کد خبر: ۷۲۷۳۱۵
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۷

واکنش آمریکا به انتقاد تند فرانسه

یک مقام کاخ سفید گفت، پیش از اعلام معاهده نظامی بین آمریکا، انگلیس و استرالیا، مقامات ارشد آمریکایی دراین‌باره با همتایان فرانسوی گفت‌وگو کرده بودند.
واکنش آمریکا به انتقاد تند فرانسه
آفتاب‌‌نیوز :

یک مقام کاخ سفید روز پنجشنبه گفت، توافق همکاری در زمینه فناوری زیردریایی‌های اتمی با استرالیا، پیش‌تر به اطلاع فرانسه رسیده بود.

به نوشته «خبرگزاری فرانسه»، این مقام کاخ سفید گفت:‌ «مقامات ارشد دولت پیش از اعلام این توافق با همتایان فرانسوی خود در تماس بودند تا درباره این معاهده گفت‌وگو کنند».

این در حالی است که امروز (پنجشنبه) «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه از تصمیم استرالیا در خصوص ترک توافق ۹۰ میلیارد دلاری زیردریایی با این شرکت فرانسوی به‌شدت انتقاد کرد.

لودریان گفت: «این واقعاً خنجر از پشت است. ما با استرالیا رابطه اعتماد برقرار کرده‌ایم. این اعتماد تضعیف شده است و امروز من از فسخ این قرارداد عصبانی هستم».

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه همچنین تاکید کرد که از استرالیا و همچنین ایالات متحده انتظار توضیح دارد.

سران کشورهای آمریکا،‌ انگلیس و استرالیا بامداد پنجشنبه توافقنامه همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام امضا کردند. برنامه زیردریایی‌های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود. در چارچوب این معاهده به استرالیا برای دستیابی به زیردریایی‌های اتمی کمک خواهد شد.

چند وزیر استرالیایی و «اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا امروز (پنجشنبه) در بیانیه مشترکی اعلام کردند: پیگیری فناوری زیردریایی‌های اتمی به این معنی است که استرالیا دیگر برنامه زیردریایی‌های متعارف تهاجمی با «نیوال گروپ» را ادامه نخواهد داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین