کد خبر: ۷۲۸۲۷۹
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۱

این سم خطرناک را به خانه راه ندهید

یک کارشناس ارشد سم‌شناسی گفت: دیوکسین‌ها مواد شیمیایی و سمی مضر برای بدن انسان هستند و باعث ایجاد عوارض و مشکلاتی در تولیدمثل، رشد و سیستم ایمنی می‌شوند و می‌توانند باعث ایجاد اختلال در هورمون‌ها و بروز سرطان نیز شوند.
این سم خطرناک را به خانه راه ندهید
آفتاب‌‌نیوز :

محمد شاطرپور اظهار کرد: دیوکسین یا دی اکسین (Dioxins) گروهی از ترکیبات شیمیایی بسیار سمی کلردار هستند که از راه‌های مختلف وارد بدن می‌شوند. دیوکسین‌ها مواد شیمیایی و سمی مضر برای بدن انسان هستند و باعث ایجاد عوارض و مشکلاتی در تولیدمثل، رشد و سیستم ایمنی می‌شوند و می‌توانند باعث ایجاد اختلال در هورمون‌ها و بروز سرطان نیز شوند.

به گزارش وبدا دزفول، وی در خصوص منشأ این مواد سمی افزود: اوراق کردن و بازیافت محصولات الکترونیکی، فرآیندهای سوزاندن از جمله روشن کردن آتش در حیاط‌ها و یا سوزاندن زباله‌های تجاری و شهری به ویژه مواد پلاستیکی، پدیده‌های طبیعی از جمله فعالیت‌های آتشفشانی و آتش‌سوزی جنگل‌ها، سیگار کشیدن، فرآیندهای صنعتی از جمله سفید کردن خمیر کاغذ و ذوب آن با استفاده از کلر، استفاده از سوخت‌ها از جمله چوب، ذغال یا نفت و همچنین تولید برخی علف‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها از عوامل تولید این سم خطرناک هستند.

کارشناس ارشد سم‌شناسی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: این مواد سمی دارای قابلیت طی کردن مسافت طولانی در آب یا هوا هستند و زمانی که توسط ماهی و سایر ارگانیسم‌ها بلعیده یا جذب شوند وارد زنجیره غذایی می‌شوند.

وی افزود: در واقع غلظت این مواد سمی در حیوانات بیش از گیاهان، آب، خاک یا رسوبات است. دی اکسین‌ها در حیوانات بیشتر در چربی بدن آن‌ها تجمع می‌کنند.

شاطرپور گفت: دیوکسین‌ها در محصولات بهداشتی زنان به ویژه تامپون‌ها (نوعی نوار بهداشتی)، بطری‌های پلاستیکی آب و چربی بدن حیوانات مثل چربی ماهی‌های آب شیرین وجود دارند.

وی با اشاره به اقدامات عملی مقابله با این سم بیان کرد: تغییر رژیم غذایی، انتخاب گوشت و ماهی بدون چربی، استفاده از میوه‌ها، سبزیجات و غلات و همچنین جدا کردن چربی در هنگام پاک کردن گوشت از اقدامات مؤثر بر کنترل این سم است.

کارشناس ارشد سم‌شناسی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول در خصوص عوارض دیوکسین‌ها گفت: بروز سرطان، سقط جنین در زنان باردار، ناتوانی‌های مادرزادی، سرکوب سیستم ایمنی بدن، اختلالات پوستی، کاهش باروری، دیابت، ناتوانی در یادگیری و مشکلات ریوی از عوارض این مواد سمی هستند.

وی به کلیه شهروندان به خصوص کدبانوهای خانه توصیه کرد که به منظور حفظ سلامت خود و اعضای خانواده از قرار دادن ظروف پلاستیکی در دستگاه‌های مایکروویو اجتناب و از قرار دادن بطری‌های پلاستیکی آب در فریزر نیز خودداری کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین