کد خبر: ۷۲۷۶۸۶
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶

نظام سیاسی کانادا چطور کار می‌کند؟

شهروندان کانادا روز دوشنبه ۲۰ سپتامبر در انتخابات زودهنگام شرکت می‌کنند. این انتخابات در پی تصمیم جاستین ترودو به انحلال مجلس عوام به‌منظور کسب اکثریت آرا برای حزب لیبرال برگزار می‌شود.
نظام سیاسی کانادا چطور کار می‌کند؟
آفتاب‌‌نیوز :

ماری سیمون، فرماندار کل کانادا، نماینده ملکه بریتانیا با درخواست ۱۵ ماه اوت آقای ترودو برای برگزاری انتخابات زودهنگام موافقت کرد. به این ترتیب کارزرهای تبلیغاتی نمایندگان تنها ۳۶ روز به‌طول انجامید: حداقل زمان قانونی برای تبلیغات انتخاباتی در کانادا.

کانادا یک مشروطه سلطنتی و دموکراسی پارلمانی است که صاحب تاج و تخت بریتانیا همچنان بالاترین مقام آن به شمار می‌رود.

ترکیب مجلس عوام

آخرین انتخابات سراسری کانادا در سال ۲۰۱۹ برگزار شد. حزب لیبرال در این انتخابات نتوانست اکثریت آرا را کسب کند. دولت جاستین ترودو به‌ این ترتیب برای پیشبرد برنامه‌هایش علاوه بر همپیمانان سیاسی، به اقناع نمایندگان مخالف هم نیاز داشت.

مجلس عوام کانادا ۳۳۸ عضو دارد. انتخابات برای برگزیدن نمایندگان این مجلس یک مرحله‌ای است و طبیعتا یک حزب لزوما نمی‌تواند اکثریت مطلق کرسی‌ها را تصاحب کند. جاستین ترودو، رهبر حزب لیبرال از سال ۲۰۱۹ تاکنون ریاست دولت اقلیت را بر عهده دارد.

سخنرانی فرماندار کل در مجلس عوام و رای اعتماد

پس از تشکیل دولت جدید، حزبی که در انتخابات بیشترین آراء را کسب کرده باید برنامه خود را به پارلمان تقدیم کند. فرماندار کل برنامه حزب پیروز را برای نمایندگان می‌خواند و وزاری پشنهادی از پارلمان رای اعتماد می‌گیرند. اگر کابینه رای اعتماد نگیرد، دولت سقوط می‌کند و فرماندار کل از رهبر اپوزیسیون درخواست تشکیل دولت می‌کند.

دولت باید اعتماد مجلس را کسب کند و حزبی که مامور تشکیل کابینه شده باید بتواند یا حمایت اکثریت را داشته باشد و یا در هر مورد، حمایت یک گروه پارلمانی را کسب کند یا اینکه دولت ائتلافی تشکیل دهد.

نظام سیاسی دو حزبی

کانادا از سال ۱۸۶۷ مانند بسیاری دیگر از کشورهای آنگلوساکسون عملا یک نظام سیاسی دو حزبی است: قدرت میان لیبرال‌ها و محافظه‌کاران دست به دست می‌شود.

در این دور و تا پیش از انحلال پارلمان لیبرال‌ها ۱۵۵ کرسی و محافظه‌کاران ۱۱۹ کرسی را در اختیار داشتند. علاوه بر دو جریان اصلی، بلوک کبکی‌‌ها و حزب نوین دموکراتیک (ان‌پی‌دی) و حزب سبر به‌ترتیب ۳۲،۲۴ و ۲ نماینده در مجلس عوام داشتند. ۵ کرسی در اختیار نمایندگان و یک کرسی هم خالی بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین