کد خبر: ۷۲۶۱۱۷
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
مذاکرات هسته‌ای در معرض خطر قرار دارد

امواج صدور قطعنامه علیه ایران| اختلاف ایران و آژانس بالا گرفت

بسیاری معتقدند که بازگشت به توافق هسته‌ای به دلیل فشار‌های داخلی در تهران و واشنگتن دشوار است. با توقف مذاکرات هسته‌ای در وین و ادامه پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، این نگرانی ایجاد شده که پنجره امکان توافق هسته‌ای با ایران به طور کامل بسته شود.
امواج صدور قطعنامه علیه ایران| اختلاف ایران و آژانس بالا گرفت
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه "الاخبار" چاپ لبنان نزدیک به حزب الله در گزارشی با اشاره به ناامیدی ایجاد شده درباره امکان حصول توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی می‌نویسد: "ابهام در سرنوشت مذاکرات مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران در سایه تشدید حملات لفظی غرب علیه ایران به دنبال انتشار گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه دارد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ رایزنی‌های دیپلماتیک با هدف از سرگیری مذاکرات هسته‌ای برای احیای توافق هسته‌ای با ایران در جریان است. با این وجود، اختلافات میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان یک نهاد بین‌المللی و ایران به دلیل گزارش اخیر آژانس بالا گرفته است. "رابرت مالی" فرستاده ویژه امریکا در امور ایران در مسکو با مقام‌های روس و پس از آن در پاریس با مقام‌های فرانسوی، بریتانیایی و آلمانی و نمایندگان اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد.

این سفر پس از آن انجام شد که آمریکا اعلام کرده نمی‌تواند به‌طور نامحدود منتظر تصمیم ایران برای بازگشت به میز مذاکره باقی بماند. "رافائل گروسی" رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که فعالیت‌های هسته‌ای ایران نگران‌کننده شده چرا که تهران از تعهدات‌اش نسبت به همکاری با بازرسان آژانس انرژی اتمی سرباز می‌زند. همچنین، در روز‌های اخیر زمزمه‌هایی درباره احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی مطرح شده است.

در این زمینه "ابراهیم رئیسی" رئیس جمهوری ایران نسبت به این موضوع هشدار داده و گفته که نمی‌توان در صورت صدور قطعنامه، انتظار رفتاری سازنده را از ایران داشت. به نظر می‌رسد صدور قطعنامه علیه ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی خط قرمز ایران است. ایران پیام خود را به طرفین اروپایی، روس و چینی انتقال داده که چنین تصمیمی می‌تواند تاثیر مخربی بر مذاکرات داشته باشد. ایران به دنبال استفاده از پیشرفت برنامه هسته‌ای خود به عنوان اهرمی در مذاکرات آینده در وین است.

با این وجود، ایران نمی‌تواند هزینه ناشی از تصمیم‌گیری برای صدور قطعنامه ضدایرانی در آژانس را بپذیرد و قصد دارد از طریق رویه‌های دیپلماتیک و فشار‌های سیاسی از بروز این اتفاق خودداری نماید. به احتمال زیاد هیئت ایرانی در حاشیه نشست شورای حکام با نمایندگان امضاکنندگان توافق هسته‌ای دیدار خواهد کرد که ممکن است باعث از سرگیری مذاکرات شود".

این روزنامه در ادامه می‌افزاید: "اولین موضوع بحث‌انگیز بین ایران و آژانس، توقف اجرای پروتکل الحاقی توسط تهران در واکنش به خروج امریکا از توافق هسته‌ای است. آژانس اکنون تنها امکان دسترسی به مراکز تعیین شده توسط ایران را برای بازرسی دارد. دومین موضوع آن است که بازرسان آژانس بر اساس اسناد تحویل داده شده از سوی اسرائیل خواستار بازدید از تاسیساتی در ایران هستند که ادعا می‌شود در آن فعالیت‌های مشکوک هسته‌ای صورت گرفته است که ایران اجازه بازرسی از این تاسیسات را نمی‌دهد.

سومین موضوع مورد مناقشه میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موضوع سانتریفیوژ‌های پیشرفته است که می‌تواند میزان غنی‌سازی اورانیوم را تا چندین برابر افزایش داده و مدت زمان توان ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را کاهش دهد. اروپایی در جلسه پیشین خواستار صدور قطعنامه‌ای علیه ایران بودند. احتمال آن وجود دارد که اروپایی‌ها و امریکایی‌ها به ایران فرصت دیگری برای مذاکره به منظور حصول توافق ارائه دهند. مذاکره بعدی احتمالا در ماه نوامبر خواهد بود. با این وجود، اگر در نشست هفته آینده آژانس قطعنامه‌ای علیه ایران صادر شود، انگیزه تهران برای بازگشت به میز مذاکره کاهش می‌یابد و رفتار شدیدتر و غیرقابل انعطاف‌تری از خود خواهد داشت.

در مورد چشم‌انداز مذاکرات، ایران خواستار کسب منفعت اقتصادی است. مذاکرات به دلیل عدم سازش امریکا در لغو برخی از تحریم‌ها به بن‌بست رسیده است. تهران و واشنگتن از طریق ابزار‌هایی که در اختیار دارند به دنبال راه‌هایی برای افزایش قدرت چانه‌زنی خود هستند. پنجره حصول اجماع می‌تواند حداکثر تا پنج یا شش ماه باز بماند. به دلیل تشدید اختلافات و قرار گرفتن دولت‌های ایران و امریکا در برابر فشار‌های داخلی بازگشت به توافق هسته‌ای سخت و پرهزینه می‌شود".

امید به احیای برجام در حال محو شدن است

نشریه "پولیتیکو" نیز در گزارشی با اشاره به کمرنگ شدن امید به امکان‌پذیری حصول توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، می‌نویسد: "مذاکرات وین متوقف شده و این خبر بدی است که باعث افزایش بدبینی می‌شود. به نظر می‌رسد پنجره امکان‌پذیری احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در حال بسته شدن است. منابعی آگاه به "پولیتیکو" گزارش داده‌اند که ایران از ارائه پاسخی اقناع‌کننده به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته‌اش خودداری کرده است. این منابع اشاره می‌کنند که ایران موانعی جدی برای کار بازرسان آژانس به منظور بازرسی از تاسیسات هسته‌ای آن کشور ایجاد کرده است".

این نشریه در ادامه می‌افزاید: "مذاکرات هسته‌ای در ماه ژوئن متوقف شد و اکنون با قدرت‌گیری رییس‌جمهوری محافظه‌کار و بدبین به توافق هسته‌ای در ایران، امکان حصول توافق بین ایران و قدرت‌های جهانی کمرنگ‌تر از هر زمانی شده است. یک دیپلمات غربی می‌گوید گزارش آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران حاوی مواردی منفی درباره عملکرد ایران است. آژانس از عدم همکاری ایران در مورد ارائه تصاویر دوربین‌های نظارتی در تاسیسات هسته‌ای و سایر تجهیزات نظارتی برای بررسی توسط بازرسان آن نهاد انتقاد کرده است.

دوربین‌ها فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تصویربرداری کرده و اطلاعات در کارت‌های حافظه ذخیره می‌شوند و برای بررسی توسط بازرسان آژانس حیاتی هستند. بازرسان اژانس نیاز به دسترسی به تصاویر تا ماه آگوست را دارند، اما ایران از ارائه آن خودداری کرده است. ابهامات زمانی افزایش می‌یابند که زمانی نیز برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای تعیین نشده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۳
محمد ن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
1
5
اصلا فرض کنیم هیچ توافقی نشه. چه کسی ضرر میکنه. آیا در زندگی مردم امریکا خللی به وجود میاد؟ یا در زندگی مردم ایران مشکل به وجود میاد که اومده.
Nima
|
Canada
|
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
2
3
نظام می تواند پروژه هسته ای و درصد غنی سازی را به رفراندوم بگذارد؟

تحریم یا ( هسته ای)
تحریم یا همراهی با نظم جهانی
تحریم یا همراهی با اعراب ( ج. اسلامی با عراق جنگید و با عربستان جنگ نیابتی دارد )
تحریم یا رفع تخاصم با امریکا
تحریم یا کاهش تنش با اسراییل

انتخاب اکثریت مردم ایران باید ملاک باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
1
2
دیگر در ایرا ن کسی جرعت جلو رفتن برای مذاکره ندارد اقای ریسی هم کاری که هزا حرف حدیث دنبالش است بهتر است که انجام ندهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
1
5
رییس جمهور سابق سه سال پیش گفتند : بنده همان اوایل برجام به مخالفان میگفتم برجام یک جام بلورین است و بعد از چهارده سال زحمت فنی و دیپلماسی بدست امده پس به ان سنگ نزنید. اما مخالفان میگفتند اگر هم شکست اشکالی ندارد یکی دیگر می خریم. اکنون چهار سال است همان مخالفان می خواهند همان برجام قبلی را بدست اورند اما نمیتوانند. حالا به این نتیجه رسیده اند حداقل برای مدتی بازی را بهم بریزند و ریسک بالایی را متحمل شوند تا شاید طرف غربی حاضر شود همان برجام قبلی را به انها عطا کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
0
2
آه یکدفعه و شیون یکدفعه
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
3
13
صلح میشه؟صدرصد برجام تایید شده است
روحانی حالا نیست کارشکنی نمیشه
ببین
کی اینو گفتم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
دمت گرم خجسته دل
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
خدا کنه نظرت درست باشه .ولی ظاهر قضیه عکس این تظررا نشان میدهد ایران نمیخواهد زیر بار مذاکره برود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
2
2
مگه تحریمی مونده که علیه ایران اعمال نشه ؟
دیگه منع گردش دلار
منع سرمایه گذاری بالای 20 میلیون
و هزار و پانصد شخصیت حقیقی و حقوقی
به اضافه نفت و گاز و پتروشیمی و بیمه و ...
حتی داروی کودکان سرطانی و پروانه ای
شما نشون بده چی مونده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
1
3
نترسید نترسید ما همه باهمستیم...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
3
4
نتیجه مصوبه مجلس انقلابی جز بدبختی چیز دیگری نداشت و خود روحانی عدم حصول توافق را نتیجه مصوبه مجلس دانست.
سینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
3
3
سلام به دلار 50 هزار تومنی...
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
0
1
امریکا بخاطر اتفاقات اخیر که در حومه خلیج‌فارس و افغانستان به وجود آمده به لن بست رسیده و راهی جز توافق با ایران ندارد.چون آمریکا اگر با ایران درست نکند دیگر تو منطقه امنیت ندارد و شکست میخورد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین