کد خبر: ۷۲۷۶۳۰
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷

بایدن با "دیکتاتور مورد علاقه ترامپ" مهربان‌تر است

در میان انتقادات گسترده حقوق بشری، واکنش‌ها به نحوه برخورد دولت آمریکا با پرونده حقوق بشری مصر که کمتر از حد توقع بوده و تنها به قطع بخش ناچیزی از کمک‌های نظامی به قاهره اکتفا کرده، همچنان ادامه دارد.
بایدن با
آفتاب‌‌نیوز :

 دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا تصمیم گرفت مبلغ ۱۳۰ میلیون دلار از کمک‌های نظامی کشورش به مصر را متوقف و پرداخت آن را به اتخاذ گام های عملی قاهره در راستای بهبود وضعیت حقوق بشری در این کشور مشروط کند اما در عین حال با پرداخت کمک ۱۷۰ میلیون دلاری از بودجه ۳۰۰ میلیون دلاری به مصر موافقت کرد.

به گزارش عربی۲۱، سازمان‌ها و گروه‌های حقوق بشری تلاش دارند بایدن را وادار کنند به وعده هایی که در کارزار انتخاباتی خود داده پایبند بماند؛ بایدن بارها در سخنرانی‌های انتخاباتی خود ضمن اشاره به عبدالفتاح سیسی گفته بود "دیگر چک‌ سفیدی برای دیکتاتور مورد علاقه ترامپ وجود ندارد".

اما ظاهرا نقشی که نظام سیسی در دستیابی به توافق آتش بس میان فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی ۲۰ ماه مه در نوار غزه ایفا کرده و نیز استقبال سیسی از نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تا حدودی از شدت انتقادات آمریکا علیه دولت قاهره کاسته است.

سارا لی ویتسون، مدیر سازمان دموکراسی در جهان عرب در بیانیه‌ای مطبوعاتی تصمیم دولت بایدن مبنی بر قطع بخشی از کمک های نظامی به قاهره را نادیده گرفت و خاطرنشان کرد، انتظار داریم که تمامی کمک‌ها متوقف شود نه فقط بخشی از آن.

عبدالموجود الدردیری، رئیس مرکز گفتگو در واشنگتن گفت، قضاوت درمورد دولت بایدن زود است این دولت هنوز کاملا شکست نخورده است اما تلاش می‌کند دست به عصا حرکت کند و درمورد حقوق بشر هم شروطی را برای نظام سیسی تعیین کرده است. به نظر وزیر خارجه آمریکا می‌تواند در این خصوص کار بیشتری انجام دهد؛ به ویژه که پشتوانه حقوق بشری نیز دارد و ۲۰ سازمان حقوق بشری در آمریکا بیانیه محکومیت دولت بایدن را صادر کردند که پرونده حقوق بشر را در صدر اولویت‌های خود قرار داده و چک سفیدی به "دیکتاتور مورد علاقه ترامپ" نخواهد داد و باید کمک‌های آمریکا قطع شود.

الدردیری در گفتگو با عربی۲۱ دلیل این نوع عملکرد آمریکا را فشارهایی دانست که لابی‌های صهیونیستی، عربستان، امارات و مصر بر دولت بایدن می‌آورند البته باید این را هم در نظر گرفت که دولت بایدن درمورد مجازات نظام سیسی دقیقا فکر نکرده است چرا که مصر را شریکی مهم در منطقه می‌داند و با صرف نظر از نظامی که در این کشور حکمرانی می‌کند، تلاش دارد به خاطر منافع خود قاهره را در دست خود نگهدارد. به نظر می‌رسد پیام به نهادهای بین المللی و کشورهای غربی رسیده است که واشنگتن از وضعیت حقوق بشر در دوران سیسی راضی نیست.

وی افزود، مثل همه کارزارهای انتخاباتی، بخشی از وعده‌های بایدن در این خصوص صرفا تبلیغ بود اما چالش بزرگتر در آینده خواهد بود و آنچه باعث تغییر وضعیت می‌شود این است که گروه‌های حقوق بشری بی وقفه در حال اعمال فشار هستند. دولت بایدن هم ابزارهای زیادی برای فشار آوردن به سیسی دارد و او ممکن است در صورت عدم دستیابی به برگزاری دیداری با بایدن سفرش به نیویورک را لغو کند.

روزنامه واشنگتن پست هم از موضع دولت بایدن که قبلا وعده داده بود سیاست خارجی در این دولت بر دفاع از دموکراسی و حفظ حقوق بشر متمرکز خواهد بود، انتقاد کرد و نوشت، به نظر نمی‌رسد دولت بایدن برای عملی کردن وعده‌هایش در خاورمیانه آماده باشد و جدیدترین نمونه آن هم مصر است.

محمد سلطان، فعال حقوق بشری از عقب گرد دولت بایدن درمورد پرونده حقوق بشری در مصر که تنها ۱۳۰ میلیون دلار از کمک‌های نظامی آمریکا به مصر را متوقف کرد، ابراز ناراحتی کرد و گفت، دولت آمریکا پیرامون پایبندی خود به این پرونده خیلی زود اعتبارش را در بوته آزمایش قرار داد.

وی افزود، بایدن با وجودی که می دانست نظام سیسی شب و روز حقوق بشر را نقض می کند نه تنها وعده‌های انتخاباتی خود را درمورد پرونده حقوق بشری در مصر زیر پا گذاشت بلکه در سال اول ریاست جمهوری خود در مقایسه با سال اول ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا هم پول بیشتری به مصر پرداخت.

سعید عباسی، سخنگوی انجمن دموکراسی و حقوق بشر مصری -آمریکایی هم گفت، دولت بایدن هنوز در مجازات نظام سیسی کاملا شکست نخورده است اما به حد مطلوب هم نرسیده و تنها ۱۳۰ میلیون دلار از کمک‌ها را قطع کرده و پرداخت آن را به بهبود وضعیت حقوق بشری، توقف نقض ها و آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی که دولت واشنگتن تعیین کرده، مشروط کرده است‌.

وی افزود، تعلیق پرداخت این مبلغ خیلی کمتر از سطح اظهارات بایدن در کمپین انتخاباتی است اما عوامل زیادی در این تصمیم دخیل هستند از جمله بخش نظامی در پنتاگون و لابی صهیونیستی که تا حدودی فشار می آورد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین