کد خبر: ۷۲۸۲۹۷
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲

تصاویر| هنر شال بافی؛ صنایع دستی کهن مردم شهر آرمرده بانه

شال نوعی پوشش مردانه که در مناطق کردنشین از جمله کردستان از قدیم ایام رواج داشته این نوع پوشش از پشم نوعی بز به نام «مرغز» که پشمی نرم لطیف و فردار دارد به دست می‌آید.
تصاویر| هنر شال بافی؛ صنایع دستی کهن مردم شهر آرمرده بانه
آفتاب‌‌نیوز :

شالبافی از اصلی‌ترین سوغات و صنایع دستی شهرستان بانه است که یکی از خصوصیات مهم پارچه شال یا چوخه رانک سبک بودن، خنک بودن در فصل گرما و گرم بودن در فصل سرما است. بسیاری از زنان و مردان این منطقه به کار شال بافی مشغول هستند. شال بافی هشت مرحله دارد که بیشترین و سخت‌ترین مراحل آن توسط زنان انجام می‌شود

 شال بافی یکی از هنر‌ها و صنایع دستی کهن در شهر آرمرده بانه است که طی سال‌های گذشته با رکود مواجه بوده و احیا مجدد آن نیازمند حمایت همه جانبه مسئولین است. منطقه کردستان، شهرستان بانه از ظرفیت بالایی در حوزه صنایع دستی برخوردار است و از دیرباز مردمان این دیار در حوزه صنایع دستی فعالیت چشم‌گیر و مستمری داشته اند.

شالبافی را می‌توان یکی از شایع‌ترین رشته‌های صنایع دستی در این شهرستان برشمرد بطوری که شهرتی جهانی دارد و خوشبختانه در بانه بویژه شهر آرمرده هم از اقبال خوبی برخوردار است بطوریکه در سال ۹۳ این رشته با نام بانه به ثبت ملی رسیده است. شال‌بافی در شهرستان بانه با محوریت شهر آرمرده است و بیشتر مردمان این شهر به گونه‌ای با این هنر زیبا در ارتباط هستند بطوریکه هر خانواده یکی از مراحل تهیه و آماده‌سازی آن را انجام می‌دهد. شهر آرمرده بستر مناسب برای معرفی شدن به عنوان دهکده نساجی جهان که خاستگاه شال است را دارد، ۷۰ درصد ساکنان آرمرده به ویژه زنان به حرفه شال‌بافی اشتغال دارند و نیاز است تا اقدامات اساسی و شایسته برای معرفی جهانی این شهر زیبا انجام شود، شال و شهر آرمرده هیچگاه از همدیگر جدا نبوده و نخواهند بود زیرا مهمترین صنایع‌دستی شهر آرمرده شال است که به علت فراگیر بودن دامنه اشتغال آن و اینکه تمام امکانات و بسترهای این صنعت در منطقه وجود دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین