کد خبر: ۷۲۷۵۵۵
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹

بایدن فرمان تحریم اتیوپی را امضا کرد/اتیوپی واکنش نشان داد

منابع خبری از امضای فرمانی توسط رئیس جمهوری آمریکا خبر دادند که بسته تحریمی جدیدی را علیه اتیوپی وضع می‌کند.
بایدن فرمان تحریم اتیوپی را امضا کرد/اتیوپی واکنش نشان داد
آفتاب‌‌نیوز :

 یک مقام دولت آمریکا اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور فرمانی را امضا کرد که به موجب آن می‌توان مقامات اتیوپی را به دنبال حوادت تیگرای و "ارتکاب جنایت" در این منطقه تحریم کرد.

به گزارش شبکه خبری المیادین، وی درباره دلیل امضای این فرمان گفت که هدف از این اقدام تحت فشار قرار دادن اتیوپی برای پایان دادن به درگیری در تیگرای از طریق مذاکره است.

این مقام ارشد آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفت: فرمان اجرایی درباره اتیوپی شامل افزایش فشار بر اریتره برای خروج نیروهایش از اتیوپی است.

این مقام افزود: دولت بایدن مصمم است برای پایان دادن به بحران انسانی در شمال اتیوپی تلاش کند.

CNN نیز در این باره اعلام کرد که این تصمیم یک اولتیماتوم برای دولت‌های اتیوپی و اریتره، جبهه آزادیبخش خلق تیگرای و دولت منطقه‌ای امهره است که گام‌های واقعی برداشته یا وارد مذاکره با هدف دستیابی به توقف خصومت‌ها و اجازه به ورود کمک‌های بشردوستانه شوند.

این شبکه همچنین گزارش داد که اولتیماتیوم دولت آمریکا چند هفته است نه چند ماه.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز در واکنش به امضای این فرمان تاکید کرد: به دنبال خشونت‌ها و سوء استفاده‌های مداوم علیه غیرنظامیان و مشکلات انسانی روزافزون در اتیوپی، بایدن امروز فرمان اجرایی برای ایجاد یک بسته تحریم جدید در واکنش به این بحران را امضا کرد.

وی افزود: به موجب این فرمان آمریکا می‌تواند تحریم‌های مالی را علیه افراد و رژیم‌های مرتبط با منازعه در تیگرای، ناقضان حقوق بشر و عاملان برهم زدن صلح و ثبات در منطقه اعمال کند.

وی ادامه داد: ایالات متحده از دولت اتیوپی و جبهه آزادی خلق تیگرای می‌خواهد که خصومت‌ها را کنار گذاشته و بلافاصله و بدون پیش شرط وارد مذاکرات آتش‌بس شوند.

در مقابل ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی نیز در پیامی خطاب به بایدن در این باره نوشت: سیاست اخیر ایالات متحده آمریکا علیه کشور ما به عنوان یک دوست قدیمی، متحد استراتژیک و شریک امنیتی، نه تنها برای ملت ما غافلگیر کننده بوده، بلکه به وضوح فراتر از نگرانی‌های بشردوستانه است.

وی افزود: اتیوپی به تحریم‌های تحمیلی علیه خود به دنبال بحران تیگرای تن نخواهد داد؛ چراکه اتیوپی مانند آمریکا وارد جنگ با تروریسم شده است.

وی ادامه داد: جامعه بین‌الملل نتوانست اقدامات تروریستی شورشیان در منطقه تیگرای را محکوم کند. دولت ما تلاش‌های بی‌وقفه‌ای برای ثبات منطقه انجام داده و با وجود بی‌ثباتی ناشی از بحران انسانی در تیگرای، در حال مقابله با شورشی‌ها است.

در همین حال، وزیر دفاع اتیوپی نیز یادداشت اعتراضی را علیه این تصمیم رئیس جمهوری آمریکا امضا کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین