کد خبر: ۷۲۷۳۵۱
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
دستورالعمل همکاری با ضابطین در حال تهیه است

دادستان: دولت رئیسی علم مبارزه با فساد را بر افراشته

دادستان کل کشور گفت: دستورالعمل همکاری با ضابطین در حال تهیه است و به زودی برای رئیس قوه قضاییه ارسال خواهد شد.
دادستان: دولت رئیسی علم مبارزه با فساد را بر افراشته
آفتاب‌‌نیوز :

حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری، و در بخش پایانی بیستمین همایش دادستان‌های عمومی و انقلاب، نظامی و ویژه روحانیت سراسر کشور و در جمع بندی مباحت مطروحه، اظهار کرد: کار قضایی و کار قضاوت یک کار سخت و بسیار با اهمیت است و هرکس پا به عرصه قضاوت می‌گذرد باید مسئولیت بپذیرد و خود را مهیای سختی‌ها و تکالیف دشوار کند.

به گزارش قوه قضاییه، وی افزود: اکنون کار به گونه‌ای است که دادیار یا بازپرس یا معاون دادستان یا خود دادستان با مشکلات عدیده کاری مواجه هستند و قطعا باید خود را مهیا و مجهز به این کار خطیر کنند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه یکی از مهمترین صفاتی که یک قاضی باید داشته باشد عادل بودن و داشتن روحیه اجرای عدالت است، تصریح کرد: داشتن روحیه عدالت و عادل بودن انسان را در قضاوت کمک می‌کند تا بتواند حق و باطل را تشخیص داده و عدالت را اجرا کند.

وی گفت: یکی دیگر از مسائل مهم برای یک قاضی داشتن استقلال است که باید مورد توجه همگان قرار گیرد. روسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های سراسر کشور باید مقوله استقلال قاضی را به صورت جدی مدنظر اقدامات خود داشته باشند، چون یکی از بزرگترین مسئولیت‌ها که قاضی باید به آن توجه داشته باشد همین مسئله استقلال قاضی است.

منتظری تاکید کرد: قاضی در مقام تشخیص و صدور حکم فقط باید خدای متعال را بالای سر خود و قانون را در مقابل خود ببیند. البته موضوع استقلال هیچ منافاتی با تلاش انسان برای رسیدن به واقعیت و مشورت پذیری ندارد، قاضی در مشورت کردن و نظرخواهی و دیدن عقبه پرونده می‌تواند از نظرات دیگران بهره جوید؛ اما در مقام قضاوت باید کاملا مستقل باشد.

دادستان کل کشور به موضوع نحوه ارتباط قضات با ضابطین اشاره کرد و افزود: لازم است این ارتباط ضابطه‌مند گردد، خوشبختانه دستورالعمل همکاری با ضابطین چه عام چه خاص در حال تهیه است و به زودی برای رئیس قوه قضاییه ارسال خواهد شد. البته ما نسبت به ضابطین، قوانین و مقررات داریم؛ اما در نحوه اجرا نیازمند اصلاحات و دستورالعمل هستیم.

وی پیرامون وظایف محوله به دادستان‌ها، تاکید کرد: تحول و تعالی که در حوزه دادسراها به دنبال آن هستیم را باید به صورت ساختاری پیگیری کنیم و لازم است در ساختار دادسرایی یک بازنگری جدی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم اجرای عدالت به خوبی در جامعه محقق شود باید ابزار کار و نیازمندی‌های دادستان‌ها را هم لحاظ کنیم، چون ابزارها با تکالیف متناسب نیستند، ادامه داد: زمانیکه ریاست قوه قضاییه صراحتا اعلام می‌دارد که اولین سنگر دادسرا است و اولین مراجعه مردمی به آنجاست و کارهای سختی در دادسرا وجود دارد، پس باید متناسب با این مسئولیت امکانات و اختیارات هم داده شود.

دادستان کل کشور خطاب به روسای کل دادگستری‌ها اعلام کرد که در این خصوص اهتمام بیشتری داشته باشند، چون هرچه دادسراها بیشتر تقویت شود به نفع مردم خواهد بود.

وی در ادامه به موضوع مبارزه با فساد هم اشاره کرد و یادآور شد: امروز دولت سیزدهم علم مبارزه را بر افراشته است و این باعث می‌شود وظایف و مسئولیت ما سنگین‌تر شود؛ با تمام توان به دولت کمک خواهیم کرد تا امر مبارزه با فساد به صورت واقعی محقق شود.

منتظری خاطرنشان کرد: دولت در مبارزه با فساد نیازمند کمک دستگاه قضایی است، البته بخش‌هایی از مبارزه با فساد باید در دستگاه‌های اجرایی دنبال شود و بسترهای فساد شناسایی و حذف شوند؛ اما تجربه نشان داده که در بخش‌هایی از مبازره با فساد، قوه قضاییه باید کمک کنننده به دستگاه‌های اجرایی باشد.

دادستان کل کشور بحث مبارزه با فساد و اعتیاد را نیز مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: معتقدیم موضوع مبارزه با اعتیاد صرفا با دستگیری محقق نمی‌شود و لازم است مراکز نگهدای معتادان گسترش یابد، لذا در استان‌ها و شهرستان‌ها مدیران و روسای کل این مسئله را مطالبه کنند تا دستگاه‌های اجرایی زمینه نگهداری معتادان را فراهم نماید.

وی پیرامون کارت ضابطیت اظهار کرد: در زمینه صدور کارت ضابطیت، کارهای خوبی در مرکز صورت گرفته است و استان‌ها نیز اقداماتی داشته باشند تا برای ضابطین کارت ضابطیت صادر شود.

دادستان کل کشور پایش، رصد و بازدید از زندان‌ها را امری مهم دانست و بیان داشت: صرف کار دستگاه قضایی صدور حکم و حبس نیست بلکه یکی از راه‌های مبارزه با فساد و سالم سازی جامعه، نظارت بر زندان و زندانیان است که اثربخشی زیادی دارد. خوشبختانه کارهای فرهنگی و اقدامات خوبی در زندان‌ها انجام می‌شود؛ اما کافی نیست و باید توسعه یابد. حتما اگر نیروی کافی دارید یک قاضی ناظر را در زندان مستقر کنید تا به صورت مستمر به بندها مراجعه کرده و شنونده حرف‌ها و مسائل زندانیان باشد. اگر قاضی کافی هم ندارید می‌توانید از افراد حقوقدانان و کارشناسان حقوقی کمک بگیرید تا به شما کمک کنند. قطعا زندانی در حبس بیشتر نیازمند همکاری و مساعدت است و قانون تکلیف نموده که مسائل زندانیان را رسیدگی و گرفتاری آن‌ها ر فع کنیم.

وی تاکید کرد: برای آزادی زندانیان تلاش‌های خوبی صورت می‌گیرد؛ اما موضوع این است که صرفا نباید به دنبال اعتبارات دولتی بود بلکه می‌توانید از ظرفیت خیرین هم برای آزدی زندانیان و کاهش مشکلات آن‌ها استفاده کنید.

منتظری ادامه داد: در بحث مرخصی به زندانیان تا جایی که قانون اجازه می‌دهد مساعدت شود. به خصوص در شرایط کرونایی اگر زندان‌ها خلوت باشد بهتر خواهد بود به شرطی که زندانی شرایط استفاده از مجازات را داشته باشد و جرم او امنیت روانی جامعه را برهم نزند. در خصوص مرخصی به برخی مجرمین؛ و جرایم خاص با ضابط همکاری کنید و مرخصی‌ها ر ا به دستگاهای مربوطه اطلاع دهید تا در جریان مرخصی آن‌ها باشند.

دادستان کل کشور تعیین تکلیف اموال ضبط شده را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: اموال ضبط شده مثل موتور و ماشین که جزو اموال مردم است باید بر اساس قانون هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شوند.

وی به موضوع فضای مجازی هم اشاره کرد و گفت: دادستان‌ها توجه جدی در رسیدگی به جرایم فضای مجازی خصوصا جرایمی مثل قمار و شرط بندی داشته باشند. امروز مسئله فضای مجازی یک موضوع هم گسترده و هم جدا ناپذیر از زندگی مردم است و متاسفانه عده‌ای از این فضا سوءاستفاده کرده و مردم را دچار زحمت می‌کنند. در این خصوص باید یک همکاری جدی با نیروی انتظامی صورت گیرد و قضات و دست اندرکاران در این خصوص آموزش‌های لازم را ببیند؛ چراکه یکی از مسائل جدی امروز ما مبارزه با جرایم سازمان یافته در فضای مجازی است و بدون آموزش هم نمی‌توان خروجی مناسب را داشت.

دادستان کل کشور نظارت دقیق بر موضوع ربا و رباخواری را مهم دانست و بیان داشت: دادستان‌ها هرجا که دیدند بحث ربا چه در حوزه بانکی و چه غیربانکی مطرح است حتما ورود جدی کنند وبرخوردهای قاطع داشته باشند.

منتظری به موضوع قیمت گذاری کالاها هم اشاره‌ای داشت و افزود: قطعا دولت نیازمند کمک دستگاه قضایی است تا بتواند با گرانفروشان برخورد نماید. بنده به وزیر دادگستری اعلام کردم که آماده هستیم در بحث مبارزه با گرانفروشی به شما و سازمان تعزیزات کمک کنیم.

وی در پایان همایش ضمن قدردانی از همه دست اندرکاران اظهار کرد: در بحث تحول و تعالی نظرات و پیشنهادات را به مرکز ارسال کنید تا مورد بررسی قرار گیرد و به جمع بندی برسیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین