کد خبر: ۷۲۸۲۸۹
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۲

هاشم امانی درگذشت

حزب موتلفه اسلامی در پی درگذشت حاج هاشم امانی از مبارزان دوران انقلاب اطلاعیه ای صادر کرد.
هاشم امانی درگذشت
آفتاب‌‌نیوز :

متن این اطلاعیه به شرح است:

«انا لله و انا الیه راجعون

یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی

بدینوسیله به اطلاع می‌رساند روح بلند عبد صالح خدا و مبارزی خستگی ناپذیر و مجاهدی صادق از تبار شیر مردان فدائیان اسلام و یاوران امام ، رهبری و انقلاب و نمونه کاملی از گروه السابقون السابقون و پایمردانی موصوف به کالجبل راسخ جناب آقای حاج هاشم امانی همدانی به یاران و برادران شهید خویش پیوست.

مراسم تشییع و تدفین پیکر پاک آن مرحوم فردا چهارشنبه 31 /٦ /1400 ساعت 30 /8 صبح از مقابل مسجد علی ابن موسی الرضا ( ع ) واقع در خیابان ١٧ شهریور ، خیابان شهید قادری ، تقاطع خیابان شهید عظیم زادگان برگزار و در قطعه ٢١ بهشت زهرا (س) و در جوار یاران شهیدش آرام خواهد گرفت.»

مرحوم هاشم امانی متولد 1303 در خیایان خیام تهران و از بازاریان مذهبی و فعال در امور اجتماعی بود.

مرحوم امانی به همراه یارانش در جریان اجرای حکم شرعی حسنعلی منصور نخست وزیر شاه و عامل اجرای کاپیتولاسیون آمریکایی دستگیر شده بود. وی ابتدا به همراه شهیدان صادق امانی، محمد بخارایی، مرتضی نیک‌نژاد و رضا صفار هرندی به اعدام محکوم شد، اما رژیم شاه حکم او و شهید مهدی عراقی را به حبس ابد تغییر داد.

مرحوم حاج هاشم امانی سیزده سال در زندان شاه بود و کمی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به همراه دیگر یارانش نظیر مرحوم عسگراولادی از زندان آزاد شد و یاری نهضت امام (ره) را ادامه داد و پس از پیروزی انقلاب نیز هیچ مسئولیت دولتی و اجرایی را نپذیرفت.

وی از یاران شهید نواب صفوی در جمعیت فدائیان اسلام بود و پس از اعدام انقلابی حسنعلی منصور دستگیر و ابتدا به اعدام و سپس به حبس ابد محکوم شد.

مرحوم امانی که از پایه گذاران هیئت های موتلفه بود، باوجود شهادت دوستان نزدیک و همچنین برادرش حاج صادق امانی و تحمل سال ها زندان و شکنجه، هرگز از جهاد در راه خدا و مبارزه با رژیم طاغوت دست نکشید و در مهمترین حرکت ها و قیام های مردمی، از جمله 15 خرداد مشارکت داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین