنجشیر شکست خورد که البته جمهوری اسلامی ایران نیز در آن زمان تمام قد از مقاومت پنجشیر حمایت کرد و خود طالبان نیز در دهه هفتاد در آنجا شکست خورد. بخش سیاسی طالبان می دانند که اگر این جنگ در دره پنجشیر و با احمد مسعود ادامه داشته باشد حتی احمد مسعود هم در کشور نباشد این جنگ فراگیر می شود و قطعا طالبان در این میان پیروز نخواهد بود.

وی بیان کرد: اخیرا جنبش ها و مبارزات مردمی در کابل، هرات و مزار شریف شکل گرفته و بهتر این است که طالبان هرچه سریعتر بنشینند با رهبران سیاسی کشور و فرماندهان سیاسی چه آنهایی که در پنجشیر و چه آنهایی که در مزار شریف و سایر شهرهای افغانستان هستند و کسانی که کشور را ترک کرده اند و مسائل کشور را حل کنند تا بتوانند دولتی با همه اقوام شکل دهند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بهترین راه این است که دولت موقتی که شکل می گرفت فردی چون آقای کرزی که همه گروه‌های افغان او را قبول دارند در راس آن باشد و شش ماه وی بررسی کند و بعد انتخابات آزاد برگزار شود، قطعا اگر فردی افراطی از طالبان در راس باشد مردم و گروه‌های سیاسی قبول نمی کنند، باید فردی که وجه همه جانبه داشته باشد در راس قرار گیرد.

وی تاکید کرد: اگر طالبان ننشیند و تصمیم قطعی برای دولت مردمی نگیرند قطعا کشور به سمت جنگ های داخلی خواهد رفت و در این میان جریانات بین المللی و برخی کشورها به جز آمریکا و پاکستان پشت جریانات مردمی خواهند بود و در این میان ،پیروز میدان طالبان نخواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین