کد خبر: ۷۲۷۸۷۶
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۷

تصاویر| تجربه اشتباه یزد و تهران در قزوین

محله تاریخی و کهن «دباغان» در جوار امامزاده حسین (ع) در قزوین، که پیش از این به محله «کهن‌بر» شناخته می‌شد، سال ۹۲ به بهانه توسعه اقتصادی و اجتماعی جنوب شهر قزوین که در دهه ۷۰ نوشته شده بود، تخریب و محله را به مخروبه‌ای تبدیل کرد که امروز در آن نشانی از هویت اجتماعی نیست و برعکس محلی برای اختفای معتادان متجاهر شده است.
تصاویر| تجربه اشتباه یزد و تهران در قزوین
آفتاب‌‌نیوز :

این محله با سابقه دست کم ۱۳۰۰ ساله در تاریخ شهرسازی قزوین، نقش تعیین کننده‌ای در هویت تاریخی و پیشینه فرهنگی قزوین داشته است، اما با اجرایی شدن طرح ساماندهی محلۀ دباغان، مردم بومی مجبور به مستاجری در حاشیۀ شهر و نقاط دیگر قزوین.

اکنون و بعد از گذشت این مدت زمان؛ مسئولان قصد کرده‌اند تا نشاط را به محله برگردانند، بر همین اساس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قزوین اقدام به تأسیس بوستان در این محله کرده است، اما مشخص نیست این طرح آن‌هم بعد از حدود ۳۰ سال چطور می‌تواند اصالت و هویت را به مخروبه‌های باقی مانده از دباغانِ قزوین قدیم برگرداند؟ اقدامی که مسئولان شهری تجربه‌اش را در بافت تاریخی یزد و حتی بافت تاریخی تهران در محله «اودلاجان» داشته‌اند و تنها نتیجه‌اش تا کنون تبدیل زمین‌های باقی مانده از بناهای تاریخی به پارکینگ بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین