کد خبر: ۷۲۸۳۰۱
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۰

ترک تحصیل ۳۰۰۰ دانش‌آموز یزدی

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به بازگشایی مدارس در شهرهای کم جمعیت گفت: بیش از دو هزار دانش آموز کلاس اولی در سال تحصیلی گذشته مردود شده و ۳ هزار دانش آموز یزدی ترک تحصیل کرده‌اند.
ترک تحصیل ۳۰۰۰ دانش‌آموز یزدی
آفتاب‌‌نیوز :

محسن موحدی فرد در نشست خبری آنلاین با خبرنگاران اولین اصل در بازگشایی مدارس را سلامت دانش آموزان عنوان کرد و گفت: در شرایط کرونا بیشتر نگران ضربه روحی و آموزشی به دانش آموزان دوره ابتدایی مخصوصاً پایه‌های اول دوم هستیم.

وی با اشاره به مردودی بیش از ۲ هزار دانش‌آموز کلاس اولی در استان یزد گفت: امیدواریم پس از واکسیناسیون دانش آموزان و با رعایت پروتکل های جامع و سختگیرانه آموزش های حضوری آغاز شود. حتی اگر مجبور شویم پایه های بالاتر را کاملاً غیر حضوری کنیم اما اصرار داریم تا پایه‌های ورودی حضوری باشد. در مهرماه تلفیقی از آموزش مجازی و حضوری را داریم اما پس از واکسیناسیون دانش آموزان، از اواخر مهر و اوایل آبان ماه آموزش به طور کامل حضوری خواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد در خصوص اخذ هزینه توسط مدارس دولتی استان از خانواده ها نیز توضیح داد: هیچ هزینه ای برای مدارس دولتی تعریف نشده اما هر سال انجمن اولیا و مربیان هزینه های تحصیلی مدارس را برای آموزش های فوق برنامه تصویب می کند.

وی با اعلام اینکه در سال تحصیلی جدید بیش از ۵۵۵۰ کسری کلاس درس در استان وجود دارد گفت: بسیاری از مدارس استان فرسوده و تخریبی هستند که بعضا به صورت شیفتی فعالیت می کنند. در مرکز استان هم با کمبود ۲۴۰ کلاس درس مواجه هستیم.

موحدی فرد تصریح کرد: سال گذشته در یزد ۶ هزار واحد مسکونی ساخته شده اما هیچ مدرسه ای احداث نشده است این در حالی است که انبوه‌سازان موظفند به ازای هر ۲۰۰ واحد، یک آموزشگاه ۱۲ کلاسه احداث کنند. در شهرستان یزد این مشکل به مراتب وخیم‌تر از دیگر شهرستان های استان است.

وی با اشاره به کمبود ۴ هزار معلم در آموزش و پرورش استان یزد بیان کرد: راهکارهای مختلفی برای جبران این کسری در نظر گرفته شده که ۹۹ درصد مشکلات حل شده است و یک درصد باقی مانده با تدابیری مانند بکارگیری معلمان بازنشسته، اضافه تدریس، استفاده از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و معلمین خرید خدمت آموزشی مرتفع خواهد شد.

موحدی فرد با اعلام اینکه تا این لحظه حدود ۹۲ درصد دانش آموزان ثبت نام شده و ظرف دو روز آینده اکثر قریب به اتفاق بازماندگان ثبت نام خواهند شد، گفت: حدود ۳ هزار دانش آموز ترک تحصیلی در استان یزد وجود دارد که باید دلیل این موضوع بررسی شود. البته به نظر می رسد اغلب این دانش آموزان از مهاجرین داخلی و خارجی هستند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود الزامی بودن ثبت نام دانش آموزان در دوره پیش دبستانی، مدارس پیش دبستانی دولتی در استان وجود ندارد اظهار کرد: باید اعتراف کنیم که در مدارس پیش دبستانی ناهماهنگی های زیادی وجود دارد. دلیل این موضوع این است که تاکنون بخشی از این مدارس توسط آموزش و پرورش و بخشی دیگر توسط بهزیستی و نهادهای دیگر اداره می شده اما خوشبختانه با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و تشکیل سازمان ملی تربیت کودک، یکپارچه سازی صورت خواهد گرفت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد در واکنش به اینکه چه تضمینی برای سلامت دانش‌آموزان در مدارس وجود دارد، پاسخ داد: طبق آمارهای رسمی ۸۵ درصد از معلمان استان یزد واکسینه شده اند اما اعتقاد قلبی ما این است که بیش از ۹۵ درصد از کادر آموزشی مدارس واکسینه هستند. بنابراین اکنون توپ در زمین خانواده‌هاست و اگر دو مرحله واکسینه شده باشند و پروتکل های بهداشتی رعایت شود مشکلی نخواهد بود. این موارد تضمین‌های ما هستند.

وی با تاکید بر اینکه که حاکمیت به حداقل وظیفه خود در قبال حل مشکل معیشتی فرهنگیان عمل نمی‌کند، یادآور شد: نباید وقتی که نوبت به معلمان رسید از کسری بودجه کشور صحبت کرد. نباید به معلمان به چشم کارمند نگاه کرد. رتبه بندی معلمان و سرانه دانش آموزی و آموزش رایگان حداقل حق فرهنگیان است این خواسته معلمین نیست بلکه وظیفه حاکمیت است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین