کد خبر: ۷۲۷۷۹۴
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱

حذف توییت ضدچین و حمایت از هنگ کنگ بلینکن از صفحه کاربری‌اش

براساس گزارشات، وزیر امور خارجه آمریکا توییتی را که رهبرا ن چین را به تضعیف ثبات سیاسی و اجتماعی دیرینه هنگ‌کنگ متهم می‌کرد و بر تعهد آمریکا درخصوص "ایستادگی در کنار مردم هنگ‌کنگ" تاکید داشت، حذف کرد.
حذف توییت ضدچین و حمایت از هنگ کنگ بلینکن از صفحه کاربری‌اش
آفتاب‌‌نیوز :

به نوشته مجله "نشنال ریویو"، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در توییتی نوشت: پکن باید اجازه دهد صدای همه هنگ‌کنگی‌ها شنیده شود. اقدام چین در رد صلاحیت اعضای شورای منطقه‌ای تنها ثبات سیاسی و اجتماعی دیرینه هنگ‌کنگ را تضعیف می‌کند. ما در کنار مردم هنگ‌کنگ می ایستیم و به حمایت از حقق بشر و آزادی‌های اساسی‌شان ادامه می‌دهیم.

این توییت پس از آن منتشر شد که هفت‌ تن از اعضای حامی دموکراسی شورای منطقه‌ای هنگ کنگ اخیرا رد صلاحیت شدند و مقامات تاکید داشتند که سوگندهایی که این افراد ایراد کردند، نامعتبر بوده است.

توییت مشابهی که توسط ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شد، تا عصر جمعه حذف نشده بود.

بلینکن یک روز بعد توییت جدیدی با لحنی آرام‌تر منتشر کرد.

وی در این توییت نوشت: اقدام چین در رد صلاحیت اعضای حامی دموکراسی شورای منطقه‌ای هنگ‌کنگ توانایی مردم هنگ‌کنگ برای مشارکت در دولت‌شان را تضعیف می‌کند. دولت‌ها باید به مردمی که نماینده‌شان هستند، خدمت کنند. کاهش نمایندگی بر خلاف روح قانون اساسی هنگ‌کنگ است.

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای به شبکه نیوزویک گفت: توییت اولیه بلینکن پس از آن حذف شد که تیمی که حساب کاربری وزیر امور خارجه در توییتر را مدیریت می‌کند اشتباها توییتی را که از جانب سخنگو ارسال شده بود، منتشر کردند.

وی افزود: ما اشتباهی این را ارسال کردیم و از هر دو حساب کاربری توییت کردیم و از اقدام مقامات هنگ‌کنگ برای رد صلاحیت اعضای حامی دموکراسی شورای منطقه‌ای انتقاد کردیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: اظهاراتی دال بر اینکه این تغییر به نوعی با انگیزه‌های سیاسی صورت گرفته است، کاملا نادرست است. این توییت‌ها در واژگان و در معنا تاکید دارند که آمریکا در کنار مردم هنگ‌کنگ ایستاده است. ما از چین می خواهیم تا اجازه دهد مردم هنگ‌کنگ عملا در دولت‌شان مشارکت کنند.

این در حالی است که دفتر وزارت امور خارجه چین در هنگ‌کنگ در بیانیه‌ای قویا با این اظهارات بی‌مسئولانه سیاستمداران آمریکایی درخصوص هنگ‌کنگ مخالفت کرد و گفت: هیچ‌ یک از تهمت‌های آمریکا نمی‌توانند مانع عزم ملت ما برای انتصاب افراد وطن‌پرست برای اداره هنگ‌کنگ شوند.

در ادامه این بیانیه آمده است: این هفت عضو شورای منطقه‌ای هنگ‌کنگ وجه و اعتبار دولت مرکزی چین و دولت منطقه‌ای هنگ‌کنگ را لکه‌دار کرده، از نیروهای مخالف چین بی‌ثبات‌کننده در هنگ‌کنگ طرفداری کرده و در امور خنگ‌کنگ و به طور کلی امور داخلی چین مداخله کرده بودند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین