کد خبر: ۷۲۸۰۲۴
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹

یک واکنش به «قهرمان» اصغر فرهادی

سایت راجر ایبرت در مطلبی درباره «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی، این فیلم را دارای یکی از بهترین فیلمنامه های سال و اثری فوق العاده هوشمندانه توصیف کرد.
یک واکنش به «قهرمان» اصغر فرهادی
آفتاب‌‌نیوز :

در این مطلب به قلم «برایان تالریکو» نویسنده و منتقد و رئیس انجمن منتقدان سینمایی شیکاگو آمده است:

اصغر فرهادی (جدایی) ثابت می کند که چرا با «قهرمان» یکی از بهترین فیلمهایش، هنرمندی محبوب است و واقعاً حرفی برای گفتن دارد. فرهادی بار دیگر یک درام عمیقاً برانگیزنده و دلخراش ساخته که بر شخصیت متمرکز است و در عین حال تفسیرهای جالبی در مورد پیچیدگی مفهوم "قهرمان بودن" ارائه می دهد. فرهادی یکی از با استعدادترین نویسندگان مولف در زمینه پرداختن به موقعیت هایی است در آن هیچ پاسخ ساده ای وجود ندارد و در آن سیاه و سفید به سمت ترکیبی خاکستری می روند. فیلم های او تن به قضاوت های اخلاقی آسان درباره شخصیت ها نمی دهند و مخاطب را درگیر چیزی کمتر از پیچیدگی وضعیت انسانی نمی کند. فرهادی در اثری که به راحتی دارای یکی از بهترین فیلمنامه های سال است، حماسه ای را روایت می کند که به تدریج احساس می شود در تضاد با عنوان فیلم قرار دارد: هیچ قهرمانی در دنیای واقعی وجود ندارد ، فقط افرادی تلاش می کنند آنچه را که فکر می کنند بهترین است انجام دهند.

رحیم (با بازی گیرا و متقاعدکننده امیر جدیدی ) یک خوشنویس است که به دلیل بدهی مالی در زندان به سر می برد و در تلاش برای یافتن راهی برای پرداخت بدهی اش است. در یک مرخصی دو روزه از ندامتگاه ، دوست رحیم (سارا گلدوست) کیفی را در ایستگاه اتوبوس پیدا می کند. رحیم پس از آگاهی از این که محتویات کیف پول کفاف بدهی او را نمی دهد ، تصمیم می گیرد صاحب کیف را پیدا کرده و آن را پس دهد. آیا این یک عمل قهرمانانه است؟ آیا او فکر می کند سرازیر شدن حس مثبت مردم نسبت به او از سکه ها ارزشمندتر است؟ تکلیف مردی که زندگی اش بواسطه بدهی او نابود شده چه می شود؟

بازتاب هر انتخاب فرهادی در فیلم قابل مشاهده است و در عین حال فیلم های او فوق العاده واقعی به نظر می رسد و گویی از شخصیت ها و زندگی آنها بیرون آمده است. تنها وقتی این سفر احساسی به پایان می رسد به پشت سر نگاه می کنید و ساخت و پرداخت و هنر آن را تحسین می کنید. آیا فرهادی در مورد عدم امکان قهرمانی کامل اظهار نظر می کند؟ یا اینکه سیستم ها چگونه برای نابودی آنها طراحی شده اند؟ همچنین در وهله نخست به زیرساختهای فرهنگی واضح در مورد سیستم ناکارآمد زندانهای افراد بدهکار نیز اشاره می شود. این یک فیلم فوق العاده هوشمندانه و یکی از بهترین فیلم های سال است.

فیلم «قهرمان» قرار است ار تاریخ ۷ ژانویه ۲۰۲۲ (۱۷ دی‌ماه) در سینماهای آمریکا و از ۲۱ ژانویه از سوی سامانه نمایش آنلاین آمازون پرایم اکران شود.

امیر جدیدی، محسن تنابنده، فرشته صدرعرفایی و سارینا فرهادی در کنار جمعی از بازیگران بومی در شهر شیراز مقابل دوربین این فیلم رفته اند که در نخستین نمایش جهانی خود در بخش رقابتی اصلی جشنواره فیلم «کن» رونمایی شد و در نهایت جایزه بزرگ هیات داوران را از این رویداد سینمایی دریافت کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین