کد خبر: ۷۲۶۴۰۷
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳

اف.بی.آی اولین اسناد سری مرتبط با ۱۱ سپتامبر را منتشر کرد

اف بی آی یک سند ۱۶ صفحه‌ای طبقه‌بندی شده مربوط به پشتیبانی لجستیکی ارائه شده به دو هواپیماربای سعودی در حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را منتشر کرد.در این سند تماس‌هایی که ربایندگان با متحدان سعودی در ایالات متحده داشته‌اند شرح داده می شود ، اما هیچ مدرکی مبنی بر مشارکت دولت سعودی در این طرح ارائه نمی شود.
اف.بی.آی اولین اسناد سری مرتبط با ۱۱ سپتامبر را منتشر کرد
آفتاب‌‌نیوز :

 در گزارش اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف.بی.آی) آمده است: این مدارک در واکنش به دستور اجرایی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا مورخ سوم سپتامبر ۲۰۲۱ به منظور بررسی اسناد خاص مرتبط با حملات تروریستی یازده سپتامبر ۲۰۰۱ و خارج ساختن آنها از حالت محرمانه منتشر شده است.

به گزارش هیل، این اولین پرونده تحقیقی است که از زمانی که جو بایدن ، رئیس جمهور آمریکا دستور بازنگری در طبقه بندی مطالبی را صادر کرد که سالها از دید عموم خارج شده است. بایدن در هفته های اخیر با فشار خانواده های قربانیان روبرو شده بود ، کسانی که مدتی است پرونده را در نیویورک دنبال می کنند و مدعی هستند که مقامات ارشد سعودی در این حملات شریک بوده‌اند.

سند ارتباط الکترنیکی اف.بی.آی مورخ چهارم آوریل ۲۰۱۶ روز شنبه منتشر شد. در این سند تماس‌های مختلفی ذکر شده است که دو تن از افرادی که هواپیماها را در تاریخ ۱۱ سپتامبر ربوده بودند، با همکاران سعودی خود در ایالات متحده برقرار کرده بودند، اما هیچ مدرکی مبنی بر مشارکت دولت سعودی در این توطئه ارائه نمی‌شود.

با دستور بایدن به وزارت دادگستری آمریکا و انتشار یک سری اسناد مرتبط با تحقیقات اف.بی.آی، ممکن است ابعاد جدیدی از نقش سعودی‌ها مشخص شود و خانواده قربانیان با گذشت بیست سال به پاسخ برسند.

گمانه‌زنی‌های مربوط به دخالت مقامات کمی پس از حملات افزایش یافت و مشخص شد که ۱۵ نفر از ۱۹ مهاجم سعودی بودند. اسامه بن لادن ، رهبر القاعده در آن زمان ، نیز از خانواده‌ای برجسته در پادشاهی بود. با این حال ، دولت سعودی مدتهاست که هرگونه دخالت را رد کرده است. سفارت عربستان در واشنگتن روز چهارشنبه اعلام کرد از محرمانه سازی کامل همه پرونده‌ها به عنوان راهی برای "پایان دادن به ادعاهای بی اساس علیه پادشاهی برای همیشه و برای همیشه" حمایت می کند. سفارت آمریکا اعلام کرد هرگونه ادعایی مبنی بر مشارکت عربستان سعودی "کاملاً نادرست" است.

در این گزارش تحقیقات درباره عمر البیومی ، که تصور می‌شد دانشجوی سعودی در کالیفرنیا است ، ارائه شده.فردی که به دو تن از هواپیماربایان ، نواف الحزمی و خالد المظهر کمک‌های لجستیکی و مالی داشته است.

اطلاعات جزئیات سند از مصاحبه های انجام شده در نوامبر ۲۰۱۵ با شخصی که به گفته اف بی آی ، با البیومی تماس داشته است. نام فرد از گزارش حذف شده. علاوه بر این ، در این گزارش به تفصیل آمده است که فرد مصاحبه شده با کنسولگری عربستان سعودی در لس آنجلس ارتباط داشته و "حکایات تعاملات شخصی با رهبری کنسولی" را حفظ کرده است.

در این گزارش ، اف بی آی توضیح می دهد که البیومی ترجمه ، کمک مسافرتی ، اقامت و تامین مالی به هواپیماربایان را ارائه کرده است.

در گزارش کمیسیون ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۴ شواهد چندانی از ارتباط دولت سعودی با هواپیماربایان ندارد. با این حال ، بر اساس پرونده ۲۰۱۷ دادگاه توسط یکی از مقامات سابق اف بی آی در لس آنجلس ، محققان شواهدی پیدا کردند که نشان می دهد البیومی یک عامل مخفی اطلاعاتی بوده و همراه با فهد الثمیری در یک واحد تروریستی فعالیت می کرده است.

اف بی آی عملیات رمز گشایی را در سال ۲۰۰۶ آغاز کرد که در آن احتمال دخالت عربستان در این حملات مورد بررسی قرار گرفت. این عملیات حدود یک دهه به طول انجامید و در سال ۲۰۱۶ به پایان رسید.

برت ایگلسون که در زمان کشته شدن پدرش در این حملات پانزده ساله بود، گفت به اقدام بایدن آن هم بعد از سالها برای رونمایی از اطلاعات مرتبط به عربستان نسبتا خوش بین است. او گفت: هنوز زمان جشن گرفتن نیست اما فکر میکنم این اذعانی از سوی رئیس جمهوری ایالات متحده است که ما این چالش را داریم. او شخصا مداخله کرد و دستوراجرایی داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین