کد خبر: ۷۲۸۳۶۱
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۶

دلایل حساسیتِ پاییزی چیست؟

وقتی صحبت از حساسیت فصلی می‌کنیم معمولا همه به یاد بهار و تابستان می افتند که مهمترین زمان برای گل دهی، گرده افشانی و رشد گیاهان گوناگون است و این روزها شاید برای برخی این سوال پیش بیاید که با رسیدن به پایان تابستان چرا بازهم بسیاری افراد، علائم آلرژیک همچون عطسه یا آبریزش از چشم و بینی را تجربه می‌کنند؟
دلایل حساسیتِ پاییزی چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

هرچند عوامل تحریک کننده و حساسیت‌زا در فصل پاییز متفاوت هستند اما می توانند علائمی مشابه آلرژی در فصل بهار و تابستان را ایجاد کنند.

گیاه ابروسیا یا آمبروزیا (کهنه‌واش) متعلق به تیره کاسنی، بزرگترین محرک آلرژی در فصل پاییز است.

اگرچه معمولا گرده افشانی این گیاه از شب های خنک و روزهای گرم ماه اوت آغاز می شود اما ممکن است تا ماه سپتامبر و اکتبر ادامه یابد. حدود ۷۵ درصد از افرادی که به گیاهان بهاره حساسیت دارند به این گیاه نیز واکنش نشان می دهند.

حتی اگر این گیاه در محل زندگی فرد وجود نداشته باشد، گرده های این گیاه می تواند از طریق وزش باد صدها کیلومتر جابجا شود.

در برخی از افراد که به گیاه ابروسیا حساسیت دارند، مصرف برخی میوه ها و سبزیجات نظیر موز، خربزه و کدو سبز نیز می تواند علائم آلرژیک ایجاد کند.

دلایل حساسیتِ پاییزی چیست؟

گیاه ابروسیا یا آمبروزیا (کهنه‌واش)

کپک نیز یکی دیگر از عوامل حساسیت‌زا در فاصل پاییز است. ممکن است تصور شود که کپک در زیرزمین یا حمام رشد می کند - بخشهای مرطوب در خانه - اما شرایط برای رشد کپک در نقاط مرطوب در فضاهای باز و بیرون از خانه هم فراهم است.

در عین حال "کَنه" های گرد و غبار را فراموش نکنید. در حالیکه کنه های گرد و غبار در ماه های مرطوب تابستان رایج هستند، ممکن است اولین بار که در فصل پاییز وسیله گرمایشی را روشن می کنید وارد هوا شوند. آنها می توانند باعث عطسه، خس خس سینه و آبریزش بینی شوند.

بازگشایی مدارس نیز می تواند در کودکان حساسیت ایجاد کند زیرا کپک و کنه گرد و غبار در مدارس شایع است.

علائم حساسیت پاییزی کدامند؟

- آبریزش بینی

- آبریزش چشم

- عطسه

- سرفه

- خارش چشم و بینی

- بروز حلقه های تیره رنگ زیر چشم

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین