کد خبر: ۷۲۶۱۸۴
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹

هفت فایده بی‌نظیر ورزش‌های هوازی

به هر فعالیتی که خون را در بدن پمپاژ کند و تعداد وسیعی از ماهیچه‌ها را به حرکت وادارد، هوازی (یا ورزش‌های قلبی-عروقی) می‌گویند. از این ورزش‌ها می‌توان به پیاده‌روی سریع، شنا، دو، دوچرخه‌سواری، فوتبال یا انجام دادن کارهایی مانند تمیز کردن خانه یا باغبانی اشاره کرد.
هفت فایده بی‌نظیر ورزش‌های هوازی
آفتاب‌‌نیوز :

ورزش‌های هوازی (ایروبیک) فواید بسیاری برای بدن دارند و متخصصان توصیه می‌کنند حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته، ورزش هوازی با شدت متوسط یا ۷۵دقیقه با شدت بالا ورزش کنید. پیاده‌روی تند یا شنا، از ورزش‌های با شدت متوسط هستند و دو یا دوچرخه‌سواری از ورزش‌های هوازی با شدت بالا هستند. از فواید ورزش‌های هوازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. بهبود وضعیت قلب و عروق

ورزش‌های هوازی قدرت و توان قلب را افزایش می‌دهند و خون را بهتر به کل بدن پمپاژ می‌کنند. این نوع ورزش‌ها در کاهش فشار خون موثرند و با افزایش چربی خوب بدن (HDL) و همچنین کاهش چربی بد (LDL) رگ‌ها را در وضعیت خوبی قرار می‌دهند.

اگر می‌خواهید با ورزش از فشار و چربی خون‌تان بکاهید، ۴۰دقیقه در روز و ۳ تا ۴ بار در هفته ورزش‌های هوازی با شدت متوسط تا شدید انجام دهید.

۲. تنظیم قند خون

ورزش منظم مقدار انسولین بدن را تنظیم می‌کند و از قند خون می‌کاهد و در عین حال وزن بدن را در سطح متعادل نگه می‌دارد.

۳. کاهش علایم آسم

ورزش‌های هوازی از شدت حملات آسم و تعداد آن در افراد مبتلا به آسم می‌کاهد. البته اگر به این بیماری مبتلا هستید، پیش از شروع ورزش‌های هوازی با پزشک حتما مشورت کنید. آنها ممکن است فعالیت‌های ورزشی خاصی پیشنهاد کنند تا موقع ورزش دچار مشکل نشوید.

۴. کاهش دردهای مزمن

اگر کمردرد دارید، ورزش‌های هوازی با شدت کم یا متوسط مانند شنا و به‌طور کلی ورزش‌های آبی در درمان موثرند. درضمن ورزش با کاهش وزن باعث می‌شود که از درد مزمن کمرتان کاسته شود.

۵. درمان اختلال خواب

اگر شب‌ها خواب خوبی ندارید یا دیر به خواب می‌روید، ورزش هوازی مشکل‌تان را حل می‌کند. بررسی‌ها نشان داده است که با برنامه‌های ورزشی منظم در کنار آگاهی از بهداشت خواب می‌توان اختلال مزمن خواب افراد را درمان کرد. بنابراین با ورزش، حداقل دو ساعت قبل از خواب، بی‌خوابی‌تان را درمان کنید.

۶. ارتقاء سیستم ایمنی بدن

در یک بررسی در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیای آمریکا مشخص شد، ورزش‌های هوازی منظم و متعادل موجب افزایش پادتن‌های خاصی به نام ایمونوگلوبین در خون می‌شوند که در نهایت سیستم ایمنی بدن را قوی‌تر می‌کنند.

۷. بهبود توان و کارایی مغز

دانشمندان در بررسی‌های خود متوجه شده‌اند، ورزش‌های هوازی از سرعت کاهش عملکرد شناختی مغز در گذر عمر می‌کاهند و حتی آن را بهبود می‌بخشند. با این نوع ورزش‌ها بافت‌های مغزی محکم‌تر شده و کمتر در مسیر فرسودگی و نابودی قرار می‌گیرند.

از دیگر فواید ورزش‌های هوازی می‌توان به بهبود حال روحی، تنظیم وزن بدن، کاهش خطر افتادن بر اثر ضعف ماهیچه‌ها و نبود تعادل کافی اشاره کرد. در ضمن این ورزش‌ها برای همه افراد، بزرگ و کوچک، ایمن و در دسترس هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین