کد خبر: ۷۲۷۷۳۰
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۸

وقتی کرونا نفس‌های شهر را بند می‌آورد

از همان لحظه ورود به حیاط بیمارستان ترس برم داشت، مردمان مشکی پوشی را دیدم که جلو بیمارستان گریه می‌کردند و صورت خود را می‌خراشیدند و دیگر نایی برای زندگی کردن نداشتند؛ مردمانی که کرونا جان عزیزانشان را گرفته بود.
وقتی کرونا نفس‌های شهر را بند می‌آورد
آفتاب‌‌نیوز :

مسیر ورودی حیاط تا اورژانس بیمارستان توحید لبالب از مردمانی بود که غم زده نشسته و منتظر خبری از عزیزانشان بودند که شاید خبری خوب از حالشان بگیرند، اما گویی از زمین و زمان ناامید بودند.

وارد اورژانس بیمارستان که می‌شوی، وحشت سراپای وجود آدمی را می‌گیرد، صف‌های طولانی پذیرش و مردمانی که از درد و نفس تنگی به خود می‌پیچند.

وارد قسمت بستری‌ها که می‌شوی دیگر جایی برای سوزن انداختن نیست، مردمانی که اتاق برای آن‌ها پیدا نمی‌شود و به ناچار در سالن بیمارستان بستری می‌شوند.

صدای شنیدن ضجه بیمارانی که از درد و تنگی نفس ناله می‌کردند قلب آدمی را به درد می‌آورد، دیدن دختران نوجوانی که با سن کمشان حال جسمی چندان خوبی نداشتند، پیرمرد‌ها و پیرزن‌هایی که درد پیری کم بود که کرونا هم به جانشان افتاده بود، تصویر پدر و مادرانی که با درد فرزند خود درد می‌کشیدند.

گویی واکسن هم قدرت مقابله با کرونا را نداشته و نتوانسته بود از شدت بیماری بکاهد، مردمانی که دوز دوم واکسن کرونا را هم تزریق کرده بودند به همان اندازه وضعیتشان نامطلوب بود که فردی که واکسن نزده است.

با وجود همه این همهمه‌ها و سیل بیماران کرونایی، اما صبوری را می‌شد از چهره کادر درمان خواند، پزشکانی که با حوصله بیماران را ویزیت می‌کردند و پرستارانی که با طمانینه و آرامش به بیماران بستری شده رسیدگی می‌کردند.

دیدم افرادی از کادر درمان را که زدن طولانی مدت ماسک زیرچشم‌هایشان را گود و کبود کرده بود؛ اما همه آرامشش را در وجودش ریخته بود و با دیدن هربیماری لبخندی از سر دلسوزی و محبت می‌زد تا شاید مرهمی باشد بر درد زیادشان.

یکی از بیماران می‌گفت: نمی‌دانم کجا بی‌احتیاطی کردیم که اینگونه گرفتار شدیم، سخت پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردیم، اما بلاخره گرفتار شدیم.

همه خانواده‌اش به این بیماری مبتلا شده بودند و می‌گفت: شوهرم که مبتلا شد به دور روز نکشیده هم خودم و هم بچه‌هایم مبتلا شدیم.

یکی دیگر از بیماران بستری شده می‌گفت: دو سال است که از عمر کرونا می‌گذرد، اما هیچ‌وقت به آن اعتقادی نداشتم که بخواهم پروتکل‌های بهداشتی را به خاطرش رعایت کنم، اما حالا که مبتلا شده‌ام می‌دانم که این بیماری با کسی شوخی ندارد.

یکی دیگر از بیماران هم گفت: من برای کارم مجبورم که مدام بیرون از منزل باشم، اما نمی‌توان که همه روز را ماسک زد و به همین دلیل مبتلا شدم و همه خانواده‌ام هم مبتلا شده و حال و روز خوبی ندارند.

تزریق ۱۹۴ هزار دز واکسن کرونا در کردستان

رئیس مرکز بهداشت سنندج در خصوص میزان موارد مثبت مبتلا به کرونا در شهر سنندج گفت: حدود ۴۰ درصد از تست‌های کرونا مثبت و هرروزه شاهد افزایش موارد بستری شده روزانه در استان هستیم.

جهانبخش یوسفیا اظهار کرد: در حال حاضر چهار بیمارستان اصلی شهر درگیر بیماری کرونا هستند و روزانه بین ۱۵۰ بستری و ۵۰ بستری موقت را در بیمارستان‌ها داریم.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۵۳۰ نفر در بیمارستان‌های شهر سنندج بستری هستند و کماکان روند کرونا در کردستان صعودی است.

یوسفی افزود: بیشترین موارد بستری در استان به دلیل برپایی مراسم‌ها و شب‌نشینی‌ها و یا عدم استفاده از ماسک است، لذا توصیه می‌شود مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند و از حضور در مهمانی‌ها و عروسی‌ها به صورت جدی خودداری کنند.

وی تصریح کرد: افرادی که تست کرونا داده‌اند لازم نیست که برای جواب تست خود حضوری اقدام کنند، این افراد می‌توانند برای آگاهی از جواب تست خود از طریق تلفن اقدام کنند.

یوسفی در خصوص ضرورت اعمال برخی از محدودیت‌های کرونایی در استان گفت: محدودیت‌هایی طبق مصوبات ستاد ملی کرونا اعم از کاهش کارکنان ادارات در وضعیت قرمز، تعطیلی استخر‌ها و باشگاه‌های ورزشی سرپوشیده، تعطیلی تالار‌ها و سالن‌های پذیرایی، نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مجتمع‌ها و بازار‌های سرپوشیده اعمال شده که متاسفانه در استان کردستان این محدودیت‌ها به صورت کامل انجام نمی‌شود و این امر همکاری اصناف و خود مردم را می‌طلبد.

وی در خصوص میزان دز واکسن تزریقی در شهر سنندج افزود: تا روز گذشته حدود ۱۹۴ هزار دوز واکسن تزریق شده که ۱۳۱ هزار آن مربوط به دوز اول بوده است.

یوسفی خاطرنشان کرد: جمعیت بالای ۱۸ سال که به عنوان جامعه هدف محسوب می‌شوند حدود ۳۸ درصد دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: افراد بالای ۱۸ سال در همه جای استان می‌توانند با مراجعه به سایت salamat.gov.ir ثبت نام و به مراکز تجمیعی مراجعه کنند.

یوسفی بر واکسینه شدن مادران باردار تاکید و یادآور شد: مادران بارداری که ۳ ماه از بارداری آن‌ها گذشته باید نسبت به تزریق واکسن خود اقدام کنند، زیرا در صورت ابتلای آن‌ها به کرونا وضعیت شدیدتری را تجربه خواهند کرد؛ لذا این افراد باید به نزدیک‌ترین مرکز سکونت خود مراجعه و با دریافت معرفی نامه به مرکز وحدت که مرکز مختص واکسیناسیون مادران باردار است؛ مراجعه کنند.

افزایش مراکز تجمیعی واکسیناسیون در کردستان

معاون دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم گفت: مراکز تجمیعی واکسیناسیون در استان کردستان افزایش یافته و در تمام مراکز جامع بهداشت هم روند واکسیناسیون در حال انجام است.

ابراهیم قادری اظهار کرد: به منظور جلوگیری از تردد و ازدحام افراد در مراکز تجمیعی، می‌توان برای حضور در این مراکز از طریق سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام و با انتخاب نزدیکترین مرکز به محل سکونت خود نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کنند.

قادری عنوان کرد: متاسفانه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شهر سنندج به ۳۰ درصد رسیده است که بسیار جای نگرانی است.

به گفته وی، افرادی که واکسن کرونا تزریق نکنند باعث کاهش ایمنی افرادی می‌شوند که هر دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین