کد خبر: ۷۲۷۷۴۸
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
واردات بیش از ۴۱میلیون دُز واکسن کرونا در یک ماه و نیم گذشته؛

ماجرای سرعت گرفتن واردات واکسن کرونا در دولت سیزدهم

رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت با تشریح ماجرای سرعت گرفتن واردات واکسن کرونا در دولت سیزدهم، از واردات بیش از ۴۱ میلیون دُز واکسن در یک ماه و نیم گذشته خبر داد.
ماجرای سرعت گرفتن واردات واکسن کرونا در دولت سیزدهم
آفتاب‌‌نیوز :

مهندس سید حسین صفوی - رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران ضمن تشکر از وزارتخانه های بهداشت و امور خارجه و همه افراد، نهادها، سازمانهایی که در دولت دوازدهم و سیزدهم برای تامین واکسن کشور تلاش کرده اند، با بیان اینکه پس از پاندمی کرونا موضوع تامین واکسن که دنیا با آن روبه رو شد، بسیار پیچیده و مشکلات متعددی را برای کشورها در سراسر جهان به وجود آورد، گفت: واکسن کووید ۱۹ به عنوان یک محصول جدید و استراتژیک در دنیا مطرح شد و تامین آن در دولت ها در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: در همین راستا مذاکرات دولت ها با دولت ها آغاز شد، لذا پیگیری ها در کشور ما هم از بخش های مختلف اعم از وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه، سازمان برنامه و بودجه و هلال احمر انجام شد و همه دست به دست هم دادند تا واکسن تامین شود.

صفوی در خصوص چرایی افزایش واردات واکسن در دولت سیزدهم، توضیح داد: تقریبا در یک ماه و نیم گذشته جلسات مستمری در سطوح عالی با حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر بهداشت برای تامین واکسن مورد نیاز کشور تشکیل شد و هماهنگی های لازم بین مهره های مختلفی که برای تامین این کالا دخالت داشتند، صورت گرفت.

واردات بیش از ۴۱ میلیون دُز واکسن کرونا در یک ماه و نیم گذشته

رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران افزود: لذا هماهنگی های لازم درون و برون بخشی در جلساتی که دو روز در هفته و با حضور جناب آقای دکتر مخبر و جلسات متعدد و مستمر دیگری که در طول هفته با حضور دکتر عین اللهی وزیر بهداشت برگزار می شد، صورت می گرفت.

به گفته وی، در این جلسات نمایندگانی از وزارت بهداشت، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور خارجه و هلال احمر حضور داشتند و هماهنگی های لازم هم در درون کشور و هم با خارج از کشور برای تامین واکسن انجام می شد.

رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران با اشاره به اینکه تامین واکسن در ماه های گذشته در قالب قراردادهایی که با شرکت های مختلف منعقد شده بود، انجام می شد و شیب مشخصی داشت، اظهار کرد: از ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ تاکنون بیش از ۴۱ میلیون دُز واکسن و پیش از آن هم بیش از ۲۱ میلیون دُز واکسن وارد کشور شده است.

صفوی گفت: براساس برنامه قبلی، پیش بینی شده بود که در این بازه زمانی حدود ۲۰ میلیون دُز واکسن وارد کشور می شود اما با تمهیدات اندیشیده شده، میزان واردات ۲ برابر شد.

چرایی شتاب واکسیناسیون در کشور

وی عنوان کرد: علی رغم اینکه مذاکراتی در راستای تامین واکسن انجام می شد اما گاهی اوقات به دلایل مختلف با تاخیر مواجه می شدیم که برای رفع این موضوع بلافاصله در سطح عالی تصمیماتی اخذ و از منابع دیگری واکسن تامین می شد تا به هیچ عنوان واکسیناسیون مردم متوقف نشود لذا نتیجه این شد که هم میزان واردات و هم تامین واکسن از داخل افزایش دوبرابری پیدا کرد.

رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران در ادامه درباره تامین ارز واکسن در یک ماه گذشته، توضیح داد: بیشترین ارز برای تامین واکسن تخصیص یافته است؛ به عنوان مثال میزان ارز اختصاصی واکسن در این ماه با کل ارز تخصیص یافته در ماه های گذشته که از سوی بانک مرکزی انجام شده، مساوی است.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، صفوی در پایان با بیان اینکه سرانجام همه این موضوعات دست به دست هم داد تا تامین واکسن در کشور شتاب بیشتری پیدا کند، مطرح کرد: با توجه به برنامه زمانی که برای تامین واکسن کشور در یک ماه آینده در نظر داریم تلاش می کنیم واکسن های مورد نیاز را زودتر از موعد مقرر که قبلا اعلام شده بود تامین کنیم تا همه مردم واکسینه شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین