کد خبر: ۷۲۵۹۳۱
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸

موج بازداشت روزنامه‌نگاران در روسیه

پلیس روسیه روز چهارشنبه هشتم سپتامبر سه روزنامه‌نگار را که در اعتراض به سرکوب رسانه‌های مستقل مقابل وزارت دادگستری این کشور تجمع کرده بودند، بازداشت کرد.
موج  بازداشت روزنامه‌نگاران در روسیه
آفتاب‌‌نیوز :

ایرینا دولینینا، آلسیا ماروخوسکایا و پولینا اوژواک، سه روزنامه‌نگار روس پس از آنکه چند رسانه مستقل از جمله «دوژد» و «واژنیه ایستوری» به عنوان «عوامل خارجی» معرفی شدند، تجمعی اعتراض آمیز در مقابل وزارت دادگستری روسیه برگزار کردند.

در روسیه ایراد اتهام‌هایی مانند وابستگی به عوامل خارجی به روزنامه‌نگاران می‌تواند به تشکیل پرونده قضایی برای آن‌ها منجر شود. از همین رو این سه روزنامه‌نگار خواستار لغو قانونی شدند که بر اساس آن می‌توان به رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران برچسب «عوامل خارجی» زد.

معترضان با در دست داشتن دست نوشته‌های کوچکی با عنوان «هیچ مامور خارجی وجود ندارد بلکه روزنامه‌نگار وجود دارد» اعتراض خود را به تهدید آزادی مطبوعات بیان کردند. آن‌ها معتقدند که هدف از انتساب عوامل خارجی به روزنامه‌نگاران، ایجاد ممنوعیت برای فعالیت آن‌ها است.

رسانه‌های مستقل، روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر در روسیه در آستانه انتخابات پارلمانی ۱۹ سپتامبر با فشارهای فزاینده‌ای روبرو شده‌اند. برخی تحلیل‌گران سیاسی بر این نظرند که تشدید فشار بر روزنامه‌نگاران روسیه، بخشی از تلاش‌های ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور است تا حکومتش را پیش از انتخابات ریاست جمهوری بعدی در سال ۲۰۲۴ تقویت کند.

رهبر ۶۸ ساله روسیه که بیش از دو دهه در قدرت است، سال گذشته تغییراتی در قانون ایجاد کرد که به واسطه آن، او امکان می‌یابد تا سال ۲۰۳۶ قدرت خود را حفظ کند.

در ماه‌های گذشته، دولت روسیه تعدادی از رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران مستقل را به عنوان «عوامل خارجی» معرفی و به خانه‌های برخی از آن‌ها حمله کرد.

در پی این اقدام، ناشر یکی از رسانه‌هایی که گزارش‌های تحقیقی در مورد فساد و سوء استفاده مقامات ارشد روسیه و سرمایه‌داران نزدیک به پوتین منتشر می‌کرد، سازمان «نامطلوب» شناخته شده و فعالیتش غیرقانونی اعلام شد. دو رسانه‌ دیگر هم پس از آنکه مقام‌های مسؤول در روسیه آنها را به ارتباط با سازمان‌های «نامطلوب» متهم کردند، تعطیل شدند.

با این حال کرملین منکر تهدید آزادی مطبوعات در روسیه است و اصرار دارد که انتساب «عامل خارجی» به رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران مانع فعالیت آن‌ها نمی‌شود.

موج بازداشت روزنامه‌نگاران باعث بروز چندین اعتراض در مسکو شده است. حدود دو هفته پیش، ۱۲ روزنامه‌نگار به دلیل اعتراض به قانون «عامل خارجی» مقابل ساختمان سازمان امنیت روسیه برای مدت کوتاهی بازداشت شدند. تجمع کوچک دیگری هم روز شنبه در پایتخت روسیه برگزار شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین