کد خبر: ۷۲۷۲۱۶
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶

دندان با کدام نشانه‌ها باید سریع‌تر کشیده شود؟

بسیاری از افراد که با دندان‌درد شدید به دندان‌پزشکی مراجعه می‌کنند، نمی‌دانند که آیا دندان پوسیده آن‌ها باید کشیده شود یا نه و ایمپلنت دندانی گذاشتن، ضروری است؟
دندان با کدام نشانه‌ها باید سریع‌تر کشیده شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

با پیشرفت دندان‌پزشکی، دندان کشیدن راه حل درمانی نیست، بلکه دندان‌پزشک از روش‌های مختلف، مانند پر کردن دندان پوسیده و عصب‌کشی جهت درمان آن استفاده می‌کند، زیرا باقی‌ ماندن دندان آسیب‌دیده در دهان می‌تواند مشکلات جدی در سایر دندان‌ها ایجاد کند.

۵ دلیل دندان کشیدن

دندان کشیدن به چند دلیل محدود، از جمله موارد زیر، انجام می‌شود:

۱- پوسیدگی شدید دندان

یکی از شرایط ضروری جهت دندان کشیدن، زمانی است که دندان به‌دلیل پوسیدگی شدید، آسیب جدی دیده باشد و پوسیدگی به مرکز دندان یا همان پالپ، رسیده باشد. در این شرایط، عصب‌کشی می‌تواند به درمان عفونت دهان و دندان کمک کند، اما در صورتی‌که عفونت شدید باشد، دندان باید کشیده و با ایمپلنت جایگزین، از گسترش عفونت، جلوگیری شود.

۲- بیماری دهان و دندان

بیماری‌های پریودنتال در مراحل اولیه، همان ژنژویت بوده که در حد عفونت لثه باقی مانده است، اما در صورتی‌که درمان نشود، در مراحل شدیدتر بیماری لثه، روی استخوان فک، تأثیر قابل توجه می‌گذارد و عفونت آن‌قدر شدید می‌شود که بدون دندان کشیدن، درمان امکان‌پذیر نیست.

۳- دندانی که زیر لثه باقی‌ مانده است

گاهی اوقات، برخی از دندان‌ها زیر لثه باقی می‌مانند. وجود دندان زیر لثه، موجب خارج شدن سایر دندان‌ها از جای خود می‌شود و نظم دندان‌ها را به هم می‌ریزد.

۴- روی هم افتادن دندان‌ها

یک یا چند دندان را کشیدن، ممکن است جهت جلوگیری از روی هم افتادن دندان‌ها در دهان، ضروری باشد.

۵- پس از حوادث

به‌طور معمول، پس از تصادفات رانندگی یا حوادثی مانند مسابقات ورزشی، برخی از دندان‌های فرد به‌شدت آسیب می‌بینند و کشیدن آن‌ها ضروری است.

علائم دندانی که باید کشیده شود

در شرایطی که دندان حتما باید کشیده شود، علائم مشخصی وجود دارند که نشان می‌دهند دندان آن‌قدر آسیب دیده است که نمی‌توان آن را با روش‌های معمول، ترمیم کرد:

۱- درد شدید که هنگام وارد کردن فشار یا جویدن غذا بیشتر می‌شود.

۲- احساس درد و تورم شدید لثه اطراف دندان.

۳- عفونت در لثه به علت پوسیدگی شدید دندان.

مراقبت‌های پس از دندان کشیدن

۱- بهتر است که پس از دندان کشیدن، ۲۴ ساعت استراحت و در یک تا دو روز بعد، از فعالیت بدنی شدید خودداری کنید.

۲- در صورتی‌که درد شدید است، می‌توانید از مسکنی که پزشک تجویز کرده است، استفاده کنید.

۳- از کمپرس یخ و دهان‌شویه، استفاده و مصرف خوراکی جامد و نوشیدنی شیرین را تا چند روز محدود کنید.

مناسب‌ترین زمان عمل کاشت ایمپلنت

معمولاً سه تا شش ماه به لثه زمان داده می‌شود تا پیش از کاشت پایه ایمپلنت، بهبود یابد. البته این زمان نباید طولانی شود، زیرا طولانی شدن جای خالی دندان در دهان، مشکلاتی مانند تحلیل استخوان فک در بیمار، ایجاد و در نتیجه کاشت ایمپلنت را نیز با مشکل روبرو می‌کند.

اگر کاشت ایمپلنت به تعویق بیافتد، ممکن است نیاز به انجام عمل جراحی تکمیلی، مانند پیوند استخوان فک، پیش از کاشت ایمپلنت باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین