کد خبر: ۷۲۸۲۶۳
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱

آیا سرنوشت عین الاسد در انتظار پایگاه حریر است؟ / سرلشکر باقری تهدید کرد

پایگاه حریر از جمله پایگاه های آمریکا در شمال عراق است که در سال های اخیر به محلی برای آموزش و پشتیبانی از نیروهای ضد انقلاب بدل شده است.
آیا سرنوشت عین الاسد در انتظار پایگاه حریر است؟ / سرلشکر باقری تهدید کرد
آفتاب‌‌نیوز :

دو روز قبل سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح در حاشیه مراسم معارفه جانشین جدید این ستاد و در واکنش به اقدامات گروهک‌های ضدانقلاب در اقلیم شمال عراق گفت: «یکی از محل‌های توطئه علیه ما پایگاه حریر آمریکایی‌هاست که باید جمع شود. ما حضور پایگاه حریر در کنار مرزهایمان و برگزاری جلسات توطئه ضدانقلاب را در داخل این پایگاه تحمل نخواهیم کرد و اینها باید بساطشان را جمع کنند و این کار تازه آغاز شده است و با جدیت ادامه خواهد داشت و مجموعه‌ای از فعالیت‌های دیپلماتیک و نظامی برای برقراری امنیت و آرامش پایدار در منطقه باید برقرار شود.»

این اظهار نظر سردار باقری پس از آن صورت گرفت که نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به اقدامات کروهگ های تروریستی ضد انقلاب در شمال عراق، مواضع آنها را با پهپادهای انتحاری و گلوله های هوشمند و نقطه زن توپخانه در هم کوبید.

از آغازین روزهای انقلاب اسلامی، گروهک های جدایی طلب و ضد انقلاب فعالیت های خود را در مناطق غرب و شمالغرب کشورمان آغاز کردند و در ادامه با حمایت های رژیم بعث عراق فعالیت های خود را گسترش دادند اما پس از پایان دفاع مقدس این گروهک ها مجبور شدند تا به داخل خاک عراق بگریزند و با حضور در اقیلم کردستان عراق به اقدامات تروریستی خود ادامه دهند.

پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، فعالیت این گروهک ها با حمایت های تسلیحاتی و آموزشی آمریکا و همچنین افسران رژیم صهیونیستی وارد فاز جدیدی شد که در نتیجه آن بر گستره اقدامات تروریستی آنها در جدار مرزهای ایران افزوده شد.

اما در سال ۱۳۹۰ نیروی زمینی سپاه با اجرای یک سلسله عملیات در ارتفاعات شمالغرب کشور، ضربات سنگین و مهلکی بر پیکره گروهک های ضد انقلاب و بخصوص پژاک وارد کرد تاجایی که آنها مجبور به درخواست آتش بس شدند.

اما پس از حمله داعش به عراق، آمریکایی ها به بهانه ایجاد ائتلاف ضد داعش دوباره فعالیت های خود در اقلیم کردستان عراق در جهت پشتیبانی و حمایت از گروهک های ضد انقلاب را از سرگرفتند و در این راستا با ایجاد پایگاه های آموزش و پشتیبانی قصد تقویت این گروهک ها را دارند.

یکی از پایگاه هایی که آمریکا در منطقه کردستان عراق و در نزدیکی شهر اربیل از آن استفاده می کند، پایگاه هوایی حریر است.

این پایگاه که در ۷۵ کیلومتری شهر اربیل و ۶۶ کیلومتری مرز ایران قرار دارد، از سال ۲۰۱۵ و پس از حمله داعش به مناطق شمالی عراق به محل حضور نیروهای آمریکایی و ائتلاف ضد داعش به رهبری آنها برای آموزش نیروهای پیشمرگه بدل شد.

پایگاه حریر در واقع یک فرودگاه کوچک است که پیش از این هواپیماهای سم پاش از آن به عنوان باند فرود استفاده می کردند. اما حالا و با حضور آمریکایی ها تبدیل به یکی از مقرهای طراحی، هدایت و پشتیبانی از عملیات گروهک های ضد انقلاب مستقر در اقلیم شمال عراق شده است.

اما حالا گویا کاسه صبر مقامات کشورمان لبریز شده و آنها که پیش از این نیز بارها بر خطر قرمز بودن امنیت مردم تاکید کرده بودند، ضمن در خواست از دولت عراق برای برای اخراج نیروهای آمریکایی از پایگاه حریر، مستقیما به آمریکایی ها نیز هشدار داده اند که در صورت تکرار شرارت ها بساط آنها را جمع خواهند کرد.

نیروهای مسلح کشورمان بارها نشان داده اند که برای حفاظت از تمامیت ارضی و استقلال و امنیت مردم از هیچ اقدامی فروگذار نمی کنند و حتی اگر لازم باشد به پایگاه هایی آمریکایی نیزحمله خواهند کرد مانند آنچه در عین الاسد رخ داد.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا سرنوشتی مانند عین الاسد در انتظار پایگاه حریر است یا آنکه آمریکایی ها بدون آنکه دچار ضربه مغزی شدید شوند این پایگاه را ترک خواهند کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین