کد خبر: ۷۲۷۹۴۵
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۵
نماینده تهران، سمیه رفیعی را به‌عنوان رئیس سازمان محیط زیست پیشنهاد داد

تصمیم‌سازی نمایندگان برای دولت؟

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که رئیس‌جمهوری، سمیه رفیعی، دیگر نماینده تهران را به‌عنوان رئیس سازمان محیط زیست معرفی کند.
تصمیم‌سازی نمایندگان برای دولت؟
آفتاب‌‌نیوز :

رابطه مجلس با دولت از همراهی گذشته و رسما نمایندگان در حال تصمیم‌سازی برای دولت دوازدهم هستند. از یک سو تا جایی که توانستند برای دریافت سهمیه در کابینه تلاش کردند و از سویی دیگر برای وزرا تعیین‌تکلیف می‌کنند. روز گذشته گزارشی مبنی بر نگاه از بالا به پایین مجلس به کابینه منتشر کردیم که نماینده کاشمر به‌صراحت گفته بود هرچه ما تصویب کنیم، وزیر ارتباطات قبول خواهد کرد که نشان می‌دهد انتظار بهارستان‌نشینان از کابینه، وزرایی مطیع است.

محمدجواد نیک‌بین درباره سرنوشت طرح محدودسازی اینترنت که با نام طرح صیانت شناخته می‌شود، گفته بود: «وزیر ارتباطات در این زمینه مطیع مجلس است و هر‌چه را مجلس مصوب کند، می‌پذیرد و تاکنون پیشنهادی در این زمینه نداشته است»؛ سخنانی که انتقاد‌های بسیاری به همراه داشت. حال نیز یکی از اعضای فراکسیون زنان در توییتی از رئیسی خواسته است یک نماینده دیگر مجلس را با خود به پاستور ببرد. زهره الهیان، عضو فراکسیون زنان مجلس در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: «سازمان محیط زیست در طی سالیان اخیر با بی‌مسئولیتی فراوان نیازمند به‌کارگیری فردی متخصص، جوان و انقلابی است تا بتواند عقب‌ماندگی‌ها را جبران نماید. امیدوارم رئیس‌جمهور محترم با انتخاب ‫سمیه رفیعی‬ از بانوان جوان، فعال و متخصص در حوزه محیط زیست، موجبات تحول در حفظ محیط زیست به‌عنوان امانت آیندگان شود».

نمایندگان مجلس که از چندین ماه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری نشان داده بودند سودای پاستور دارند و حتی زمان اصلاح قانون انتخابات برای پیروزی نامزد مورد حمایت خود در حال قانون‌گذاری بودند، در نهایت با انتقاداتی که از رویه مجلس شد و عدم نامزدی محمدباقر قالیباف تصمیم گرفتند از سید‌ابراهیم رئیسی حمایت کنند که اگر هم حمایت نمی‌کردند، تأثیری در رأی او نداشت، زیرا مجلس یازدهمی‌ها خود در انتخاباتی حداقلی راهی بهارستان شده‌اند و توان به جوش‌و‌خروش آوردن مردم در پای صندوق‌های رأی را نداشتند. با پیروزی رئیسی ماجرای سهم‌خواهی بهارستان‌نشینان در چینش کابینه خود را نشان داد و گفته شد رئیسی برای معرفی کابینه تحت‌فشار قرار گرفته است. درنهایت هم شاهد حضور اسامی نمایندگان در تیم رئیسی چه در وزارت و چه در معاونت بودیم.

نمایندگان مجلس یازدهم بیش از آنکه بر مسئولیت خطیر نمایندگی تمرکز داشته باشند، سودای رسیدن به پاستور در سر می‌پرورانند و اگر این روند ادامه یابد، بعضی حوزه‌ها دیگر نماینده‌ای در بهارستان نخواهند داشت؛ مانند آنچه در رابطه با استان قم رخ داد و مهرداد گودرزوند‌چگینی، نماینده منتقد رفتن نمایندگان از مجلس در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با استعفای «علیرضا زاکانی» از سمت نمایندگی مردم قم و مرکز پژوهش‌های مجلس با هدف تصدی ریاست شهرداری تهران، گفته بود: طبق اصل ۸۴ قانون اساسی نمایندگان در برابر ملت ایران مسئولیت دارند. اصل ۸۵ نمایندگانی را قائم به شخص می‌داند و براساس اصل ۶۷ قانون اساسی نمایندگان قسم یاد کرده‌اند که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاورد‌های جمهوری اسلامی، انقلاب و ملت باشند.

نماینده رودبار افزوده بود: این استعفا سبب شده موارد قانونی در سه اصل مهم قانون اساسی زیرپا گذاشته شود. از طرفی گناه مردم قم برای اعتماد به شما چیست؟ هزینه برگزاری دوباره انتخابات را محاسبه کرده‌اید؟ آیا به تبعات کوچ خود از جایگاه نمایندگی به شهرداری تهران فکر کرده‌اید؟ انتقاداتی که جدی گرفته نشد و بعد از زاکانی، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر کشاورزی، شاهد پذیرش استعفای قاضی‌زاده‌هاشمی هم در صحن علنی بودیم که برای تصدی ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران و معاونت رئیس‌جمهور ایران انتخاب شد. گویا بهارستانی‌ها به این میزان قانع نیستند و برای مناصب باقی‌مانده در دولت برای رئیسی تعیین‌تکلیف می‌کنند.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین