کد خبر: ۷۲۸۱۷۷
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹

مادران ۴۲ روز بعد از زایمان واکسن آسترازنکا بزنند

مدیر گروه سلامت‌ جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تزریق واکسن آسترازنکا در مادرانی که فرزند خود را شیر می‌دهند، ۴۲ روز بعد از زایمان بلا مانع است.
مادران ۴۲ روز بعد از زایمان واکسن آسترازنکا بزنند
آفتاب‌‌نیوز :

آزیتا انارکی اظهار کرد: باید توجه داشت بارداری باعث افزایش احتمال ابتلا به کووید- ۱۹ نمی‌شود، اما در صورت ابتلا به کرونا، به اشکال شدیدتر آن مبتلا می‌شوند یعنی احتمال بیشتری برای بستری شدن در بیمارستان وجود دارد، همچنین احتمال زایمان زودرس در مادران باردار مبتلا به کووید بیشتر است، بنابراین به کلیه خانم‌های باردار تا ۴۲ روز بعد از زایمان توصیه می‌شود حتما واکسن بزنند. چرا که واکسیناسیون، بهترین روش برای جلوگیری از ابتلا به کرونا است.

وی ادامه داد: در زمینه زمان تزریق واکسن زنان باردار گفت: کلیه خانم‌های باردار با سن ۱۸ سال و بالاتر بعد از پایان هفته ۱۲ بارداری می‌توانند واکسن بزنند، البته باید به این نکات هم توجه کنند:
الف) در هفته ۳۹ به بعد تزریق واکسن ممنوع است.
ب) تا یک هفته قبل از ختم بارداری مطابق تاریخ تقریبی زایمان، واکسیناسیون انجام شود.
ج) تزریق واکسن بعد از زایمان یا سقط، ۱۰ تا ۱۵ روز بعد خواهد بود.

مدیر گروه سلامت‌ جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباره عوارض واکسن روی جنین و مادر عنوان کرد: واکسنی که برای واکسیناسیون خانم‌های باردار تا ۴۲ روز بعد از زایمان توصیه می‌شود واکسن سینوفارم است که تاییدیه سازمان جهانی بهداشت دارد. این واکسن ویروس کشته شده است، بنابراین هیچ گونه آسیبی به مادر یا جنین نمی‌رساند.

انبارکی در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر در ایران واکسن سینوفارم برای خانم‌های باردار توصیه شده است. درشرایط خاص و با مجوز کمیته سلامت مادران دانشگاه علوم پزشکی، واکسن آسترازنکا هم قابل تزریق به مادران باردار است.

وی در زمینه واکسیناسیون زنان باردار در استان بوشهر خاطرنسان کرد: تا تاریخ ۲۸ شهریور بیش از ۱۰۰۰ خانم باردار در استان بوشهر واکسن سینوفارم تزریق کرده‌اند، و در این افراد همان طور که انتظار می‌رفت هیچ عارضه مهمی رخ نداده است.

مدیر گروه سلامت‌ جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در پایان توصیه‌های زیر را برای مادران باردار حائز اهمیت دانست: انجام روتین تست بارداری قبل از واکسیناسیون توصیه نمی‌شود.

انبارکی با بیان اینکه تاخیر در بارداری به علت همه گیری کرونا توصیه نمی‌شود، یادآور شد: در صورتی که خانمی بعد از واکسیناسیون باردار شود یا از بارداری خود در زمان تزریق واکسن اطلاعی نداشته باشد هیچ خطری مادر یا جنین را تهدید نمی‌کند.

وی عنوان کرد: برای تزریق نوبت دوم با خانه بهداشت یا پایگاه تحت پوشش تماس بگیرند، تزریق نوبت دوم باید بعد از هفته ۱۲ بارداری باشد.

مدیر گروه سلامت‌ جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: مادران باردار توجه داشته باشند که در زمان تزریق واکسن علائمی مانند گلو درد آبریزش بینی، سرفه، تب، بی‌حالی، سرگیجه، تهوع، علائم گوارشی و... نداشته باشند. در صورت داشتن این علائم به واکسیناتور اطلاع دهند، واکسیناسیون این افراد باید بعد از بهبودی کامل و با مشورت پزشک مرکز خدمات جامع سلامت انجام شود.

انبارکی تاکید کرد: در صورت ابتلا به کرونا تزریق واکسن (نوبت اول یا دوم) یک ماه بعد از بهبودی کامل خواهد بود. در این موارد با پزشک مرکز خدمات جامع سلامت مشاوره انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: سامانه ۴۰۳۰ با کد تماس ۴ آماده پاسخگویی به سوالات مادران باردار در خصوص کرونا و واکسیناسیون است.

مدیر گروه سلامت‌ جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: مادران بارداری که سینوفارم تزریق کرده‌اند بدون هیچ نگرانی می‌توانند بعد از زایمان، فرزندان خود را شیر دهند همچنین تزریق واکسن آسترازنکا در مادرانی که فرزند خود را شیر می‌دهند، ۴۲ روز بعد از زایمان بلا مانع است.

انبارکی اظهار کرد: واکسیناسیون به معنای ایمنی قطعی نیست و خانم‌های باردار و اعضای خانواده همچنان می‌بایست دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین