کد خبر: ۷۲۸۱۹۸
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲

آلزایمر؛ از علائم تا درمان

۲۱ سپتامبر روز جهانی آلزایمر نامیده شده است و به منظور تجلیل از زحمات چندین ساله Alois Alzheimer، روانپزشک آلمانی در ارائه تعریف علمی از این بیماری و همچنین بالا بردن آگاهی عمومی و حمایت از بیماران مبتلا به فراموشی، هر ساله برنامه‌های مختلف علمی و فرهنگی در ۷۲ کشور جهان برگزار می‌شود.
آلزایمر؛ از علائم تا درمان
آفتاب‌‌نیوز :

هزینه‌های آلزایمر چالش‌های بی‌شماری را به‌طور مستقیم بر نظام‌های سلامت و اجتماعی تحمیل می‌کند و غیرمستقیم بر درآمد ملی کشورها تأثیر می‌گذارد؛ چرا که مبتلایان به دلیل بیماری و خانواده‌های آنان به دلیل مراقبت از آنان مجبور به ترک شغل خود و حضور در اجتماع می‌شوند.

گزارشی در خصوص هزینه‌های آلزایمر در کشور انگلیس نشان می‌دهد که ۸۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۲ میلادی در انگلیس به آلزایمر مبتلا بودند که حدود ۱۸ درصد کل بودجه سلامت این کشور تنها صرف این بیماران می‌شود.

آلزایمر درمان قطعی ندارد و تحقیقات نشان می‌دهند که تنها می‌توان با تمهیداتی از بروز این بیماری پیشگیری کرد و از شتاب آن کاست. نبود روش‌های درمانی برای آلزایمر اهمیت پیشگیری از بروز و لزوم توجه بیش از پیش به این مقوله را نمایان‌تر می‌کند.

یک متخصص مغز و اعصاب در همدان زوال عقل را یک بیماری با روند کُند معرفی کرد و گفت: این بیماری به تدریج رو به وخامت می‌رود.

دکتر مهردخت مزده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: رایج‌ترین علامت این بیماری، اختلال در حافظه کوتاه مدت و به یاد آوردن اتفاقات اخیر است.

وی با بیان اینکه در صورت پیش‌روی بیماری آلزایمر فرد با مشکلات زبانی، عدم آگاهی از موقعیت از جمله گم شدن، عدم وجود انگیزه و سایر مصادیق همراه می‌شود، تصریح کرد: این بیماری بسیاری از خصوصیات رفتاری و هیجانی افراد را نیز تحت تأثیر قرار داده و سبب بروز ناراحتی‌هایی از قبیل علائم افسردگی مانند احساس لذت، بی‌قراری، افسردگی، کاهش اشتها و وزن، عدم وجود تمرکز و احساس گناه می‌شود.

وی ادامه داد: علائم روانی مانند توهم، هذیان گویی و سوء‌ظن از علائم آلزایمر محسوب می‌شود همچنین رفتارهایی مانند خشونت، پرخاشگری و سرگردانی از جمله علائم این بیماری است.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه سرعت پیشرفت آلزایمر در افراد مختلف متفاوت است، تصریح کرد: با وخیم شدن این بیماری ، فرد بیمار از خانواده و جامعه کناره‌گیری می‌کند و به تدریج فعالیت بدنی وی از دست می‌رود که در نهایت منجر به مرگ فرد مبتلا می‌شود.

دکتر مزده با بیان اینکه تمامی افراد در معرض ابتلا به این بیماری هستند، تصریح کرد: علت بروز این بیماری عامل مشخصی نداشته، اما عوامل ریسک محیطی از جمله ترومای سر، افسردگی بالینی و فشار خون بالا و عوامل ژنتیکی نیز بر بروز این بیماری تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه تمامی افراد در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند، تأکید کرد: افراد می‌توانند با کار کشیدن از مغز در طول روز از بروز این بیماری تا حدی پیشگیری کنند که از جمله این فعالیت‌ها شامل پازل، انجام ورزش‌های هوازی، مطالعه کتاب، جورچین، بازی شطرنج و تماشای فیلم‌های شاد و امید بخش است.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه برخی بیماری‌ها زمینه‌ساز آلزایمر هستند، گفت: افرادی که دچار سکته‌های مغزی شده‌اند در آینده نه چندان دور ممکن است دچار زوال عقل شوند و به این ترتیب ریسک بروز زوال عقل در این افراد بالاتر است، اما افراد می‌توانند با انجام امور پیشگیرانه ومعاینات دوره‌ای از بروز سکته‌های مغزی پیشگیری کنند.

دکتر مزده بر تغذیه خوب، فعالیت جسمی و مشارکت اجتماعی در پیشگیری از بروز آلزایمر تأکید کرد و افزود: انجام این امور برای افراد سالخورده بسیار مفید بوده و ریسک بروز افت شناختی و بیماری آلزایمر را نیز کاهش می‌دهد.

وی به بیماری کووید ۱۹ و ارتباط آن با زوال عقل اشاره کردو گفت: این بیماری نوپا بوده و تأثیر کرونا بر زوال عقل هنوز ثابت نشده است، اما بیماری کرونا بر عصب چشایی و بویایی افراد مؤثر بوده و اختلال عصبی ایجاد می‌کند.

این متخصص مغز و اعصاب بر کاهش سطح هوشیاری در افراد مبتلا به کرونا اشاره کرد و گفت: در مبتلایان به کرونا ممکن است موجب کاهش سطح هوشیاری شود همچنین ممکن است برخی مبتلایان به لخته‌های وریدی داخل مغز مواجه شوند، اما در مورد تأثیرکرونا بر زوال عقل چیزی ثابت نشده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین