کد خبر: ۷۲۷۹۳۰
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۱
ایران با خشکسالی شدید روبروست

برنامه دولت رئیسی برای مشکلات زیست محیطی چیست؟

ایران با بیابان‌زایی، کاهش شدید آب‌های زیرزمینی، خشک شدن رودخانه‌ها و تالاب‌ها، کاهش تنوع زیستی، آلودگی هوا و خاک، مدیریت ضعیف ضایعات، فرسایش خاک، تخریب مراتع و جنگل‌ها و طوفان‌های گرد و خاک روبروست.
برنامه دولت رئیسی برای مشکلات زیست محیطی چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

در میان چالش‌هایی که ایران با آن مواجه است، تغییرات اقلیمی و آب و هوایی یکی از جدی‌ترین و تهدیدکننده‌ترین مسائل پیش روی مردم روستا و شهر‌ها هستند. این تهدید در شرایطی تشدید شده که ایران از نظر سیاسی دو قطبی شده و از نظر اقتصادی دچار مشکل است.

به گزارش آفتاب‌نیوز، اندیشکده "شورای آتلانتیک" در مقاله‌ای تحلیلی با اشاره به چالش زیست محیطی پیش روی دولت رئیسی، می‌نویسد: "بزرگترین دغدغه زیست محیطی ایران در گذشته آلودگی هوا بود. با این وجود، در سالیان اخیر کمبود آب و افزایش دمای هوا و همچنین سوء‌مدیریت و عدم اجرای مقررات زیست محیط نیز به تشدید بحران زیست محیطی ایران دامن زده‌اند.

ایران با بیابان‌زایی، کاهش شدید آب‌های زیرزمینی، خشک شدن رودخانه‌ها و تالاب‌ها، کاهش تنوع زیستی، آلودگی هوا و خاک، مدیریت ضعیف ضایعات، فرسایش خاک، تخریب مراتع و جنگل‌ها و طوفان‌های گرد و خاک روبروست. این مشکلات نتیجه چندین دهه بی‌توجهی است. ادامه چنین معضلات زیست محیطی‌ای به احتمال زیاد سبب خواهند شد تا ایران در سال‌های آینده بی‌ثباتی را تجربه کند. سوء مدیریت محیط زیست منجر به بروز اعتراضات در جنوب ایران شد که به چندین استان دیگر نیز سرایت کرد و علت اصلی آن کمبود آب در خوزستان بود؛ منطقه‌ای که پیش‌تر به عنوان یکی از استان‌های پرآب شناخته می‌شد، اما به دلیل سوء مدیریت و تصمیمات اشتباه سیاستگذاران به وضعیت فعلی دچار شده است.

الگو‌های نامناسب تصمیم‌گیری، احداث سد‌ها توسط افراد غیرحرفه‌ای، انتقال نامنظم آب به استان‌های دیگر و صنایع تخریب‌کننده محیط زیست مانند نفت، نیشکر و پتروشیمی علت اصلی ایجاد بحران در خوزستان بوده‌اند.

ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران برای شرکت در بیست و ششمین کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در گلاسکو اسکاتلند دعوت شده است که با هدف اجرای کنوانسیون‌های سازمان ملل متحد و توافق اقلیمی پاریس در مورد تغییرات اقلیمی است. با این وجود، دولت‌های پیاپی در ایران نشان داده‌اند که از مسئله محیط زیست غفلت کرده‌اند و تنها زمانی به آن توجه داشته‌اند که به عنوان تهدیدی امنیتی مطرح شده است.

در بحث‌های پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری، کارزار انتخاباتی رئیسی منشور زیست محیطی را برای توسعه پایدار و مدیریت منابع طبیعی ارائه کرد. با این وجود، بعید به نظر می‌رسد که محیط زیست در اولویت و دستور کار برنامه‌های دولت رئیسی باشد چرا که هنوز هیچ سرپرستی برای سازمان حفاظت محیط زیست ایران تعیین نشده و برنامه خاصی نیز برای محیط زیست پیشنهاد نشده است.

ترکیب اعضای کابینه نیز نشان می‌دهد که آنان در مورد توسعه اقتصادی، اشتغال و کشاورزی نظر می‌دهند اما اطلاع چندانی از ویژگی‌های اکولوژیکی ایران، جغرافیا، اقلیم‌شناسی و هیدرولوژی ندارند. به احتمال زیاد رئیسی تلاش خواهد کرد از طریق تقویت پروژه‌های اقتصادی نرخ بیکاری را کاهش دهد و در این میان توجه چندانی به محیط زیست نخواهد داشت. اگر افراد غیرحرفه‌ای در مناصب قرار گیرند، روند توسعه سد‌ها یا ساخت جاده‌های بیش‌تر اجرایی می‌شود و بر مشکلات زیست محیطی ایران افزوده خواهد شد.

به احتمال زیاد وزارتخانه‌های نفت، انرژی راه و شهرسازی بودجه، نفوذ و لابی‌گری زیادی در دولت رئیسی خواهند داشت و دستور کار دولت را شکل خواهند داد که به ضرر محیط زیست خواهد بود.  شاخص عملکرد زیست محیطی دانشگاه ییل نشان می‌دهد اساسا در ایران برنامه مناسبی برای مقابله با چالش‌های زیست محیطی وجود دارد.

در گزارش ژوئن ۲۰۲۰ میلادی، ۳۲ شاخص در ۱۸۰ کشور جهان ارزیابی شده بود و ایران با امتیاز ۴۸ در رتبه ۶۷ قرار گرفته بود. همچنینبه نظر می‌رسد دولت رئیسی نگرش مثبتی برای پیوستن به توافق اقلیمی پاریس ندارد و اختلافات ایدئولوژیکی و ستیز میان ایران و غرب بر این امر سایه انداخته است.

اصولگرایان باور دارند که با توجه به منابع غنی نفت و گاز ایران پیوستن به این توافق مانع توسعه بهره‌برداری از این منابع می‌شود. با این وجود، ممکن است با رفع تحریم‌های ضدایرانی و حصول توافق هسته‌ای دولت رئیسی تمایل به رعایت مفاد توافق اقلیمی پاریس را پیدا کند. در غیر این صورت، بعید به نظر می‌رسد ایران به توافق اقلیمی پاریس بپیوندد و به آن پایبند باشد. از نظر تاریخی نیز مسائل زیست محیطی مورد توجه طبقه متوسط بوده است؛ طبقه‌ای که از دولت رئیسی حمایت نمی‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۲
roham
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
5
12
برنامه اینه که اول ...کاریهای دولت قبلی رو یه جورایی حل کنند مخصوصا در محیط ریست که واقعا با انتخاب ابتکار و کلانتری مشخص شد که به دنبال نابودیش بودند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
1
16
متاسفانه بی برنامه‌ترین دولت ممکن، در مصیبت بارترین دوران زیست محیطی کشور اداره امور را به دست گرفته است.اون از متولی محیط زیست کشور در دوره قبلی که فقط بلد بود بی ادبی خود را به هر ترتیب که شده عادی جلوه دهد، این هم از دولتی که فقط شعارهای ایده‌آلیستی میدهد و در بی عملی تفاوتی با دولت قبلی ندارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
0
11
متاسفانه در ایران مسائل محیط زیستی بشدت با مسائل امنیتی گره خورده و این برای زیست بوم به مثابه زهر میباشد. ایکاش کشوری نرمال بودیم که در آن صورت می‌توانستیم امیدی به نجات طبیعت سرزمینمان داشته باشیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
0
12
ایشون وقتی رفتن گلاسکو معلوم میشه عجله نکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
0
11
فرمودن صبر کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
0
11
کدام بیچارگی را برنامه ریزی کند. کار بجایی رسیده که حرف از برنامه ریزی نیست بلکه مدیریت روزمره گیه. یک روز پیش بره باید سپاسگزار باشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
اونوقت حتما باعث اینهمه بیچارگی حسن روحانی است ..؟،!وبقیه طاهر وطیب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
0
9
پرونده مشکلات زیست محیطی چند صفحه است ، برای خواندنش چقدر وقت لازم داربد ، یکسال یا بیشتر ؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
0
5
هیچی تمام
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
1
11
آقا اینا اصلا محیط زیست براشون در اولویت نیست. شما دقت کنید در این 42 سال کار محیط زیستی کرده باشن!!
من
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
5
0
انشالله با تایید و تداوم برنامه های 8 ساله و بسیار موفق و تاثیرگزار دولت قبلی ، این مشکلات حل خواهد شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
1
11
فعالان محیط زیست را که اسرار هویدا کرده بودن را از بین بردند فکز نمیکنم کسی دلش به حال محیط زیست بسوزد ( دفن ذوباله هسته ای روسیه در کویر ایران )
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین